ATNEL tech-forum https://forum.atnel.pl/ |
|
Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-booki? https://forum.atnel.pl/topic22326-30.html |
Strona 2 z 2 |
Autor: | mirekk36 [ 20 cze 2019, o 14:24 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
dziękuję ślicznie za uwagi |
Autor: | wojtek1000 [ 24 cze 2019, o 11:52 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
W pierwszej kolejności CAN. Może jest to dobry moment na rozpoczęcie wspólnego projektu na forum. Kiedyś były podejmowane takie próby al nie "wypaliło". Konkretnie proponuję system "inteligentnego budynku" na bazie magistrali CAN. Można tworzyć różne moduły czujników, sterowników itp. itd. i łączyć to według potrzeb we własnej instalacji. pozdrawiam Wojtek |
Autor: | Szofer [ 24 cze 2019, o 12:08 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
Bardzo dobry pomysł, popieram przedmówce |
Autor: | michu [ 25 cze 2019, o 20:05 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
Fajny ten moduł z prockiem mógłby się znależć w sklepie no i może jeszcze jakieś pasujące przystawki do niego |
Autor: | SunRiver [ 28 cze 2019, o 22:04 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
tomcat65 napisał(a): Sam głosowałem za CAN ( to drugie jest mi obce . jak masz coś z vw , szkody itd ... to na odb2 bedziesz mógł posłuchac auta , na samym can nie do końca w sumie ... odb2 to standard ujednolicający nie tylko interfejs ale i protokoły danych .... dzięki czemu życie jest prostsze .... nie jak w latach 96 - 2000 gdzie każdy producent robił sobie jakie chciał wtyki i jakie chciał protokoły danych tak że trzeba było mieć do każdej marki osobny interfejs ... po 2000 roku zostało unormowane wszystko i zdefiniowano standard ODB2 który stanowi że złacze diagnostyczne ma być takiego kształtu mieć tyle pinów i być umieszczone w takim miejscu w samochodzie ... oraz protokoły transmisji które pozbierano w odpowiednie ISO i podzielono na rynki motoryzacyjne takie jak EUROPA , AZJA , USA .... Odb2 jest dzięki temu tak zorganizowane że 1 wtyczka i jeden interfejs w zasadzie radzi sobie z wszystkimi ... no chyba że kupisz chińczyka to ciesz się że działa jakoś ... jak czegoś nie ogarnia to się nie irytuj ino ciesz że nie upiekł sterownika silnika np to tak po krótce .... |
Autor: | MeSSer [ 29 cze 2019, o 21:11 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
Dla mnie oba poradniki będą jak znalazł. Obecnie mocno drożę temat i każda informacja / poradnik się przydaje. |
Autor: | mirekk36 [ 30 cze 2019, o 09:16 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
No tak powinno być OBD2 (On-Board Diagnostic) ... a nie odwrotnie |
Autor: | uksta1024 [ 30 cze 2019, o 18:35 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
OBD2 z wifi to już jest choć nie tak popularny jak OBD2 BT. Oba wytwarzają Azjaci za niewielkie pieniądze. Łączenie z autem po BT jest dużo łatwiejsze dla użytkownika, jest to parowanie urządzeń i połączenie np telefonu z autem jest. Sam mam oba a ten BT mam w wersji mini ciągle wpięty w gniazdo bo mam je za schowkiem. Połączenie z autem to tylko uruchomienie aplikacji na telefonie i już mam podgląd danych. Oferuję on takie możliwości jakie prawem zostały wymuszone na koncernach bo serwisy miały i mają swoje interface dalej. Stąd nie zgodzę się z tym : SunRiver napisał(a): jak masz coś z vw , szkody itd ... to na odb2 bedziesz mógł posłuchac auta , na samym can nie do końca w sumie ... odb2 to standard ujednolicający nie tylko interfejs ale i protokoły danych .... dzięki czemu życie jest prostsze .... nie jak w latach 96 - 2000 gdzie każdy producent robił sobie jakie chciał wtyki i jakie chciał protokoły danych tak że trzeba było mieć do każdej marki osobny interfejs ... po 2000 roku zostało unormowane wszystko i zdefiniowano standard ODB2 który stanowi że złacze diagnostyczne ma być takiego kształtu mieć tyle pinów i być umieszczone w takim miejscu w samochodzie ... oraz protokoły transmisji które pozbierano w odpowiednie Samo CAN ma maksymalne możliwości to dostęp do wszystkiego w aucie oczywiście jak opiera ono się o CAN. OBD2 to podstawowe dane. |
Autor: | mirekk36 [ 30 cze 2019, o 19:15 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
uksta1024 napisał(a): Stąd nie zgodzę się z tym : A ja nie tylko się zgodzę ale i potwierdzę w całej rozciągłości bo to bardzo dobre podsumowanie. uksta1024 napisał(a): Samo CAN ma maksymalne możliwości to dostęp do wszystkiego w aucie oczywiście jak opiera ono się o CAN. A co w tym dziwnego? Toż to PODSTAWOWY protokół/magistrala w autach - a jednak po coś szczególnego powstał OBD2 - właśnie z tych powodów o których pisął SunRiver uksta1024 napisał(a): OBD2 to podstawowe dane. A kolega co? Chciałby dać dostęp WSZYSTKIM w każdym wypadku dostęp do wszystkiego? Z drugiej strony - wiesz, kto ci broni podłączyć się do CAN ? Toż urządzenia OBD2 się właśnie do niego podłączają - no to masz wyprowadzony CAN - czemu z niego nie korzystasz ? Skoro daje maksymalne możliwości To ja ci powiem czemu ... bo sprawa jest BANALNIE prosta (Oczywiście SunRiver) ładnie to podsumował ale ja dodam ... cóż chciałbyś przez nieuwagę, zmienić sobie np mapę wtrysków ? Po takiej zabawie istniałaby możliwość, że twoje auto zamieni się np w dyliżans o i le jeszcze w ogóle będzie mógł jeździć Nie wspomnę o setkach innych parametrów od których - i to nie żarty zależy życie ludzkie. Na magistrali CAN masz możliwość nie tylko odczytu ale i ZAPISU do auta więc w 5 sekund każdy mógłby załatwić sobie kupę złomu zamiast auta Nie wspomnę już, że tak jak pisał Sun - to co producent to tworzy własny protokół nadrzędny "latający" po CAN'ie ... więc próba sprawdzenia jakichś podstawowych parametrów byłaby nie tylko inna w każdej marce ale nawet w ramach tej samej marki w co rusz nowszych wersjach aut.... Dlatego powstał OBD2, którym sobie nikt krzywdy nie zrobi a za to ma dostęp do mnóstwa różnych cennych informacji diagnostycznych - przynajmniej tych podstawowych - i stworzenie tego - było strzałem w dziesiątkę. uksta1024 napisał(a): Oba wytwarzają Azjaci za niewielkie pieniądze. A Polacy nie gęsi i swój język mają więc też potrafią to zrobić ... powiem więcej każdy z nas może to sobie zrobić jak się uprze, jak pozna to od środka i od podstaw, sam sobie napisze aplikację - sam sobie zrobi co zechce .... Proponuję tak spojrzeć na temat - zamiast się tylko zachwycać azjatami A do tego ile radochy - jeśli udałoby się to zrobić samemu ? ... |
Autor: | MeSSer [ 30 cze 2019, o 19:37 ] |
Tytuł: | Re: Gdyby miały pojawić się odpłatne poradniki, plus ew e-bo |
mirekk36 napisał(a): Nie wspomnę już, że tak jak pisał Sun - to co producent to tworzy własny protokół nadrzędny "latający" po CAN'ie ... więc próba sprawdzenia jakichś podstawowych parametrów byłaby nie tylko inna w każdej marce ale nawet w ramach tej samej marki w co rusz nowszych wersjach aut.... Tu nawet ten sam model może mieć inną wersję zależną od rocznika. Z tego powodu norma EURO wymaga złącza diagnostycznego OBD2, by ułatwić diagnostykę pojazdu, ale tu też mamy zestaw standardowych PID, lecz mogą też być specyficzne dla producenta, które nie są opisane w standardzie. Co do samego poznania sieci CAN (Bardziej inżynierii wstecznej) polecam książkę "The Cars Hacker's Handbook - A Guide for the Penetration Tester" - Craig Smith @EDIT mirekk36 napisał(a): cóż chciałbyś przez nieuwagę, zmienić sobie np mapę wtrysków ? Po takiej zabawie istniałaby możliwość, że twoje auto zamieni się np w dyliżans o i le jeszcze w ogóle będzie mógł jeździć Z tego też powodu w takim TJA1050(Transceiver) istnieje silent mode, który jeśli dobrze rozumiem datasheet umożliwia wyłączenie nadawania pakietów w sieci CAN co pozwala się w pewnym sensie zabezpieczyć, lecz opcja ta nie jest przydatna, gdy staramy się odkryć co dany ID w sieci powoduje, gdyż wtedy metodą prób i błędów próbujemy nadawać pakiety, które myślimy, że są tymi których szukaliśmy (np. obroty) Kolejną kwestią jest ilość sieci CAN w pojeździ, gdyż tu możemy mieć układ, gdzie krytyczne systemy latają na swojej, zamki/szyby w drzwiach na jeszcze innej, a do tego np. multimedia latają na kolejnej |
Strona 2 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |