Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 3 lut 2025, o 00:07


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 lut 2013, o 21:25 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Nowsze NiCd miewały też aplikacje wysokoprądowe; jednak przez zawartość kadmu przegrały na rzecz NiMn. Dochodzi jeszcze efekt pamięciowy dużo większy w NiCd. Gdyby obie te technologie były w takim samym tempie rozwijane do dzisiaj nie było by praktycznie różnicy między nimi. Zresztą, to tak jak teraz porównywać Li-ion z Li-Poly- niby można stosować wymiennie ale... no właśnie nie zawsze :)

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 lut 2013, o 23:31 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 lis 2011
Posty: 582
Lokalizacja: okolice Wrocławia :)
Pomógł: 24

Zaczynamy schodzić na OT ale to już zadanie dla zielonego J. (a co mi tam)...


Nie zgodzę się z tym że NiCd przegrywały prądowo z NiMH.
Sanyo Cadnica czy seria RC mogła spokojnie pociągnąć rozładowanie rzędu 20-30C i chyba nawet do tej pory ogniwom NiMH nie do końca się to udawało.
Nie wspomnę już o LiIon które przy takich prądach jeżeli już pracują to dosyć szybko się 'kończą'.

Tabela porównawcza którą podałeś dotyczy standardowych ogniw AA i AAA, tutaj faktycznie jest przewaga NiMH (pojemność i brak efektu pamięci).

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 00:00 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Panowie; żeby robić takie porównania trzeba mieć identyczne akumulatory wykonane w tych 2 technologiach z docelowym zastosowaniem. Dopiero wtedy możemy rozmawiać o poszczególnych parametrach mających wpływ na całościowy wynik. Na dzień dzisiejszy nie znalazłem aktualnie produkowanych akumulatorów NiCd oraz NiMn o podobnych parametrach które mógłbym rzetelnie porównać.
Zresztą, temat brzmi: "Źródła energii w urządzeniach elektronicznych" nie możemy skupić się jedynie na wykorzystaniu danych akumulatorów w modelarstwie. Proszę zresztą zobaczyć co napisałem odnośnie akumulatorów kwasowych, żelowych oraz AGM- w tym temacie chciałbym przedstawić najmłodszym podstawową wiedzę aby nie popełniali błędów które sam popełniałem parę lat temu.

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 11:10 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 lis 2011
Posty: 582
Lokalizacja: okolice Wrocławia :)
Pomógł: 24

Już mnie trochę przekonałeś ;)

Niestety wypadłem trochę z obiegu modelarstwa RC jakiś czas temu i pewnie mam sporo zaległości 'technologicznych' :)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 14:23 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Cytuj:
spójrz na przykład tutaj:
http://www.helipad.pl/rms_5000_akku_ni_mh_72v_5000ah_30c-2291.html dodatkowo jest to 30C przy C=5000mAh, czyli dla Ni-Cd w tym samym rozmiarze conajmniej 40C_{NiCd}.


Sanwa a przy jakim prądzie rozładowania będziemy mieć taką pojemność? Na pewno nie przy 30C.
Aby porównywać nie wystarczy popatrzyć na cenę, wagę czy wymiary- istnieją takie parametry jak rezystancja wewnętrzna, długotrwały prąd maksymalny, maksymalna temperatura pracy i wiele innych.

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 15:11 

Pomógł: 0

By było jeszcze ciekawiej, to wszystko zależy od charakterystyki obciążenia, czy jest to stały duży prąd, prąd pulsujący, jakieś mniejsze stałe prądy, czy okresowe obciążenie, temperatura samego ogniwa itd. itd.

Gdzie tu dużo szukać, przykład z życia.
Mam lampę HVL-F58AM, na "starszych" NiCd 1000mA, chodzi "Wydajniej", ale krócej. Znowu na sanyo eneloop, dłużej się ładuje, ale i dłużej wytrzymuje z racji pojemności. Ale zakładając nawet takie same pojemności eneloopy mają mniejszą "wydajność" prądową, przez co przy większych obciążeniach ich rezystancja wewnętrzna nie pozwala na osiągnięcie większych prądów. itd.

J/w kolega janeczqu wspomina, to problem bardzo złożony i nie można go "spłaszczać" do dwu, czy trzech cech akumulatora.



Góra
  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 16:36 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Eneloopy mają bardzooo dużą zaletę: niskie samorozładowanie. "Latarkowcy" wiedzą o tym doskonale i wykorzystują to w swoim sprzęcie który ma być ciągle gotowy do użytku, nawet z ogniwami nie ładowanymi regularnie. Co niektórzy uważają nawet że Sanyo strzelił sobie w kolano produkując tak dobre akumulatory :D

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 20:30 

Pomógł: 0

janeczqu napisał(a):
Eneloopy mają bardzooo dużą zaletę: niskie samorozładowanie. "Latarkowcy" wiedzą o tym doskonale i wykorzystują to w swoim sprzęcie który ma być ciągle gotowy do użytku, nawet z ogniwami nie ładowanymi regularnie. Co niektórzy uważają nawet że Sanyo strzelił sobie w kolano produkując tak dobre akumulatory :D


No u mnie to idealne rozwiązanie, bo często lampy nie używam, a jak już, to nie ma czasu szukać nowego kompletu, a tak nawet po pół roku wiem, że wyciągnę włączę i będzie działać.
Do zdjęć seryjnych zakładam po prostu NiCd, ale że robię tylko amatorsko (nie odpłatnie) zdjęcia to i lampy za bardzo zajeżdżać nie chce

Tak na marginesie, ma kolega jakieś namiary na regeneracje litonowych z wkrętarki, przez głupotę uwaliłem jeden aku w mojej makicie model aku to BL1830.



Góra
  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 20:55 

Pomógł: 0

Najważniejsze, że temat się ładnie rozwinął :).



Góra
  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lut 2013, o 22:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Cytuj:
B)Jesteśmy na forum technicznym. Czy możesz poprzeć swoje

Cytuj:
Na pewno nie przy 30C.


Dobrze że zaznaczyłeś że jesteśmy na forum technicznym a nie modelarskim ;). Widzisz, też czasem potrzebuję akumulatorów które oddadzą mi duży prąd. Jednak kiedyś nauczony tego że nie należy łączyć równolegle żadnych chemicznych źródeł energi używałem dużych i drogich ogniw. Dziś wiem że było to mylne podejście do tematu.
Chcesz wiedzieć na czym opieram swoje zdanie; proszę bardzo:
zwykle producent (nawet akumulatorów modelarskich) podaje dwa parametry:
-pojemność (znamionowa przy obciążeniu Q/10 lub Q/20)
-maksymalny dozwolony prąd obciążenia
Oczywiście modelarze wybierają takie źródła z których można pobierać jak największy prąd- jest to logiczne gdyż dzięki temu model z takim samym silnikiem waży mniej (lżejsza, bardziej "wydajna bateria") ma lepsze osiągi. Niestety większość modelarzy nie zadaje sobie sprawy z tak znaczącego parametry jakim jest rezystancja wewnętrzna. Oczywiście, producent podaje czasem jej wartość i zwykle jest to parę- paręnaście miliOhmów. Im większa jest ta rezystancja tym większy spadek napięcia na niej- czyli mniejsze napięcie na obciążeniu.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/206023-da-01-en-NIMH_6V_EMPFAENGER_AKKUPACK_4000MAH.pdf To jest przykładowa karta akumulatora modelarskiego. Nie ma żadnego wykresu przedstawiającego prawdziwe "osiągi" przy danych prądach rozładowania. Jeżeli posiadasz dokumentację jakiegokolwiek akumulatora w którym będą przedstawione realne pojemności pod różnymi prądami rozładowania to bardzo proszę o przesłanie na maila.
To co napisałem odnośnie tych 30C wziąłem z praktyki, jeśli masz jakiś akumulator to sam możesz sprawdzić w realu jakie pojemności wyjdą, to nie jest tak że gdzieś wyczytałem i tyle.

Cytuj:
Na przykład w motoszybowcach typowy cykl pracy polega na rozładowaniu w czasie liczonym w dziesiątek sekund; płyną przy
tym imponujące prądy, potem bardzo szybkie ładowanie i dalej. Przy pakietach zawodniczych (to już inne ceny ) naprawdę czasem "opada szczęka" .

Wiem jak to wygląda, znam paru maniaków- w pozytywnym znaczeniu tego słowa ;)

Cytuj:
Odnośnie:

Cytuj:
Aby porównywać nie wystarczy popatrzyć na cenę, wagę czy wymiary- istnieją takie parametry jak rezystancja wewnętrzna, długotrwały prąd
maksymalny, maksymalna temperatura pracy i wiele innych.

to czy możesz proszę doprecyzować, na jakiej podstawie napisałeś, że
Cytuj:
sposób ładowania oraz parametry elektryczne w czasie rozładowanie niemal identyczne jak u poprzednika.

i jednocześnie piszesz, że:
Cytuj:
Na dzień dzisiejszy nie znalazłem aktualnie produkowanych akumulatorów NiCd oraz NiMn o podobnych parametrach które mógłbym rzetelnie porównać.

Czyli co, porównywałeś nierzetelnie, czy jednak jakieś znalazłeś i nie chcesz nam o tym powiedzieć?


Aby porównanie było wiarygodne (według mnie) oba typy powinny być reprezentowane przez ogniwa lub baterie o takich samych (lub mocno zbliżonych parametrach) jak:
-pojemność
-wymiary
-waga
-maksymalny długotrwały prąd

Jeżeli znajdziesz mi coś co spełnia te wymogi to z chęcią przetestuję w domu i specjalny temat założę. Szukałem sporo czasu jednak opis i szczegółowe dane kończyły się zwykle na np. " 5000mA prąd ciągły 30C maksymalny 50". Nawet dzwoniłem do paru dostawców i oprócz zapewnienia że to są najlepsze akumulatory nic się nie dowiedziałem.
Zresztą, nawet na logikę, jeśli te akumulatory są tak dobre to dlaczego producenci podają ich pojemność przy obciążeniu 0,2C?
http://www.bto.pl/pdf/01626/JJJ%20BATTERY%20SC200HP.pdf
Tutaj przedstawione jest ogniwo wysokoprądowe: zobacz jak sprytnie manewrując napięciem końcowym producent pokazuje nam iż przy prądzie 10C pojemność "spada" raptem o 15%. A tak na prawdę jeśli mamy odciąć obciążenie przy napięciu końcowym równym 1V zgodnie z zaleceniami to rzeczywista pojemność wyniesie raptem 60% deklarowanej przez producenta. Zresztą, na tym wykresie widać że nawet przy 1C pojemność wynosi 90% ;)

Co do parametrów ładowania; kolejny raz przypomnę że chodziło o wprowadzenie niejako- przecież człowiek młody nie będzie budował ładowarki oraz super akumulatorków do urządzenia które sam stworzył i zapewne nie będzie masowo produkowane;) Kupi zwykłe "paluszki" ładowarkę do nich i nie będzie się zastanawiał jak wygląda proces ładowania. Po pewnym czasie zauważy że coś często musi ładować te ogniwa- poczyta i zacznie się zastanawiać ;) Przecież najważniejsze jest samodzielne myślenie, jak nie myślisz to jesteś monterem nie konstruktorem ;)

Januszu, dziękuję bardzo za tą dyskusję i za miłe słowa.



Cytuj:
Tak na marginesie, ma kolega jakieś namiary na regeneracje litonowych z wkrętarki, przez głupotę uwaliłem jeden aku w mojej makicie model aku to BL1830.


PW zaraz wysyłam.

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lut 2013, o 11:08 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 lis 2011
Posty: 582
Lokalizacja: okolice Wrocławia :)
Pomógł: 24

Trochę z innej beczki ale też o akumulatorach, przed chwilą w radiu słyszałem że Boeing w Dreamliner'ach rezygnuje z ogniw LiIon na rzecz NiCD :lol:
Nie ma to jak stare sprawdzone rozwiązania :)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lut 2013, o 11:32 

Pomógł: 0

Przynajmniej w przypadku rozszczelnienia ogniwa nie dochodzi do samozapłonu ;).



Góra
  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lut 2013, o 18:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

W tych Boeingach to nie z powodu samych akumulatorów występowały zapłony- z tego co gdzieś wyczytałem podczas uruchomiania wszystkich prądożernych systemów wystarczyło by lekko zmienić kolejność i by było wszystko ok. Zresztą, same pojedyncze "paczki" akumulatorów nie posiadają nawet zabezpieczenia termicznego i możliwości rozłączenia w przypadku przegrzania. A z zamianą na Ni-Cd to chyba jakiś żart, no chyba że przestrzeń ładunkową znacznie zmniejszą ;)

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO