Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 11 gru 2024, o 23:20


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 lut 2015, o 21:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 kwi 2013
Posty: 257
Lokalizacja: 3miasto
Pomógł: 5

Kolego podałeś 12V a w dokumentacji którą załączyłeś max to 9V więc mogłeś usmażyć uzwojenia.

------------------------ [ Dodano po: 11 minutach ]

Jest to prawdopodobnie silnik z zestawu wskażników samochodowych i wcale nie jestem pewien czy to jest zwykły silnik bipolarny.

_________________
https://www.facebook.com/jacekplichtaphotography/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2015, o 22:17 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 sty 2012
Posty: 777
Lokalizacja: Karpicko k. Wolsztyna
Pomógł: 197

Wstawianie fotek na forum topic44.html


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2015, o 22:34 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 cze 2013
Posty: 988
Lokalizacja: Byram, MS 39272
Pomógł: 55

Staraj się nie przekroczyć jednak tych 9V, a przy 5V ma szanse nie chodzić skoro nominalne napięcie to 5,3V (słownie pięć i trzy dziesiąte wolta).

------------------------ [ Dodano po: zakończeniu przeglądania pdf'a ]

Na stronie 3ciej masz napisane jak sterować silniczkiem.

_________________
Pomysły na podpis - wyślij SMSa +1 769 243 0011



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2015, o 23:01 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2013
Posty: 739
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 84

Jeśli dobrze zrozumiałem rysunek to zakładając że
+ : początek uzwojenia
- : koniec uzwojenia

1,3 : cewka U1
4,6 : cewka U2

Pełny obrót powinien wystąpić w następującej sekwencji


3 : 1 0 0 1 1
1 : 0 1 1 0 0
4 : 1 1 0 0 1
6 : 0 0 1 1 0

Gdzie pierwsza kolumna to piny cewek a w następnych kolumnach 1=5V a 0=0V

------------------------ [ Dodano po: 7 minutach ]

Zacznij sterować najpierw z dużym opóźnieniem pomiędzy
krokami i stopniowo zwiększaj prędkość bo może okazać się
że przy zbyt szybkich zmianach gubi kroki .



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 08:55 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Kolego @Zaba, skądś ty wtrzasnął taką skwencję sterowania silnikiem bipolarnym ??!?! Ani to pełny, ani to pół krok...

------------------------ [ Dodano po: 10 minutach ]

Na ostatniej stronie pdf masz pięknie rozrysowany półkrok. Błąd obrotów najprawdopodobniej może być błędnym programem, albo co bardziej prawdopodobne źle podłączonym silnikiem. I nie przeginaj z napięciem zasilania tego maleństwa. Można sterować niskonapięciowe silniki nawet i napięciem 70V, ale są to krótkie impulsy, które błyskawicznie nasycają zwojenia i po uzyskaniu odpowiedniego prądu cewki natychmiast odłączane. Jednak w tym przypadku konstrukcja układu l293 raczej nie pozwala na na takie zabawy...

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 09:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2013
Posty: 739
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 84

No cóż starałem się zrozumieć rysunek
widocznie coś pokręciłem za co najmocniej przepraszam

Jeśli mógłbyś kolego @SylwekK przedstawić to podobnie jak ja
chciałem to zrobić byłbym zobowiązany bo ja podobnie jak kolega autor
nie rozumiem tego DS.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 10:55 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

@Zaba, było prawie dobrze, bo trochę zaszalałeś z tymi jedynkami ;)

Patrząc na wykres (dla pracy pełnokrokowej)...

Obrazek



...wyraźnie widać kiedy jest jedynka, a kiedy zero:

Kod:
            krok:  1 - 2 - 3 - 4

para(3-1)   3:     1    0   0   1
            1:     0    1   1   0
para(4-6)   4:     1    1   0   0
            6:     0    0   1   1

Czyli widać, że w pierwszym kroku na pin 3 silnika musi być "1", na pin 1 - "0", pin 4 - "0" i pin 6 - "1". Kolejny krok to kolejna pozycja z tabelki i tak w kółko - zmiana kierunku to czytanie tej tabeli od tyłu.

Symbole + i - to tylko oznaczenie uzwojeń.


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Ostatnio edytowano 9 lut 2015, o 12:37 przez SylwekK, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 12:02 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2013
Posty: 739
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 84

Kurcze chyba jestem za mało rozgarnięty bo nie wiem jak to analizować
patrząc na rysunek

w pionie
+++3: 1 0 0 1
U1
----1: 0 1 1 0

+++4: 1 1 1 0
U2
----6: 0 0 0 1


Patrząc w poziomie

+++3: 1 0 0 1
U1
----1: 0 1 1 0

+++4: 1 1 0 0
U2
----6: 0 0 1 1

A u Ciebie jest inna kombinacja w cewce U2

Gdzie robię błąd w analizie rysunku ?

edit:

Jak bym miał fizycznie ten silnik to bym go sprawdził praktycznie ,
to jest tylko kilkanaście kombinacji a tak mnie to tylko irytuje że
nie potrafię tego ogarnąć :evil: :lol:



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 12:40 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Oj przepraszam, już poprawiłem tabelkę. Na początku była dobrze, tylko jak zacząłem ją formatować do znaczników CODE to mi się trochę rozpierzchła i zacząłem ją od nowa robić - z rozpędu wpisałem odwrotnie dane :)
Jeszcze raz przepraszam za zamieszanie - post edytowałem, i dodałem jeszcze do obrazka cyferki dla łatwiejszego zrozumienia.

------------------------ [ Dodano po: 3 minutach ]

Najprościej tłumacząc dla pracy pełnokrokowej co jeden krok zmieniasz bieguny najpierw jednej cewki, następnie drugiej (nie ruszając pierwszej), i znowu pierwszej (nie tykając drugiej) i znowu drugiej... cykl się powtarza.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 12:58 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2013
Posty: 739
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 84

Dzięki @SylwekK teraz to już wiem gdzie był błąd w mojej analizie
robiłem to w pionie nie w poziomie.

Właśnie zawsze dochodzę (jak by to nie zabrzmiało :)) do wyprowadzeń i sterowania
silnika poprzez sposób podany przez Ciebie ze zmianą biegunów ale wtedy to mam silnik
tyko nieraz trzeba kupić nowy i umiejętność czytania tych "obrazków" się przydaje.
Niby jest to proste a człowiek nieraz ma mętlik w głowie :



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 19:18 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

MrNew napisał(a):
Poprawiłem i silnik zaczął mnie słuchać, na razie kręcę tylko w prawo i posłusznie się kręci w prawo.

No i o to chodzi :)

A teraz jako pracę domową zrób z tego ruch półkrokowy - zyskasz dwukrotnie na dokładności i zmniejszą Ci się drastycznie (w porównaniu do tego co masz teraz) drgania silnika :)

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lut 2015, o 21:15 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

I działa prawidłowo ? :)

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO