Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 15 lut 2025, o 22:05


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 lis 2016, o 00:31 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Witam wszystkich, chciałbym zbadać sobie przebieg sygnału z przepływomierza i znalazłem w sieci kawałek schematu od mojego samochody bmw e39 z 00r.
Obrazek
Przyznam szczerze, że ten schemat mało mi mówi. Doradźcie mi proszę który przewód wg. Was będzie sygnałowym ?
Ja zrobiłem tak: jako sygnał potraktowałem pin numer 2 (czerwono-żółty) bo wygląda to jakby tam był jakiś wzmacniacz wyjściowy coś takiego ale pomiar wyszedł bardzo dziwny bo zobaczyłem coś bardzo przypominającego sinusoidę o napięciu 30mV i sygnał nie zmieniał się wraz z dodawaniem gazu.
Podobnie jako sygnał potraktowałem pin nr. 3 ( niebiesko-biały) ale to już w ogóle krzaki wyszły.

Czy problemem może być, że łapałem masę z pod maski z punktu masowego a nie z przepływomierza?
Też teraz się zastanawiam, że sygnałem może jest pin 6? Hmm on jakoś mi się z masą kojarzy..
Serdecznie proszę o odp.

PS. nie lubię tych schematów instalacji samochodowych :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 10:23 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

A jaki masz ten przepływomierz ??

Jak klapowy to tan jest taka klapka i potencjometr :P

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 13:36 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Nie, ma tam żadnego potencjometru, to jest normalny przepływomierz firmy pierburg. Co warte są te schematy motoryzacyjne, że nawet taka osoba jak SunRiver nie odpowiedziała który to sygnał itd. Masakra.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 18:53 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2014
Posty: 293
Lokalizacja: Jaskółowo k. Warszawy
Pomógł: 9

varaderas napisał(a):
Nie, ma tam żadnego potencjometru, to jest normalny przepływomierz firmy pierburg. Co warte są te schematy motoryzacyjne, że nawet taka osoba jak SunRiver nie odpowiedziała który to sygnał itd. Masakra.


Kolego skąd Sun i kto inny ma wiedzieć co ty za wycinek wstawiłeś skoro nie ma tam opisu oznaczeń i wymaganych informacji. Po za tym wątpię żeby był on od bmw skoro w tabelce piszą o citroenie itp. Bardziej mi to wygląda na jakąś wstawkę z książki.

Może podaj co to dokładnie za przepływomierz (pn) oraz jaki silnik.

_________________
POZDROWIONKA



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 19:55 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

varaderas napisał(a):
Co warte są te schematy motoryzacyjne, że nawet taka osoba jak SunRiver nie odpowiedziała który to sygnał itd. Masakra.



Schematy są dobre , ale w całości ... nie to co ty wstawiłeś ?? Piszesz o BMW ..., wklejasz niezidentyfikowany kawałek czegoś ...
nikt niema magicznej kuli ...

varaderas napisał(a):
to jest normalny przepływomierz firmy pierburg.


coś takiego nie istnieje ... Pierburg robi różne przepływomierze ... ale jaki siedzi u ciebie ?? najpopularniejszy jest klapowy .... gdzie
powietrze napiera na klapkę która przesuwa się po napylonych ścieżkach potencjometru ...
z kolei cyfrowych jest kilka rodzajów ...

więc ... proszę podać właściwe informacje ...
w tedy mozna będzie coś powiedzieć ....
a tak zgaduję ... skąd mam wiedzieć co to jest B105 ?? zapewne do tego służy legenda na schemacie ...
stąd też pytanie o typ i mowa o popularnym klapowym ...
który w jest powszechnie stosowany i wygląda tak :

Obrazek

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 21:23 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 cze 2014
Posty: 820
Lokalizacja: Tam gdzie PYRY są
Pomógł: 64

kolego, chcesz coś zmierzyć na przepływomierzu, a zastanowiłeś się czego tam oczekujesz?? Jak działataki przepływomierz??

Jeżeli to jest e39 z 2000 roku, możemy się spodziewać że tam będzie przepływomierz masowy, a nie objętościowy. Wtedy nie bedzie tam potencjometru a tzw "gorący drut".

Przepływomierz taki ma grzałkę w postaci drucika lub płytki, która jest podgrzewana do stałej temperatury a przelatujące powietrze to wychładza. Im więcej powietrza przeleci prze przepływomierz, tym bardziej zostaje wychłodzony drut i więcej potrzeba prądu by go dogrzać. Oczywiście obok jest jeszcze czujnik temperatury powietrza. I to właśnie natężenie prądu potrzebnego do podgrzania drucika jest przeliczane na masę powietrza i prezentowane w funkcji napięcia na pinie sygnałowym.
Jaki silnik, ew numer przepływki?? ile pinów??

------------------------ [ Dodano po: 2 minutach ]

SunRiver napisał(a):
stąd też pytanie o typ i mowa o popularnym klapowym ...
który w jest powszechnie stosowany i wygląda tak :

Był stosowany... dawno temu ... obecnie muzeum. w 2000r już chyba też rzadki

_________________
IntegraMETEO
WordCLOCK
IntegraTOUCH



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 23:00 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Dziękuję za zainteresowanie tematem.

Więc tak, wszystko doprecyzuję:

samochód: BMW e39 z 2000 roku z silnikiem 525TDS o symbolu M51. (komputer diagnostyczny podaje date produkcji ECU silnika jako 1999)
Przepływomierz: Obrazek Złącze 6pin ale wykorzystane jest 5 pinów.

Dowiedziałem się od was, że sygnał wyjściowy może być napięciowy, częstotliwościowy, pwm albo zakodowany cyfrowo. Po czym mogę poznać z jakim mam do czynienia?

Fragment schematu jaki wstawiłem to znalazłem na jakimś forum od tdsa. Wiem, że to jakiś fragment z autodaty. Niestety nie mam tego programu by wiedzieć coś więcej na ten temat. Jedynie co mogę powiedzieć, to że na 95% jest to schemat z mojego auta bo kolory przewodów się zgadzają. ( Obawiam się o opiernicz :D )

Mój przepływomierz jest właśnie z gorącym drutem ale co mnie zastanawia jakby go kawałek brakowało a może ta blaszka ma się odchylać?
Obrazek

Czego się spodziewałem hmm. Spodziewałem się wykresu jak z tutoriala picotechnology :
Obrazek
Ogólnie z internetu i z książki wiem, że sygnał z przepływomierza powinien wyglądać mniej więcej jak powyżej. Ale skoro może być też PWM itd. to przyznaję, że nie wiedziałem..

Badam ten przepływomierz z dwóch powodów:
1) Staram się wyrobić obycie z oscyloskopem
2) Kod usterki pokazuje przepływomierz, złącze wygląda na ładne bez zaśniedzeń itd. Chcę zmierzyć sygnał jaki wystawia dla ECU. Czy działa w pełnym zakresie czy może do 3V itp.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 23:11 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 cze 2014
Posty: 820
Lokalizacja: Tam gdzie PYRY są
Pomógł: 64

To teraz tak. Ten przepływomierz wygląda dziwnie. Jutro spróbuję poszukać taki sam i porównać.

Ty próbujesz zdiagnozować usterkę? A wiesz, że z 80% błędów dotyczących przepływomierza na przyczynę zupełnie gdzieś indziej? Jaki masz kod błędu? Czy da jakieś objawy usterki?

A dla obycia z oscyloskopem proponuję inne rzeczy typu czujnik położenia wału korbowego lub czujnik abs na przykład. Ładne przebiegi tam zobaczysz.

_________________
IntegraMETEO
WordCLOCK
IntegraTOUCH



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 lis 2016, o 23:41 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

skalarro napisał(a):
Był stosowany... dawno temu ... obecnie muzeum. w 2000r już chyba też rzadki


nie aż tak zadki ...:)


varaderas napisał(a):
1) Staram się wyrobić obycie z oscyloskopem


to nie na przepływce .. jak radzi kolega wyżej , czujnik położenia wału , ba nawet map sensor - pokazuje fajne przebiegi

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 15:25 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Numeru konkretnie nie pamiętam ale objawy mam takie, źe trochę dymi na czarno. Wtryski zregenerowałem( nie osobiście ) i wtrysk sterujący wymieniony na nowy (regenerowany) i od pewnego czasu trzeba kręcić 3-4 sekundy żeby odpalił. Wtryski nie wniosły żadnej poprawy. Jeszcze tak mi FACHOWIEC to zrobił ze trzy ciekły. Szału dostałem :D odwiozlem mu je mówię co i jak to powiedział ze uszczelni sylikonem... z taka rzeźbą mi się to kojarzy ale trudno nie będę teraz nowych kupował. EGR czyst ijest dobry, węże od podciśnienia wszystkie dobre. W temacie odmy wszystko drążne. Co mi chodzi jeszcze po głowie to Vacum.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 16:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

niekoniecznie musi być to wina przepływomierza

to kopcenie masz cały czas ?? czy tylko po odpaleniu , przy obciążeniu ...??

jak cały czas to moze oznaczać :

- źle ustawiony kąt wtrysku
- zużyte wtryskiwacze -- jak tam kopał rzeźnik .... to może być źle ... są żle zregenerowane lub zostały uszkodzone
- wadliwe sterowanie turbosprężarką
- nieszczelny układ dolotowy -- to najczęściej -- sparciałe węże pęknięcia i nieszczelności ...
- niesprawny zawór EGR

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 16:28 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Kopci cały czas a tak nie było.wszystkie węże wykluczam na 99%. Czy dziwne odpalanie może zwiastować kończący się czujnik wału korbowego? Wracając do meritum jesteście w stanie podpowiedzieć jak sprawdzić tą moją przepływkę? Wiem, że błąd nie musi świadczyć, że jest uszkodzona ale wypadałoby abym sprawdził i wiedział, że jest dobra/uszkodzona.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 16:58 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

słuchaj 80% błędów przepływomierza wskazuje na nieszczelności w układzie dolotu, zanieczyszczenie filtra
zacznij od tego zanim rozkręcisz pół auta i faktycznie coś zepsujesz :)

podłącz się pod auto i pokaż screeny z IMPA Loadera

wyczyść filterek zaworu turbiny - o ile masz
wymień na nową lub wyczyść odmę
wyczyść zaworek ciśnienia w kolektorze ssącym

przejedź się z odłączoną przepływką i powiedz czy coś się zmieniło na lepiej (gorzej)
wypisz kody błędów ....

pokaż screen z ANALOG Value 4 interesują mnie między innymi parametry soll-air mass i Inst Air mass czy nie masz przekroczonych co będzie wyrokować tym co możesz mieć do zrobienia

------------------------ [ Dodano po: 12 minutach ]

Jak masz możliwość ... podepnij inna i sprawdź czy są zmiany w pracy silnika

-- na forum ... niema mozliwości innej niż gdybanie ... zwłaszcza gdy nie mozna posłuchać silnika obejrzeć zachowania
czy przejrzeć wizualnie ....

tak czy siak ... możesz ją wymienić na nową ... na pewno nie zaszkodzi bo pewnie i tak będziesz musiał

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 17:17 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2014
Posty: 293
Lokalizacja: Jaskółowo k. Warszawy
Pomógł: 9

Czy przy zwiększaniu obrotów nie słychać gwizdu?

Kolego bardzo ciekawy materiał.
Poczytaj sobie a dużo Ci się wyjaśni.

http://docplayer.pl/1893072-Program-benefit-materialy-szkoleniowe-diagnostyka-czujnikow-w-pojazdach-samochodowych-cz-i.html

------------------------ [ Dodano po: 1 minucie ]

A jeszcze się spytam.

Jak filtry????

_________________
POZDROWIONKA



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 22:33 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Zgadzam się w 100%, że wiele błędów od przepływomierza jest spowodowane dolotem itd.
Wszystkie podciśnienia, doloty itd. są OK. Wężyki które były podejrzane to powymieniałem już jakiś czas temu. Niestety nie posiadam Impy i tu jest mały problem. Naczytałem się, że jest problem z połączeniem się Inpą z m51 TDS. Jakiś czas temu kupiłem sobie komputerek diagnostyczny ale jak to mawiają „bmki słabo robi”.Niestety przepływu powietrza zaobserwować nie mogę na tym kompie w tym aucie. Mam oscyloskop ale widocznie nie da się tego zmierzyć z tego co widzę a szkoda. Niestety nie mam możliwości podłączenia innej przepływki bo nie znam nikogo co ma samochód z tym silnikiem.
Właśnie nie chciałbym jej wymieniać na nową bez upewnienia się, że ta jest zła. Ludzie jakoś sprawdzają przepływomierze oscyloskopem i mogą. U mnie na tych dwóch pinach które wyglądają, że jeden z nich może być sygnałem nic się nie zmienia po naciśnięciu gazu.

Czy problemem może być, że masę brałem spod maski z punktu masowego a sygnał z wiązki przy kompie?

Podejrzane jest jeszcze to "pół blaszki" w przepływomierzu. Niestety nie znalazłem zdjęcia wnętrzności tego konkretnego przepływomierza.

Tak ostatnimi czasy odpala moje autko:

https://www.youtube.com/watch?v=ZVnLkxn ... e=youtu.be

Czy powodem może być kończący się się czujnik położenia wału korbowego? Czy taki czujnik może się kończyć? Czy działa w logice 0-1 albo działa albo nie.
Narazie pytam a zaraz biorę się z link podesłany od kolegi PITEREK za który ślicznie dziękuję bo wygląda bardzo sensownie.
Dodam tylko, że ciężko, ciężko ale bez tego czujnika też odpaliła. Obroty poszły do 2k i zgasła.

Dodam jeszcze, że akumulator wymieniałem w tamtym roku. Na filmiku może tego nie słychać ale rozrusznik ma siłę przy kręceniu.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 23:09 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2014
Posty: 293
Lokalizacja: Jaskółowo k. Warszawy
Pomógł: 9

Ja bym mierzył przy przepływce i sygnał i mase.
Co do czujników wału i wałka to spotkałem się z tym że po nagrzaniu przestawały działać.
Mozesz go przecież latwo sprawdzić oscyloskopem.
Jedno ale, jezeli to czujniki hala to nie sprawdzaj ich po przez pomiar rezystancji. Podobno mozna je uszkodzić takim działaniem.

_________________
POZDROWIONKA



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 23:43 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

u mnie z tego co się orientowałem to jest magnetyczny, o hallotronach wiem, kiedyś nawet uczyłem się dlaczego tak jest ale już nie pamiętam :P
Może i powtórzę te pomiary dziś jeszcze dotarły do mnie sondy nakłuwające izolację i będę to mógł zrobić jak człowiek.
Na jednym pinie pisałem, że miałem krzaki i to jest tak, że może to akurat był sygnał tylko przepływka jest uwalona i tyle. Nie daje mi spokoju ta blaszka w środku.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 23:51 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

powinien tam być drucik ... kiepskie foto nie widać ...
Masę powinieneś brać np z obudowy przepływki .... jak najbliżej
zmierzyć powinieneś i bez masy po włączeniu sztucznej .... na oscyloskopie

czujnik wału to taki sobie normalny halotron

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 lis 2016, o 00:56 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Tam nie ma żadnego drucika właśnie. Przybliżyłęm trochę i powiększyłem. Lepiej widać?
Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 lis 2016, o 19:24 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

to jest niestety inny przepływomierz



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 lis 2016, o 20:07 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 gru 2013
Posty: 366
Lokalizacja: Wałbrzych
Pomógł: 7

Jest to może przepływomierz grzałkowy wtedy sterownik mierzy pobór prądu przez grzałke im większy prąd większy przepływ

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 lis 2016, o 20:46 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 24 paź 2014
Posty: 67
Pomógł: 0

Dziwna sprawa z tym przepływomierzem, chyba kupię nowy



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 lis 2016, o 21:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

SunRiver napisał(a):
tak czy siak ... możesz ją wymienić na nową ... na pewno nie zaszkodzi bo pewnie i tak będziesz musiał


:P

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 lis 2016, o 22:33 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 lis 2016
Posty: 32
Pomógł: 1

Czyżby pin nr 5?
Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 lis 2016, o 23:34 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 cze 2014
Posty: 855
Lokalizacja: pod Warszawą
Pomógł: 58

cześć

ja się nie znam, ale kolega miał peugeota i przyszło mu do głowy przerobić dolot powietrza na filtr stożkowy który z braku miejsca umieścił za chłodnicą. Efekt był taki, że intercooler nie wyrabiał ze schładzaniem powietrza i sprzęt mu dymił na czarno

_________________
Pomóżcie mi stanąć na nogi



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO