@mat3usz - mostek H nie jest potrzebny przy sterowaniu napięciowym/prądowym. Mostek H umożliwia zmianę kierunku prądu płynącego przez silnik - np. w celu zmiany kierunku obrotów czy hamowania przeciwwłączeniem.
Sterowanie prądowe to też może być PWM. Tylko zmieniając współczynnik wypełnienia dążysz do uzyskania zadanej wartości prądu a nie napięcia.
Przy sterowaniu napięciowym (za pomocą PWM) wartość
średnia napięcia zasilającego silnik zależy proporcjonalnie od współczynnika wypełnienia PWM'a - tak jak piszesz

Charakterystyka powinna być mniej więcej liniowa. Prędkość obrotowa silnika DC (zakładam, że mówimy o "klasycznym" obcowzbudnym silniku - np. z magnesami trwałymi na stojanie) jest określona wzorkiem:
n = (Uz - I*R) / (c*fi)
gdzie: n - prędkość obr.; Uz - napięcie zasilania; I - prąd; R - suma wszystkich rezystancji wirnika, komutatora i wszystkiego co po drodze; c - stała zależna od budowy silnika; fi - strumień wzbudzenia (jeśli to silnik z magnesami to fi jest stałe). Jedyne "zmienne" składniki wzoru to Uz i I. Prąd silnika zależy od momentu obciążenia (M = c*fi*I), jeśli obciążenie będzie stałe, to prąd praktycznie nie będzie się zmieniał, więc prędkość będzie zależeć tylko od napięcia zasilającego. Tyle teoria. W praktyce tak różowo nie jest. Np. w miarę wzrostu prędkości obrotowej rośnie opór powietrza działający na wirnik, zwiększają się straty mechaniczne w łożyskach etc... Im mniejszy silnik, tym wpływ takich pierdół będzie bardziej widoczny w pomiarach

To co mówią koledzy przedmówcy jest oczywiście prawdą (że PWM to prostokąt 0-max), ale w przypadku sterowania silnikiem, od chwilowych wartości napięć, ważniejsza jest wartość średnia. Prędkość obrotowa nie będzie się zmieniać w rytm "nośnej" PWM'a bo bezwładność elementów wirujących na to nie pozwoli.
@OdeOn - są takie elementy

Pierwszy z brzegu link:
http://zeus.krb.com.pl/?lokomotywy-elek ... ennego,206 -> rys. 5.
Z innej beczki - Polska posiada transgraniczne połączenie elektroenerg. ze Szwecją. To jest połączenie stałoprądowe 450kV. Po naszej i szwedzkiej stronie są stacje przekształtnikowe które prostują/falują to 450kV DC z/do systemów energetycznych - to jest dopiero kosmos
