Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 25 gru 2024, o 13:57


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 lis 2015, o 11:26 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 wrz 2014
Posty: 7
Pomógł: 0

Witam,
jestem w trakcie budowy robota typu "line follower". Robot ma być napędzany dwoma silnikami DC Pololu. Za sterowanie robotem odpowiedzialny jest kontroler Pololu - Baby Orangutan B-328 (wbudowana ATmega328p oraz dwukanałowy mostek H: TB6612FNG).

Schemat kontrolera:
Obrazek

Silniki zostały podłączone do wyjść mostka, odpowiednio M1A, M1B, M2A, M2B. PWM generowany jest dla pinów PD6 (OC0A) i PB3 (OC2A).

Oto program, który został wgrany do mikrokontrolera w celu testowania jak robot się porusza:

Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


Problem polega na tym, że jeden silnik (zawsze ten sam, nawet po odwróceniu połączenia sliników - M1 na M2 i odwrotnie) pracuje wolniej, przez co robot zamiast prosto - jedzie po łuku. Co najdziwniejsze, jeśli podłączę oba silniki do jednego kanłu PWM czyli oba do wyjść np M1A i M1B to wtedy pracują w miarę równo i robot jedzie prosto.
Jeśli ktoś wie czego to może być wina, to proszę o pomoc i z góry dziękuję. :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 lis 2015, o 13:09 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Trochę dziwne to zachowanie. Piszesz że po odwróceniu połączenia silników też jedzie wolniej... tzn. że kiedy przepniesz np. szybki silnik M1 w miejsce M2, a M2 w miejsce M1 to wtedy ten szybki nadal szybko kręci, a M2 jest wolniejszy mimo podłączenia do innego wyjścia? Czy po prostu konkretny kanał sterownika jest wolniejszy? Pytam, bo w tym drugim wypadku spodziewałbym się odwróconego sygnału PWM czyli wtedy gdy kanał 1 ma jedynkę, a w tym samym czasie kanał 2 dostaje zero ze sterującego przebiegu PWM.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 lis 2015, o 13:15 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 wrz 2014
Posty: 7
Pomógł: 0

Tak, po przepięciu, nadal skręca w tę samą stronę, więc z PWM jak dla mnie jest wszystko w porządku. Powiedziałbym, że po prostu jeden silnik ma jakieś większe opory, coś gdzieś trze, albo coś w tym stylu, ale kiedy podłączam oba do M1 lub do M2 różnica znika, a przynajmniej znacznie maleje.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 lis 2015, o 13:24 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

No to nie wiem... Może jakieś uzwojenie jest zwarte i wewnętrzne zabezpieczenia drivera coś tam ograniczają. Sprawdź po kolei silniki czy pobierają dokładnie ten sam prąd poza układem (czyli podłączenie bezpośrednio do baterii).

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 lis 2015, o 13:38 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 wrz 2014
Posty: 7
Pomógł: 0

Zmierzyłem prąd i tak: "szybszy" silnik pobiera ok. 78 mA, a "wolniejszy" ok. 87 mA. Czyli jeśli dobrze rozumiem, to możliwe, że coś go hamuje, tak? Tylko w takim razie dlaczego jak są podłączone na jednym kanale, to wtedy oba działają równo.
I nie daję gwarancji na dokładność pomiaru, bo mój multimetr nie należał do najdroższych :P



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 lis 2015, o 13:47 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Przy tak małych prądach to spora różnica.
Ale jak się ma to...
todr93 napisał(a):
Tylko w takim razie dlaczego jak są podłączone na jednym kanale, to wtedy oba działają równo.

do wcześniej napisanego...
todr93 napisał(a):
...wtedy pracują w miarę równo...


Tak jak już wspomniałem przez tą różnicę w poborze prądu driver zapewne coś kombinuje i podejrzewam, że jedyna rada to dobrać silniki, ewentualnie rozebrać ten co masz przeczyścić, przedmuchać, naoliwić i sprawdzić czy coś się zmieniło.

Możesz jeszcze wyprostować kierunek jeśli użyjesz enkoderów (wystarczą tanie jednokanałowe nakładane na oś) do badania obrotów i ich stabilizacji tylko czy dasz radę ich obsłużyć.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 lis 2015, o 13:57 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 wrz 2014
Posty: 7
Pomógł: 0

Z tym "równo" i "w miarę równo" chodzi o to, że widać delikatne odchylenie od linii prostej na dłuższym odcinku, ale jest to do zaakceptowania, natomiast przy podłączeniu na dwóch osobnych kanałach, wyraźną różnicę widać już przy pierwszych cm jazdy.

Co do enkoderów, to mam je nawet kupione, ale nie chciałem na początku zbyt komplikować konstrukcji i wykorzystać je w przyszłości. Na początku chciałbym zrobić, żeby po prostu jeździło, a zaczęły się problemy i nie wiem gdzie popełniłem błąd.

A silniki są nowe, nieużywane, więc myślałem, że nie będzie z nimi problemu. Poza tym są dość małe i z przekładniami, dlatego wolałbym ominąć ich rozbieranie :)

W każdym razie dzięki za pomoc, widzę, że będę musiał jeszcze nad tym posiedzieć :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO