Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 15 lut 2025, o 20:16


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 mar 2017, o 14:48 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lut 2015
Posty: 53
Pomógł: 0

Witam,
Czy jest mi ktoś w stanie wyłożyć kawa na ławę przebieg ładowania akumulatora w trybie pracy buforowej oraz cyklicznej nigdzie nie znalazłem wyjaśnienia które bym w stu procentach spowodowało zrozumienie tego tematu. A jeszcze gdyby był ktoś w stanie podrzucić wyjaśnienie z gotowymi schematami to by było super.

Wysłane z mojego Nexus 6P przy użyciu Tapatalka



Ostatnio edytowano 12 mar 2017, o 11:48 przez cebulak, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 16:37 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 paź 2014
Posty: 92
Lokalizacja: Toruń
Pomógł: 0

Chyba najprościej mówiąc przy pracy buforowej akumulator jest stale podtrzymywany na wysokim poziomie naładowania. Przy pracy cyklicznej ładowanie jest załączane kiedy akumulator osiągnie określony poziom rozładowania i odłączane po naładowaniu. Czyli obrazowo na wykresie naładowania w czasie byłaby to mniej więcej linia prosta w pierwszym przypadku i piła w drugim.

Wysłane z mojego Nexus 4 przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 19:16 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lut 2015
Posty: 53
Pomógł: 0

Tyle to rozumiałem, nie do końca do mnie trafiały te kwestie dotyczące zmiany natężenia wraz z procesem naładowywania się akumulatora. Ale kwestie ideo rozjaśniły mi się po przeczytaniu kilku opisów ładowarek od AVT.
Nawet znalazłem dwa układy którymi się zainteresowałem który waszym zdaniem jest lepszy pod względem stabilności, niezawodności itp itd. Jeden z nich to AVT2309 http://serwis.avt.pl/manuals/AVT2309.pdf a drugi to projekt z Elektroniki Praktycznej dostępny tutaj http://ep.com.pl/files/3817.pdf



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 20:00 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 14 lut 2017
Posty: 69
Pomógł: 2

Obydwa układy działają na tej samej zasadzie, nawet wykorzystując takie same elementy.
Kit AVT2309 posiada regulację i prądu ładowania (zamiast rezystorów i zworek możesz dać potencjometr i napięcia odcięcia. Tylko żebyś odpowiednio ustawił jego wartość, inaczej aku spuchnie :P



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 21:49 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lut 2015
Posty: 53
Pomógł: 0

Pan_Kracy napisał(a):
Obydwa układy działają na tej samej zasadzie, nawet wykorzystując takie same elementy.
Kit AVT2309 posiada regulację i prądu ładowania (zamiast rezystorów i zworek możesz dać potencjometr i napięcia odcięcia. Tylko żebyś odpowiednio ustawił jego wartość, inaczej aku spuchnie :P

Owszem oba są zbudowane na tej samej zasadzie, ale jest jedna różnica a mianowicie LM344Z którego w projekcie od AVT nie ma. A poruszając kwestie spuchnięcia akumulatora.
Jasne jest to że trzeba ustawić odpowiednie natężenie i napięcie. Ale jak to jest przy tym układzie od AVT w kwestii ładowania forsującego czy przy tym układzie trzeba pilnować ładowania, mam wątpliwości ponieważ przy projekcie od AVT jest napisane
Cytuj:
"bo akumulator nie zostanie przeładowany nawet przy ciągłym pozostawaniu „pod opieką“ tej ładowarki"
a w Elektronice Praktycznej
Cytuj:
"Jednak tak przyspieszone ładowanie wymaga ciągłego nadzoru i przerwania lub obniżenia napięcia do poziomu „buforowego”, gdy prąd ładowania spadnie samoistnie poniżej zadanego progu (typ. 0,02C)."

I w związku z tymi dwoma sprzecznymi zdaniami mam mętlik.
Jeśli rzeczywiście trzeba po ładowaniu forsującym zmienić na buforowe, to czy jest sposób żeby działo się to automatycznie, jaki?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 22:00 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 lut 2013
Posty: 230
Pomógł: 4

Ale w Elektronice praktycznej pisze też to:

Cytuj:
Do ładowania w trybie buforowym
przyjmuje się napięcie końcowe
równe ok. 2,30 V/ogniwo. Przy
tej wartości napięcia, prąd ładowania
maleje asymptotycznie do zera
(a ściślej do szczątkowej wartości
pokrywającej straty energii wynikające
z samorozładowania), a ogniwo
również asymptotycznie zbliża się
do stanu 100% naładowania, dzięki
czemu może pozostać podłączone
do zasilania na stałe, bez obawy
przeładowania.


Czyli to samo co w avt te ładowarki działają na takiej samej zasadzie. Jeśli ustawisz napięcie końcowe na 2,3 v to obie ładowarki można zostawić w trybie buforowym i nic się nie stanie. Ale można obie ładowarki podkręcić i ustawić wyższe to napięcie co spowoduje że popłynie większy prąd, proces ładowania będzie szybszy ale trzeba je wtedy pilnować jak napięcie na akumulatorze zbliży się do maksymalnej trzeba ograniczać prąd żeby nie przeładować. Na jeden i drugiej można to zrobić ale w avt o tym nie napisali ;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 22:31 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lut 2015
Posty: 53
Pomógł: 0

Dobra to już chyba ostatnie trzy ostatnie pytania:
Jakim C powinno się ładować akumulator ołowiowy 0.1C, 0.2C, 0.3C?
Jak zrobić zabezpieczenie przed głębokim rozładowaniem? Jaki układ zrobić, żeby prądu nie pobierał?
Trzecia sprawa jak zmienić oporniki żeby układ od AVT
Z zasilania 12V DC ładował akumulator 6V, na pewno mogę diody prostujące usunąć bo będę zasilał układ z 12DC. I wiem że powinienem zmienić wartości rezystorów zaznaczonych na żółto tylko nie wiem jak sobie to policzyć
Obrazek



Ostatnio edytowano 10 mar 2017, o 22:42 przez cebulak, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 22:35 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 lut 2013
Posty: 230
Pomógł: 4

cebulak napisał(a):
Jakim C powinno się ładować akumulator ołowiowy 0.1C, 0.2C, 0.3C?


http://www.cyfronika.com.pl/zelowe_instrukcja.htm



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 22:37 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 14 lut 2017
Posty: 69
Pomógł: 2

Cytuj:
ale jest jedna różnica a mianowicie LM344Z którego w projekcie od AVT nie ma


To prawda, rozpatrywałem pierwszy układ w PDFie z EP, dlatego nie zauważyłem LM334
Zbuduj ten układ, pamiętaj tylko, żeby LM334 dotykał akumulatora w czasie ładowania (sprzężenie termiczne). Wtedy jego stosowanie ma największy sens.

W układzie z AVT, rolę źródła prądowego pełni tranzystor T1 (który oczywiście nie jest tak precyzyjny jak LM334 ze schematu EP).
Dodatkowo (EP):
Cytuj:
Napięcie wyjściowe powinno wynosić około 13,65V
(2,275V/ogniwo) w przypadku, gdy ma to być zasilacz buforowy, na stałe połączony z akumulatorem

Czyli po zakończeniu szybkiego ładowania, przejdzie do ładowania konserwującego niskim prądem.

------------------------ [ Dodano po: 9 minutach ]

R2 i R3 zostaw.
Zmień R4 na 10k.
Zamiast akumulatora podłącz rezystor 1k najlepiej 1-2 watowy, wtedy eksperymentuj.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 22:51 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lut 2015
Posty: 53
Pomógł: 0

Jak zrobić zabezpieczenie przed głębokim rozładowaniem? Jaki układ zrobić, żeby prądu nie pobierał?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 23:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 lut 2013
Posty: 230
Pomógł: 4

musisz mierzyć napięcie na akumulatorze i najlepiej w trakcie obciążenia i reagować na spadek napięcia poniżej minimum i w dowolny sposób zatrzymać urządzenie lub rozłączyć akumulator



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 23:04 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 14 lut 2017
Posty: 69
Pomógł: 2

https://sklep.avt.pl/avt1533.html
Takich układów jest mnóstwo opisanych w necie.
W tym konkretnym - zmień diodę Zenera z 9,1 na około 4,5V



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 23:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lut 2015
Posty: 53
Pomógł: 0

Dzięki za wszystkie odpowiedzi.
Jak duży wpływ na akumulator (zywotność, sprawność) podłączony do ładowania buforowego ma wykorzystywanie urządzenia w trybie cyklicznym. Chodzi mi o to że mamy kasę fiskalną (tak mi przyszło do głowy) i akumulator jest ładowany buforowe bo projektant przewidział, że kasa stoi w sklepie i akumulator jest potrzebny tylko w wypadku zaniku zasilania, a użytkownik uparcie przez cały dzień korzysta z zasilania akumulatora a przez noc ładuje, ewidentnie akumulator jest traktowany praca cykliczną a ładowny jakby miał pracować buforowo.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 23:18 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 lut 2013
Posty: 230
Pomógł: 4

Wszystko zależy od tego jak mocna rozładowuje się akumulator. Ale jak by nie było to jego żywotność w takiej cyklicznej pracy na pewno maleje w porównaniu z pracą buforową.

Cytuj:
Na przykład końcowe napięcie rozładowania 12-to woltowego akumulatora o pojemności 7 Ah, z którego pobierany jest prąd o wartości 0,7 A (0,1 C [A]) wynosi 10,5 [V] (6 ogniw * 1,75 [V/ogniwo]).



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 mar 2017, o 10:03 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 14 lut 2017
Posty: 69
Pomógł: 2

Cytuj:
Jak duży wpływ na akumulator (zywotność, sprawność) podłączony do ładowania buforowego ma wykorzystywanie urządzenia w trybie cyklicznym

Producent akumulatora podaje (albo przynajmniej powinien podawać) ilość cykli ładowania/rozładowania.
Tylko, żeby nie przyszło Ci na myśl kupować akumulatora z niskiej półki!
Sam polecam produkty firmy Europower, nie są tanie ale przy prawidłowej eksploatacji brak szans na wybrzuszenie, rozszczelnienie czy pęknięcie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 mar 2017, o 19:38 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lut 2015
Posty: 53
Pomógł: 0

Pan_Kracy napisał(a):
Cytuj:
Jak duży wpływ na akumulator (zywotność, sprawność) podłączony do ładowania buforowego ma wykorzystywanie urządzenia w trybie cyklicznym

Producent akumulatora podaje (albo przynajmniej powinien podawać) ilość cykli ładowania/rozładowania.
Tylko, żeby nie przyszło Ci na myśl kupować akumulatora z niskiej półki!
Sam polecam produkty firmy Europower, nie są tanie ale przy prawidłowej eksploatacji brak szans na wybrzuszenie, rozszczelnienie czy pęknięcie.


Oczywiście wiem, że trzeba kupować dobre akumulatory bo w innym wypadku są problemy. A dodatkowo mam wrażenie patrząc na znany portal ;), że zalewają nas chińskie akumulatory wątpliwej jakości



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO