Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 9 sty 2025, o 16:57


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 73 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 lis 2016, o 18:30 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Witam
poszukuję jakiś informacji dotyczących zastosowania mikrokontrolerów PIC w samochodzie, chodzi mi o filtrację podłączenie itd.
Sądzę, że USBASP da radę go zaprogramować nie mniej zastanawiam się czy Eclipse podoła z kompilacją szukam wszelakich informacji w google najlepiej w naszym ojczystym języku ale nie mogę nic znaleźć.

Wiem że Sun się zajmuje również uC PIC stąd też liczę i na jego zdanie czy warto się uczyć obsługi uC PIC i czy one podołają w aucie czy od razu strzelać z armaty i brać się za ARM ?

Posiadam na stanie równnież ATXMEGA zastanawiam się jak ona sprawdza się w aucie.

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Ostatnio edytowano 17 lis 2016, o 22:30 przez majster, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 18:49 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27341
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

A co ma procek do sprawdzania się w aucie że tak zapytam ? .... Niedawno na forum był wątek, w którymś ktoś myślał, że jak zapoda do procka super przetwornicę automotive to w cudowny sposób zastosowany procek AVR będzie się "nadawał" do samochodu. I tam SunRiver słusznie pisał odpowiedzi - o tym że najlepsze zasilanie automotive nic może nie dać jeśli będzie zwykły procek "nie automotive" a szczególnie gdy PCB i zasilanie zaprojektowane będzie źle, a zwykle początkujący KOMPLETNIE tego nie biorą pod uwagę - tylko myślą - że samo słowo automotive zrobi im dobrze i wszystko będzie po wsze czasy działać bez mrugnięcia zakłócenia ;)

Tutaj również podejście "od tyłu" .... czyli pytanie "jaki procek do samochodu czy PIC czy może od razu ARM?" .... tak jakby akurat ARM był produkowany z przeznaczeniem do samochodu. Sorki ale to nonsens.

Możesz wziąć jaki procek chcesz (dowolnej rodziny czy dowolna ilość bitów) który nie będzie z dedykowanej serii ATOMOTIVE (poczytaj sobie co to jest seria Automotive) ... i jak źle zrobisz projekt PCB to będziesz mógł moduł na śmietnik wyrzucić

Możesz wziąć procek nawet ATOMOTIVE nie ważne jakiej rodziny i jeśli źle zrobisz PCB i zasilanie to może iść na śmiernik

Możesz wziąć dowolny procek czy 8-bit, 16-bit czy 32-bit i jeśli dobrze zaprojektujesz PCB i zasilanie to będzie działać w samochodzie nawet jeśli nie będzie z serii AUTOMOTIVE

Podsumowując - podział na procki "do samochodu" albo "nie do samochodzu" ... albo na te które "będą się wieszać" czy "nie będą wieszać" jest kompletnie wzięty z kosmosu ... a szczególnie gdy się słyszy że jak piszesz - że niby ARM to od razu będzie super do samochodu i nie będzie się zawieszał ;) ....

Procek dobiera się do potrzeb projektu, wymagań .... a nie do zawieszań lub nie zawieszań.

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:05 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

majster napisał(a):
Sądzę, że USBASP da radę go zaprogramować nie mniej zastanawiam się czy Eclipse podoła z kompilacją szukam wszelakich informacji w google najlepiej w naszym ojczystym języku ale nie mogę nic znaleźć.


USBASP nie zaprogramuje PIC .... Pice są programowane w trybie HV -- Potrzebujesz zakupić PicKit3 (np: PIC32, z którymi radzi sobie też J-Link) do nowszych procków ,ze starszymi poradzi sobie PicKIT2

Możesz próbować skompletować Eclipse pod PIC , choć nie wiem po co sobie aż tak utrudniać życie Eclipse .... Skoro i MPLABX i kompilatory XC masz za free i doskonale działają ... (MPLAB X - nie suportuje już Pickit2)

AVR radzą sobie w miarę - podstawa to filtracja i odkłucanie instalacji ... podepnij oscyl odpal silnik i zobacz co się tam dzieje ...
potem włącz ogrzewanie klime itd ... syf śmietnik i badziewo .... trzeba dobrych filtrów na zasilanie najlepiej takich od CAR AUDIO
z wyższej półki ... i stada kondensatorów ...

PIC są odporniejsze ... ale jakie ma to znaczenie ?
ARM .. no ja w STPC dałem aż za dużego ARMA , ale co tam ... można ?? można !! a zasilam z chińskiej przetwornicy z
Taniocha markt na LMie ...

Te małe przetwornice za grosze mają lepsze parametry niż myślisz .... zasilany z niej Trip Comp w Subaru na Medze32 tylko od czasu do
czasu wysypuje wyświetlacz (HD44780 -- raczej jego wina (pomaga odłączenie zasilania i podłączenie ponowne) i działa dobrze ... choć obrotomierz zrobiłem na 8051 bo jest po prostu lepszy :P do tego celu ....

nie szukaj na siłę .... napisz co chcesz osiągnąć i co chcesz zrobić , pomogę .....
i będzie ci śmigać na atmedze ....

A resztę napisał mirek :) Wiara w Automotive nie jest dobra .. to co budujesz w żaden sposób nie bedzie ingerować
w systemy samochodu wiec i mega stabilność nie będzie ci potrzebna ..,.. a jak ci coś zawiśnie raz 2 razy na kwartał to
nic problematycznego ...

trzeba pamiętać ...

-- 1 zasilanie i filtracja
-- 2 dobrej jakości przewody
-- wyswietlacz o rozszerzonym zakresie temperatur (tak w zimie będziesz płakał na tanie chińskie śmieci)
-- zdrowy rozsądek :)
-- szczelnośc obudowy i zabezpieczenie płytek przed wilgocią

A wszystko będzie dobrze ....

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:13 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

mirekk36 napisał(a):
A co ma procek do sprawdzania się w aucie że tak zapytam ? .... Niedawno na forum był wątek, w którymś ktoś myślał, że jak zapoda do procka super przetwornicę automotive to w cudowny sposób zastosowany procek AVR będzie się "nadawał" do samochodu. I tam SunRiver słusznie pisał odpowiedzi - o tym że najlepsze zasilanie automotive nic może nie dać jeśli będzie zwykły procek "nie automotive" a szczególnie gdy PCB i zasilanie zaprojektowane będzie źle, a zwykle początkujący KOMPLETNIE tego nie biorą pod uwagę - tylko myślą - że samo słowo automotive zrobi im dobrze i wszystko będzie po wsze czasy działać bez mrugnięcia zakłócenia ;)

Tutaj również podejście "od tyłu" .... czyli pytanie "jaki procek do samochodu czy PIC czy może od razu ARM?" .... tak jakby akurat ARM był produkowany z przeznaczeniem do samochodu. Sorki ale to nonsens.

Możesz wziąć jaki procek chcesz (dowolnej rodziny czy dowolna ilość bitów) który nie będzie z dedykowanej serii ATOMOTIVE (poczytaj sobie co to jest seria Automotive) ... i jak źle zrobisz projekt PCB to będziesz mógł moduł na śmietnik wyrzucić

Możesz wziąć procek nawet ATOMOTIVE nie ważne jakiej rodziny i jeśli źle zrobisz PCB i zasilanie to może iść na śmiernik

Możesz wziąć dowolny procek czy 8-bit, 16-bit czy 32-bit i jeśli dobrze zaprojektujesz PCB i zasilanie to będzie działać w samochodzie nawet jeśli nie będzie z serii AUTOMOTIVE

Podsumowując - podział na procki "do samochodu" albo "nie do samochodzu" ... albo na te które "będą się wieszać" czy "nie będą wieszać" jest kompletnie wzięty z kosmosu ... a szczególnie gdy się słyszy że jak piszesz - że niby ARM to od razu będzie super do samochodu i nie będzie się zawieszał ;) ....

Procek dobiera się do potrzeb projektu, wymagań .... a nie do zawieszań lub nie zawieszań.



Tak Mirku zgadzam się z tobą ja też nigdzie nie napisałem że ARM jest super pisałem również o ATXMEGA
Dlaczego pytam ? A no dla tego, że moje oba projekty ze świetnie zaprojektowaną PCB i twoją przetwornicą zasilania to jedna wielka klapa ze względu na procka ATMega 8bit a dlaczego ? A no dlatego że średnio raz dziennie musiałem wgrywać ponownie wsad bo się procek czyścił.

Chcę powrócić do tematu i dlatego pytam o uC i nie twierdzę nigdzie, że ARM jest najlepszy nie znam się na nim
dla mnie najlepszym rozwiązaniem była by ATMega bo mi pasuje i wystarczy do projektu no ale zakłócenia w moim DAIMLERCHRYSLER tak sieją przy odpalaniu DIESLA że procek jest czysty.

Poszedłbym oczywiście w ATMega Automotive ale jak dobrze czytasz forum i noty to jedna wielka mistyfikacja sama nazwa nic nie zmieni.

Wiem również, że SunRiver działa w branży automotive i wiele sterowników już zbudował dlatego chciałbym poznać jego zdanie na ten temat
Ja mogę do projektu dalej stosować ATMegę do tego projektu ale no głową w mur już biję. Wgram wsad z rana a popołudniu już jest ATMega czysta no że tak powiem więcej latam z laptopem aby wgrać wsad niż poprawiam projekt.

Dlatego pytam i nikomu nic nie sugeruję ani procka ani rozwiązania bo się na tym nie znam dlatego też chciałbym zasięgnąć opinii experta :) i osób które zbudowały sterownik nawet na mojej ulubionej ATMedze i im śmiga bez resetów.

Pozdrawiam


-- Dodano 19:22 --

Dzięki Sun za odpowiedź.
Nie wierzę w napis automotive dlatego pytam jak porządnie podejść do tematu.
ATMegę znam inne procki musiałbym się ich nauczyć więc najchętniej zostałbym przy ATMedze
Ostatni projekt jaki wykonałem (lampy dzienne) nic specjalnego ale nie dość, że miał porządną filtrację to jeszcze galwaniczną separację od auta pomijając przewody zasilania bo były podłączone bezpośrednio z ACU

No i projekt fajnie działał z takim bólem że nie tak jak piszesz 1/2 razy na kwartał ale 1/5 razy na dzień się wieszał i jego Flash był czysty :/ i musiałem wgrywać na nowo i tak w koło i tak to mnie rozdrażniło, że zdemontowałem wszystko.

Chcę wykonać komputer pokładowy do Diesla mojego DAIMLERCHRYSLER VOYAGER gdzie chcę wszystko pięknie wkomponować i się nim cieszyć a nie nagminnie wgrywać wsad bo coś się posypało.

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:34 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

mirka przetwornica niestety testowałem średnio się spisuje w samochodzie , ale też i nie do tego celu ją zaprojektowano
jak ci napisałem ... nawet 7805 czy tania przetworka na LM2596 dobrze da radę bo dobrze to działa ....

Vojager to niewdzięczne auto ... ale ma śliczne demo Zegarów (autotest :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:40 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

squeez napisał(a):
przyczyną "kasowania" jak to nazwałeś flasha mogą być zakłócenia na liniach od ISP


oczywiście że tak ... ja ISP dałem do proca przez 200om i problem zniknął :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

SunRiver napisał(a):
mirka przetwornica niestety testowałem średnio się spisuje w samochodzie , ale też i nie do tego celu ją zaprojektowano
jak ci napisałem ... nawet 7805 czy tania przetworka na LM2596 dobrze da radę bo dobrze to działa ....

Vojager to niewdzięczne auto ... ale ma śliczne demo Zegarów (autotest :)


No ja nie mam problemu z nim akurat, się nie psuje i elektryka nie pada egzemplarz z 1C na przodzie z winem to jest wersja Kanadyjska :) z wiema nagrzewnicami :) w zimę rewelacyjnie szybko grzeje :) no ale nie o tym :)

Co do autotestu zgadza się fajny gadget :)

Co do LM2596 też testowałem zamias przetwornicy Mirka ale niestety objaw był ten sam nagminny i kilka razy dzienny reset uC


squeez napisał(a):
majster napisał(a):
... oba projekty ze świetnie zaprojektowaną PCB i twoją przetwornicą zasilania to jedna wielka klapa ze względu na procka ATMega 8bit a dlaczego ? A no dlatego że średnio raz dziennie musiałem wgrywać ponownie wsad bo się procek czyścił.


Więc chyba nie jest tak świetnie z tą PCB i zasilaniem, Poza tym flash jest cały "zerowany" czy nie wykonuje się twój program bo różnica jest spora.
Podejrzewam że przyczyną "kasowania" jak to nazwałeś flasha mogą być zakłócenia na liniach od ISP i brak lub za mały kondensator na pinie reset (masz tam kondziora za pullupem?)

Więc może pokaż te płytki PCB i schemat jak to nie tajemnica i się zobaczy.


PCB była porządnie wyfiltrowana i jak pisałem galwanicznie odeparowane wejścia do uC z auta, flash się całkowicie zerował - czyścił

Nie kondensatora na reset uC nie dawałem tyle, że procek nie wykonywał się z powodu resetu a nie działał program z powodu że się flash czyścił

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:43 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

SunRiver napisał(a):
squeez napisał(a):
przyczyną "kasowania" jak to nazwałeś flasha mogą być zakłócenia na liniach od ISP


oczywiście że tak ... ja ISP dałem do proca przez 200om i problem zniknął :)


Hmm muszę odkopać pcb :) i dać 200R na linie ISP wsadzić do auta i zobaczyć czy problem zniknie :) aż jestem ciekaw :)

------------------------ [ Dodano po: 1 minucie ]

squeez napisał(a):
Poza tym jak koledzy już tu pisali zasilanie i jego filtracja to absolutna PODSTAWA i OBOWIĄZEK tu się nie "oszczędza" w stylu ... ee jeden dwa kondensatory przy procku wystarczą ...


No niestety tutaj się nie zgodzę,. gdyż na kondensatorach to ja nigdy nie oszczędzam daję zawsze parki do uC i to na każdy Pin VCC

------------------------ [ Dodano po: 3 minutach ]

Dobra to może podejdę do tematu w ten sposób.

Narysuję schemat taki kompletnie podstawowy,

Przetwornica, procek, filtracja i linie ISP
zapodam do sprawdzenia dla kolegów co się bawili uC w aucie i dokonam ewentualnych poprawek

następnie wykonam te pcb z migającym ledem podłączę w aucie i pojeżdżę :) wtedy zobaczę czy się procek kasuje jak nie to będę schemat rozwijał dalej i znów pytał jeżeli oczywiście można liczyć na pomoc kolegów co działali z uC w aucie :)

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:48 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

jeszcze jedno .,.. miejsce gdzie wsadziłeś układ ma znaczenie ...
nie wiedząc czemu AVR nie lubi siedzieć w komorze silnika .. i blisko kabli bez ekranowanej obudowy :P

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 19:56 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

SunRiver napisał(a):
jeszcze jedno .,.. miejsce gdzie wsadziłeś układ ma znaczenie ...
nie wiedząc czemu AVR nie lubi siedzieć w komorze silnika .. i blisko kabli bez ekranowanej obudowy :P


No co do projektu świateł dziennych to było najlepsze miejsce :)
Układ wpięty w ACU obok skrzynka z bezpiecznikami i wybrane sygnały do uc poprzez transoptory ale fakt jest faktem że obudowa leżała za bezpiecznikami blisko innych kabli.

squeez napisał(a):
Skoro wymieniałeś przetwornice to znaczy że twoje PCB wcale nie jest takie super hiper


No i tutaj wnioskując po wpisie Suna płytka mogła być ok ale umiejscowienie najgorsze z możliwych :/

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:10 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

squeez napisał(a):
bezpośrednie wpięcie do aku to też nie najlepszy pomysł no niby "blisko" źródła zasilania ale należy pamiętać że w samochodzie po za aku jest jeszcze jedno źródło ... alternator, a tam dzieją się iście dantejskie sceny i to też jest "wpięte" w akumulator by go ładować w trakcie pracy silnika.

Zabierając się za projekty tego typu trzeba wiele przeczy przemyśleć/przewidzieć bo ciepłe biurko z zasilaczem warsztatowym to inna galaktyka w porównaniu z tym co dzieje się w samochodzie :)



Alternator moim zdaniem jest jednym z głównych źródeł zakłóceń.
Co do projektu na biurku to rzecz jasna że inne warunki niż na dworze :)

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:10 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

patrz to pierwszy można rzec v 0.01
zasilany bezczelnie z 7805 ...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

działa do dziś ... w subaraku ... raz na jakiś czas się wysypie LCD .. ale to zdecydowanie jego wina ...
przed 7805 siedzi filtr 25A do CB JOSAN

na płytce ... filtracja ?? usmiałbyś się ... 1x100nf pod prockiem , przed 7805 100nF , i za 220uF i jedna
dioda zabezpieczająca przed pomyłkami przy podłączeniu :)

Tu jeszcze płytka nie docięta na wymiar ... bo kształt musiała mieć bardzo dziwny gdyż pasuje w jedno dziwne miejsce
w tym samochodzie ....:)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

SunRiver napisał(a):
działa do dziś ... w subaraku ... raz na jakiś czas się wysypie LCD .. ale to zdecydowanie jego wina ...
przed 7805 siedzi filtr 25A do CB JOSAN


Możesz coś więcej na ten temat napisać ?


SunRiver napisał(a):
na płytce ... filtracja ?? usmiałbyś się ... 1x100nf pod prockiem , przed 7805 100nF , i za 220uF i jedna
dioda zabezpieczająca przed pomyłkami przy podłączeniu :)

Też tak właśnie patrzę na PCB że tam pusto prawie jest :)

------------------------ [ Dodano po: 9 minutach ]

squeez napisał(a):
Ale żeby się flash wyczyścił to procek musi wejść w stan resetu! czyli dbanie by do tego nie doszło to podstawa.



Czy o takie podpięcie Resetu tobie chodziło ?
Obrazek

Czy w tym wypadku 100nF wystarczy czy dać może większy ?

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:27 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27341
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

SunRiver napisał(a):
mirka przetwornica niestety testowałem średnio się spisuje w samochodzie , ale też i nie do tego celu ją zaprojektowano

Tu muszę zaprotestować - ale ten protest nie ma na celu na siłę przekonywania ciebie do naszej przetwornicy ;) Jeśli masz inne zdanie o niej to ok - każdy może mieć ;)

Ja tylko dodam, że IDEALNIE nadaje się właśnie do zasilania w autach, motocyklach, autobusach a nawet ! ... ciekawostka do dynam i przetwornic rowerowych wbudowanych w piastę! ;)

I nie mówię tego dlatego że mam focha czy coś ;) wręcz spokojny jestem że jakości naszych przetwornic nic nie zagrozi ponieważ, już od ponad roku zaczęliśmy przetwornice ATB-PWR3 sprzedawać prawie hurtowo ;) dla firm. Tak tak - nie tylko dla amatorów i hobbystów. Jakość spowodowała , że chętnie jest kupowana przez firmy i stosowane są one w najróżniejszych środowiskach. Od ciężkich przemysłowych warunków (np w sieciach sterowników PLC z magistralami RS485 aż po CAN gdzie czasem firmy dodają swoje dedykowane moduły do takich sieci) ... po zastosowania właśnie w autach ale nie tylko ;) Jeśli więc są firmy, które potrafią nie od wielkiego święta kupować po 100-200 szt przetwornic ATB-PWR3 ;) to o czymś świadczy. Wykorzystują je już jako normalny element swoich projektów pomimo że nawet sami projektują swoją elektronikę czyli np urządzenia z procesorami i to ... ciekawostka z ARM/STM.

Dlatego bardzo proszę ew pisać, np że "u mnie się nie sprawdziło" nie zaś to, że "nie są one do tego zaprojektowane".

To taka tylko uwaga .... Oczywiście nie mówię broń Boże!, że nasza przetwornica ma właściwości Automotive ;) bo ich nie ma to pewne ale konstrukcja, nad którą pracował jeszcze w 2011 roku śp Pan Ryszard - okazuje się, że sprawdza się rewelacyjnie.

Ostatnio coraz częściej jest np od nas zamawiana przez firmę www.tme.pl i tam również świetnie się sprzedaje ;) ...

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:35 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

i działa :P

To już staruszek 10W JC-2204 ale dobrze się spisuje :) dzięki mocy :) za dużej niż pozwala polskie prawo mam bardzo dobry zasięg .:)

tak polubiłem te radyjka że mam w landku Stealth 5

filterków jest sporo w sklepach dla CBradiowców i car audio te lepsze powyżej 100pln działają te tanie .... róznie :)
ja mam akurat Yosana bo bo taki był w komplecie z radyjkiem :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:41 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

squeez napisał(a):
Jak pisałem wcześniej to 100n może być za duży, daj 10n i za pullupem (rezystorem) czyli między rezystor a pin wepnij kondensator.


Czyli na myśli masz takie połączenie ?
Obrazek

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Ostatnio edytowano 17 lis 2016, o 20:42 przez majster, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:41 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

mirekk36 napisał(a):
Tu muszę zaprotestować - ale ten protest nie ma na celu na siłę przekonywania ciebie do naszej przetwornicy Jeśli masz inne zdanie o niej to ok - każdy może mieć


to mój egzemplarz musi byś w takim razie wadliwy ... zresztą to pierwsza wersja ...
w każdym razie na niej procek w aucie głupieje , a na 7805 nie ....
stąd taka a nie inna informacja wpisana ...

Nigdy nie negowałem że to zła konstrukcja itd .. bo jest świetna , ale .. niestety albo jest wadliwa ... albo
działa tylko w produktach krajowych lub pojazdów dla oszołomów (BMW -- z oficjalnych badań brytyjczyków) i innych
zachodnich tworów ... bo w autentycznym SUBARU (nie żadna impreza po 99 roku - gdzie tłuką je turki) nie działa
prawidłowo ... do odpalenia silnika jest OK , ale podczas jazdy .... świruje :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:47 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27341
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Sun wiem wiem - no pewnie że mogą się zdarzyć najróżniejsze przypadki albo i nawet wadliwy egzemplarz ... ale to i tak nie oznacza, że no trzeba czy ktoś musi ją zastosować ...

Zresztą kto jak kto ale ty znasz się na projektowaniu zasilania z tego co wiem, więc co za problem rozwiązać to "po swojemu" nawet ze zwykłym 7805 ;) ... co w tym złego ...

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 20:57 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

Widzisz ... tu chodziło tylko o pokazanie przez kontrast że badziewo szrot , grzejnik (W ZIMIE ok) 7805 i ATmega i zerowa wręcz
podstawowa filtracja .. i wszystko działa ( no LCD głupieje rzadko ale jednak :)

a że tak się trafiło no cóż .. i takie jest zachowanie w moim Subaraku
ale jak mówię są to pierwsze wypusty ... i w tym wypadku zachowują się jak się zachowują ... musiałem
zrobić inaczej zasilanie ..

Ale z drugiej strony ... instalacja samochodowa to już pisałem śmietnik straszny i totalna katastrofa
Układ zapłonowy ... przebicia HV na MASE, silniki , szczotki -- i inne dziwadła ... że niema się naprawdę co dziwić
że coś się buntuje .... i żadna to ujma ... dla produktu ... jak myślisz dlaczego ECU ma zasilanie analogowe oparte o LDO
a nie na przetwornicach impulsowych ?? Bo się po prostu lepiej sprawdza w instalacjach tak zaśmieconych jak samochodowe :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 21:00 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

mirekk36 napisał(a):
więc co za problem rozwiązać to "po swojemu" nawet ze zwykłym 7805 ... co w tym złego ...


akurat była pod ręką :P tak to ujmę :) ... co też w tym złego żeby spróbować ... :)

ale mniejsza o to .. sedno jest takie że ma być filtracja ....
że zwykłe przyciski trzeba podłączyć przez "sprzętowy debounce" nie chodzi o układy MAXA
tylko tradycyjny RC ... jeśli to mozliwe ekranować ... stosować przewody odpowiedniej średnicy
do LCD taśma , nie ekranować żadnych przewodów ...

i łachy nie robi musi działać :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 21:01 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

squeez napisał(a):
majster napisał(a):
squeez napisał(a):
Jak pisałem wcześniej to 100n może być za duży, daj 10n i za pullupem (rezystorem) czyli między rezystor a pin wepnij kondensator.


Czyli na myśli masz takie połączenie ?
Obrazek



Nie :D kondensator dajesz do masy jego drugą końcówkę wpinasz między pin reset a rezystor 10k.



Tak też sądziłem ale czytając twój wpis:
squeez napisał(a):
daj 10n i za pullupem (rezystorem) czyli między rezystor a pin wepnij kondensator.


Między rezystor a pin :) no to też tak zrobiłem ale logiczne dla mnie było wpięcie go między rezystorem od strony pinu a masą :)

Czyli tak miałeś na myśli :)
Obrazek

------------------------ [ Dodano po: 14 minutach ]

A tutaj dodaję filtrację uC:
Obrazek

W projekcie który się restartował nie miałem tego konensatora na pinie RST ani 200R na liniach ISP czy to mogło być przyczyną ?

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 21:28 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

ja reset podpinam tak :

Obrazek

umieszczenie przycisku reset jest przydatne :)


Swithe zazwyczaj tak:

Obrazek

ew .. stosuję zaawansowane układy zarządzające klawiaturami i bouncer z MAXIMA
ale jak napisałem .. zależy co potrzebuję ...


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 21:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Tak wiem, że umieszczenie przycisku reset jest przydatne ale jak płytka będzie schowana pod deską rozdzielczą to i tak nic mi po takim przycisku :)
No chyba, że się mylę.

Co do podłączenia przycisków. Czy takie podłączenie zastępuje tobie programową eliminację drgań styków ?

------------------------ [ Dodano po: 6 minutach ]

Szukałem układu: MAX6817 i wpadłem na artykuł :)
Albo Bounce, albo debounce – czyli współczesna mitologia …

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 21:57 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

majster napisał(a):
le jak płytka będzie schowana pod deską rozdzielczą to i tak nic mi po takim przycisku
No chyba, że się mylę.


a jak myślisz co robi reset w centralce alarmowej ... przecież jest zamkniety w obudowie nie widać go , i jeszcze schowany pod deską :??
tam jest przydatny by wprogramować piloty ... ale wież mi zanim układ będzie gotowy przyda się reset , a nie odłaczanie zasilania :)

majster napisał(a):
Co do podłączenia przycisków. Czy takie podłączenie zastępuje tobie programową eliminację drgań styków ?

można powiedzieć że problemu nie ma ... układ skutecznie eliminuje (przyciski działają prawidłowo) , bez debounce programowego , ale MAX jest lepszy :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 22:01 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

SunRiver napisał(a):
majster napisał(a):
le jak płytka będzie schowana pod deską rozdzielczą to i tak nic mi po takim przycisku
No chyba, że się mylę.


a jak myślisz co robi reset w centralce alarmowej ... przecież jest zamkniety w obudowie nie widać go , i jeszcze schowany pod deską :??
tam jest przydatny by wprogramować piloty ... ale wież mi zanim układ będzie gotowy przyda się reset , a nie odłaczanie zasilania :)

majster napisał(a):
Co do podłączenia przycisków. Czy takie podłączenie zastępuje tobie programową eliminację drgań styków ?

można powiedzieć że problemu nie ma ... układ skutecznie eliminuje (przyciski działają prawidłowo) , bez debounce programowego , ale MAX jest lepszy :)


Max 8 kanałów ~35 zł
Max 2 kanały ~13 zł

aż z ciekawości zamówię kilka sztuk tych 2 kanałowych :)

Co do resetu to zgadzam się z tobą masz rację co do resetu miejsca dużo nie zajmuje a może się przydać. :)

A co z filtracją uC ? przesadzone ? za mało ?
Generalnie taką filtrację miał ten sterownik co mu pamięć MIB wymazywało :D błyskami :)

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 22:09 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

Sterowniki do świateł zawsze robiłem na PIC16F84
zresztą centralki alarmowe i moduły comfortu stawiałem tez na PIC16F lub 18F zależy co było potrzebne :) Nigdy nie zawodziły ...

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 22:09 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Ok jest i reset switch :)

Teraz się przymierzam do przetwornicy na LM2576 czy ATB PWR
i na PCB chyba zrobię od razu dwie opcje aby można było łatwo po testować :)

Obrazek

------------------------ [ Dodano po: 1 minucie ]

SunRiver napisał(a):
Sterowniki do świateł zawsze robiłem na PIC16F84
zresztą centralki alarmowe i moduły comfortu stawiałem tez na PIC16F lub 18F zależy co było potrzebne :) Nigdy nie zawodziły ...


Tak gdzieś mi się obiło o oczy dlatego takie było moje wstępne pytanie.
Podejmę wyzwanie i przed przystąpieniem do komputerka pokładowego czy też powrotu do świateł dziennych
pomęczę atmegę na sucho i zobaczę jak długo działa i w jakiej konfiguracji i tak idzie zima i nie mam gdzie grzebać w aucie a na dworze już zimno dlatego w czasie zimy skupię się na testach AUTO+ATMEGA :)

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 22:30 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

squeez napisał(a):
Przed zasilaniem i za możesz dać koraliki ferytowe z pewnością nie zaszkodzą, podobnie na zasilaniu procka dać rezystor w szereg a za nim kondensatory. Ścieżki sygnałowe oblane masą, ścieżki zasilania grube i w miarę krótkie też by nie biegały do koła PCB. Na wejściu zasilania dał bym diodę szeregowo a za nią dopiero kondensatory filtrujące kilka by zmniejszyć ESR, zarówno ceramiki jak i tantale (ew. elektrolity).


Myślisz o koralikach ferrytowych na przewód zasilania czy montowane w PCB ?
Jakiej wartości rezystor ? i co ona ma na celu ?
Ścieżki zasilania zawsze robie jak najkrótsze się da i jak najgrubsze. Masę zawsze wylewam między ścieżki.
Dioda w szeregu pojawi się na VIN
Też myślałem o zastosowaniu na wejściu 4 szt 1000uF elektrolit tak aby zmniejszyć ESR i zwiększyć wydajność oraz zniwelować ewentualne chwilowe spadki / skoki napięć.

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 23:06 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 15 lut 2012
Posty: 224
Lokalizacja: Opole
Pomógł: 24

majster napisał(a):
Też myślałem o zastosowaniu na wejściu 4 szt 1000uF elektrolit tak aby zmniejszyć ESR i zwiększyć wydajność oraz zniwelować ewentualne chwilowe spadki / skoki napięć.


4000 uF może ci narobić problemów . Ja dałbym na wejściu 2x 220uF (tantalowe Low ESR) + 2x 100 nF i na wyjściu to samo.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lis 2016, o 23:25 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27341
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

majster napisał(a):
Też myślałem o zastosowaniu na wejściu 4 szt 1000uF elektrolit tak aby zmniejszyć ESR

Tak i procek będzie się resetował po 5 godzinach od wyłączenia zasilania ;) ... trochę przejaskrawiam no ale bez przesady to nie wzmacniacz audio.

Poza tym jak potrzeba LOW ESR to nie poprzez łączenie 4 elektrolitów.

pomyśl o tym:
ps19 napisał(a):
Ja dałbym na wejściu 2x 220uF (tantalowe Low ESR) + 2x 100 nF


ps19 napisał(a):
i na wyjściu to samo.

Z tym bym się nie zgodził już 220uF to może być za dużo na wyjściu stabilizatora ... Pojemności po drugiej stronie trzeba umiejętnie rozłożyć w zależności od prowadzenia samej magistrali zasilania, tak mi się wydaje.

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 73 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO