Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 8 gru 2019, o 16:15


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 07:21 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lut 2014
Posty: 267
Lokalizacja: Gdańsk
Pomógł: 13

Can Shark nie bedzie współpracować z shieldem M1



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 07:54 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 15 sty 2019
Posty: 10
Pomógł: 0

Czyli z tego co pan Mirek pisze to moduł czeka (na zapytanie mastera) na to by coś nadać bo inaczej milczy jak kamień?

Czyli teoretyczna sytuacja, czujnik poziomu płynu (nie ważne czy oleju, czy hamulcowego, układu chłodzenia) wykrył niski stan ale sam tego nie zgłosi tylko czeka aż master go zapyta jak jest stan płynu?
Kolejna sytuacja, awaria systemu ABS, czyli co moduł też tego nie głosi tylko zaczeka aż "master" zapyta czy wszystko jest OK?

Pedał gazu, teraz już nie ma linek, orczyków czy tam mechanicznego połączenia a jest coś w rodzaju potencjometru i podawana jest wartość wciśnięcia pedału ... i co master pyta za każdym razem jaka jest wartość (nacisk/wychylenie) pedału gazu?

Więc moduły są cichutko dopóki ich "master" nie zapyta czy same wysyłają dane jak zajdzie taka potrzeba a inne moduły na magistrali jak są "zainteresowane tymi danymi" to je przetwarzają?


Więc może to ja czegoś nie rozumie albo ktoś inny nie che zrozumieć.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 08:01 
Offline
Tech-support
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2016
Posty: 897
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 71

A może niektóre systemy (na przykład te, które podałeś) same zgłaszają swój stan, a inne (na przykład przyciski na pilocie) czekają na zapytanie od mastera?
Nie wymądrzam się, nie wiem, jak to działa. Ale taki sposób jest dla mnie najbardziej logiczny.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 08:31 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 908
Pomógł: 62

gringo napisał(a):
Czyli z tego co pan Mirek pisze to moduł czeka (na zapytanie mastera) na to by coś nadać bo inaczej milczy jak kamień?


To zależy. Jeżeli wyciągniesz jakiś moduł z samochodu, np. ten iDrive, który przytoczył Mirek, podłączysz mu zasilanie to możliwe że milczy jak kamień bo czeka na inicjalizacje od mastera. Jeżeli zostałby zainicjowany to potem już sam z siebie, bez pytania mastera może wysyłać ramki w odpowiedzi na np. wciśnięcie przycisku. Tak to widzę :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 11:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 24892
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 930

gringo napisał(a):
Czyli z tego co pan Mirek pisze to moduł czeka (na zapytanie mastera) na to by coś nadać bo inaczej milczy jak kamień?

A pokaż gdzie ów jegomość pan Mirek pisze, że wszystkie moduły tak samo się zachowują ;) ? no pokaż

Wiesz że dzwonią ale nie wiesz w którym kościele - na razie jeśli chodzi o twoją znajomość zagadnień związanych z CAN. Tym bardziej uważam, że REDBOOK będzie dla ciebie i jak wspominałem sporo rzeczy się wyjaśni. Bo teraz się stroszysz i wmawiasz jakieś bzdurki nie rozumiejąc do końca jak się korzysta z Broadcastingu w magistrali CAN, z czym się to wiąże, z zasad projektowania ruchu w magistrali CAN i jeszcze wielu wielu innych rzeczy ...

Usłyszałeś BROADCAST i wydaje ci się, że to tak jak z rozgłośniami radiowymi ;) każdy może pchać dane ile wlezie jak mu się żywnie podoba ;) Gdybyś miał zaprojektować własną sieć nawet dla kilku węzłów na podstawie prezentowanych tu swoich teorii to wykładałaby się ona w 5 sekund. Ja oczywiście nie neguję, że sieć CAN jest siecią rozgłoszeniową - ale hmmm trzeba wiedzieć też jakie reguły tym wszystkim rządzą i nie ma tu niestety "wolnej amerykanki" jak ci się wydaje ...

I teraz już wiem dlaczego tak mocno nie rozumiesz o co chodzi z funkcjonalnością BRIDGE

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 12:36 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 sty 2015
Posty: 245
Lokalizacja: Mielec
Pomógł: 10

gringo napisał(a):
Czyli z tego co pan Mirek pisze to moduł czeka (na zapytanie mastera) na to by coś nadać bo inaczej milczy jak kamień?

Czyli teoretyczna sytuacja, czujnik poziomu płynu (nie ważne czy oleju, czy hamulcowego, układu chłodzenia) wykrył niski stan ale sam tego nie zgłosi tylko czeka aż master go zapyta jak jest stan płynu?
Kolejna sytuacja, awaria systemu ABS, czyli co moduł też tego nie głosi tylko zaczeka aż "master" zapyta czy wszystko jest OK?

Pedał gazu, teraz już nie ma linek, orczyków czy tam mechanicznego połączenia a jest coś w rodzaju potencjometru i podawana jest wartość wciśnięcia pedału ... i co master pyta za każdym razem jaka jest wartość (nacisk/wychylenie) pedału gazu?

Więc moduły są cichutko dopóki ich "master" nie zapyta czy same wysyłają dane jak zajdzie taka potrzeba a inne moduły na magistrali jak są "zainteresowane tymi danymi" to je przetwarzają?


Więc może to ja czegoś nie rozumie albo ktoś inny nie che zrozumieć.
Niestety ale jeśli chodzi o te czujniki, sondyi inne takie nie działają samoistnie, to nie są urządzenia które same w sobie maja zaimplementowany CAN, są tylko slejwami gdzie poprzez sterownik ich obsługujący master ich dopytuje, który już ma CAN i dopiero on zgłasza usterkę inaczej niema prawa to bytu. Pomysł ile taki czujnik z CAN by kosztował i jaki duży przemiał informacji musiałby być na magistrali?
Np ABS 4 czujniki x ilość zębów od wienca na kołach ile to impulsow na sekundę, jakie próbkowania tam jest? I synchronizacja podczas hamowania.
Czujnik położenia wału itp itd.
Zauważ że te układy maja swój własny moduł dedykowany, popatrz na schemat bloków wyżej w poście kolegi, te moduły maja dopiero CAN.

Taki przykład, w drzwiach pojazdu masz moduł DDM lub PDM on steruję wszystkim i testuje wszystko co w tych drzwiach jest, szyby podwójne ryglowanie, lusterko, czy drzwi zamknięte czy otwarte, czy drugi rygiel aktywne, itp, oraz usterki np uszkodzenie silniczka/silownika od centralnego zamka, podaje przykład z życia który przerabialem,



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 15:38 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 25 lip 2013
Posty: 1932
Pomógł: 90

Dokładnie tak jak mowi kolega. Modułów w samochodzie wprawdzie jest sporo, ale do każdego z nich przychodza różne czujniki. Nie jest tak, że każdy czujnik ma wbudowanego CANa bo byłby za duży misz-masz komunikacyjny oraz byłoby to za drogie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 17:20 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 07 sty 2014
Posty: 54
Lokalizacja: Radom
Pomógł: 0

Projekt Redbook nie ma za zadanie nauczenia jak działają systemy w samochodzie, elektronicy samochodowi gryzą na tym zęby. Rozwiązań w zależności od producenta, modelu auta, rocznika czy nawet wariantu jest bardzo dużo. Mirek chce pokazać jak działa magistrala CAN żebyś za pomocą Octopusa i programów mógł właśnie sprawdzić jak producent samochodu to zrealizował (CAN i LIN ), pozwoli na znalezienie usterek czy wykonać moduły do tuningu, moduły do symulowania podzespołów lub do ich diagnostyki, np wentylatory, silnik wycieraczek, alternator, siłowniki (moduły drzwi), lusterka elektryczne, ale do tego potrzebna jest dodatkowa wiedza w zakresie elektroniki samochodowej. Żeby było jasne w samochodzie nie ma tylko jednej magistrali CAN do której podłączone są wszystkie czujniki i urządzenia wykonawcze. Systemów i magistral w samochodzie jest wiele. Są one podzielone ze względów bezpieczeństwa, kosztów wykonania jednego węzła, itp... . Samych magistral CAN może być kilka. W samochodzie zawzyczaj jednostką centralną jest sterownik silnika.
Pedał gazu w samochodzie raczej nie ma nic wspólnego z magistralą CAN. W starszych samochodach do pedału gazu podłączony był jeden potencjometr połączony bezpośrednio ze sterownikiem silnika (sygnał napięciowy 0-5V), potem dodano drugi potencjometr (do modułu silnika trafiały dwa sygnały napięciowe) a w innych rozwiązaniach przy naciśnięciu pedału gazu jeden potencjometr dawał sygnał 0->5v a drugi 5V->0.
Inaczej wygląda to w samochodach elektrycznych, tam przy pedale gazu jest podłączony potencjometr ale do modułu pedału gazu, który komunikuje się z reszta systemów po magistrali, jeżeli jest to CAN to właśnie mógłbyś ustalić jak ten moduł komunikuje się z resztą systemu i np zrobić moduł do tuningu.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 wrz 2019, o 11:12 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 24892
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 930

adam4321 --> no i znowu SUPER Podsumowanie ! sam bym tego lepiej nie zrobił - dzięki.

A przy okazji to WŁAŚNIE poszła akcja mailowa do wszystkich którzy nabyli CAN OCTOPUSA - All in One ;)

... mam nadzieję, że maile dotarły ? ;)

Tak samo poszły już wysyłki nagród "WSZYSTKIE BIBLIOTEKI ATNEL" .... z tym, że w tym pakiecie nie przesłano "MK MENU Commercial - dlatego że to musi pójść jeszcze oddzielnymi wysyłkami - więc proszę się nie niecierpliwić. Na spokojnie etapami realizujemy już te nagrody, które możemy.

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 wrz 2019, o 12:15 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 06 lip 2019
Posty: 3
Pomógł: 0

A to do Szczecina leci okrężną drogą :)
Zamówienie było na firmę z dn.02.08.2019 faktura proforma 1/2019. Może księgowa nie opłaciła?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 wrz 2019, o 12:29 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 24892
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 930

iget napisał(a):
A to do Szczecina leci okrężną drogą :)
Zamówienie było na firmę z dn.02.08.2019 faktura proforma 1/2019. Może księgowa nie opłaciła?

Ale to proszę napisać do mnie normalnie na maila biuro@atnel.pl i podać jakieś bliższe szczegóły o kogo chodzi i o jakie zamówienie - bo sorki ale na podstawie tej informacji to KOMPLETNIE nie wiem o co chodzi, ok ?

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 wrz 2019, o 10:14 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 06 lip 2019
Posty: 3
Pomógł: 0

Wszystko już wyjaśnione z panią Anetą.Pozostaje dopłacić do All in one w sklepie. Dziękuję.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO