Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 28 mar 2024, o 18:02


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 07:27 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 maja 2015
Posty: 100
Lokalizacja: Malbork
Pomógł: 12

Witam.
Mam mały problem z rozgryzieniem podłączenia i wysterowania silnika do sterowania podnoszenia bieżni.
Jest to jakiś chińczyk. Dokumentacji oczywiście nie mogę nigdzie wygrzebać.
Nie miałem nigdy okazji bawienia się tego typu silnikiem i nie za bardzo wiem jak go podłączyć do sprawdzenia czy problem leży po stronie silnika czy jego sterowania.
Tabliczka znamionowa:
Obrazek
Tu widać silnik i wiązkę, która rozchodzi się na dwie wtyczki. Po lewej sterowanie, po prawej zasilanie.
Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 18:07 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 563
Pomógł: 143

ogon napisał(a):
Tu widać silnik i wiązkę, która rozchodzi się na dwie wtyczki. Po lewej sterowanie, po prawej zasilanie.

Ten przewód po lewej to najprawdopodobniej sygnał zwrotny z potencjometru informujący o aktualnym położeniu siłownika.

Jeśli chodzi o przewód zasilający, to nie widzę dokładnie nazw kolorów przewodu zasilającego na tabliczce znamionowej. Wydaje mi się, że są to (od dołu w górę):
  • BLK czyli czarny
  • RED czyli czerwony
  • WHT czyli biały

Jeśli tak, to:
  • bezwzględnie należy zachować ostrożność, ponieważ silnik zasilany jest napięciem niebezpiecznym,
  • obudowę silnika łączysz z przewodem ochronnym (PE) żółto-zielonym; nie jest to warunek prawidłowej pracy, ale należy to bezwzględnie zrobić w celu zachowania należytego bezpieczeństwa (tym bardziej, że nie jesteś pewien, czy silnik jest sprawny,
  • do przewodu białego podłączasz przewód fazowy (L), najlepiej przez jakiś wyłącznik oraz (biorąc pod uwagę małą moc silnika) bezpiecznik zwłoczny rzędu 2A,
  • pomiędzy przewody czarny i czerwony podłączasz kondensator; nie wiem, czy kondensator jest przy silniku czy na płytce, więc musisz to sprawdzić - jeśli jest na płytce, to w celu sprawdzenia silnika bez podłączania do płytki musisz ten kondensator wylutować i podłączyć bezpośrednio do w/w przewodów lub zastosować inny o tych samych parametrach elektrycznych;
    na płytce widzę dwa kondensatory przy przekaźnikach blisko podłączenia przewodu zasilającego silnik - istnieje prawdopodobieństwo, że silnik wykorzystuje obydwa - należy to sprawdzić, sprawdzić sposób ich podłączenia i w razie potrzeby wylutować obydwa lub odpowiednio obliczyć pojemność wypadkową w celu dobrania zamiennika,
  • przewód neutralny (N) należy podłączyć do przewodu czerwonego, aby uzyskać jeden kierunek obrotów, LUB do czarnego, aby uzyskać kierunek obrotów przeciwny,
  • dopiero na końcu podłączasz napięcie zasilające.

Mam nadzieję, że wszystko jasne, jednak pamiętaj, że najważniejsze z tego wszystkiego to BEZPIECZEŃSTWO.
Zaznaczam to, ponieważ nie wiem, jaki jest Twój stan wiedzy i doświadczenie przy pracy z takimi napięciami.

Nie polecam samodzielnego podłączania silnika osobom nie posiadającym odpowiednich kwalifikacji (uprawnień energetycznych). Osoby takie powinny pamiętać, że robią to wyłącznie na własną odpowiedzialność.


Autor postu otrzymał pochwałę


Ostatnio edytowano 25 kwi 2018, o 04:58 przez andrews, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 21:03 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 maja 2015
Posty: 100
Lokalizacja: Malbork
Pomógł: 12

andrews Dzięki wielkie za info. Super wytłumaczyłeś o co chodzi :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 kwi 2018, o 05:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 563
Pomógł: 143

ogon napisał(a):
Super wytłumaczyłeś o co chodzi

Dziękuję bardzo :)
Niemniej uznałem, że muszę coś jeszcze zmienić, więc proszę, przeczytaj uważnie jeszcze raz.

No i daj znać, jeśli uda Ci się coś ustalić :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 kwi 2018, o 09:11 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 maja 2015
Posty: 100
Lokalizacja: Malbork
Pomógł: 12

Cytuj:
No i daj znać, jeśli uda Ci się coś ustalić :)

Miałeś rację co do podłączenia tego silnika.
Jak już osobiście mogłem się nim zająć to dużo się wyjaśniło. Wcześniej miałem tylko fotki i info, że silnik padł.
Udało się nawet namierzyć producenta. Może komuś przyda się info www.j-star.com.tw/english
Musze pochwalić ten silniczek. Ogólnie dobrze wykonany. Zaskoczyły mnie silikonowe przewody i porządne połączenia.

Opiszę problem bo może się komuś w przyszłości przyda. W bieżni przestał działać silnik zmiany nachylenia. Pierwszy raz jak była jeszcze na gwarancji. Serwis niby wymienił siłownik na nowy. Po gwarancji padł ponownie i kilka tygodni później główny napęd.
Oczywiście serwis zaśpiewał cenę jak za nową bieżnię.
1. Żeby uruchomić główny napęd wystarczyło wymienić elektrolit przy triakach (ten największy co widać na fotce - 20 zł).
2. Siłownik podnoszenia jest sterowany potencjometrem na którym jest zamontowany krzywka, która rozłącza wyłącznik krańcowy. Przesunęła się o kilka milimetrów w swojej osi i blokowała przełącznik w pozycji krańcowej.
Na zdjęciu widać wadliwe ustawienie.
Obrazek
Łączny koszt naprawy 20 zł i ok 40 min pracy z przerwą na kawę ;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO