Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 28 mar 2024, o 11:27


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 lip 2013, o 18:31 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

Witam.
Nigdy jeszcze nie lutowałem smd i myślę że już najwyższa pora. Zrobiłem sobie płytkę pod smd na której jest m.in. atmega32:

Płytka jak widać została wykonana w domu. Problem w tym ,że wszystkie poradniki, łącznie z poradnikiem Mirka pokazują technikę lutowania na przykładzie płytek wykonanych profesjonalnie z ocynowanymi padami. Dodatkowym problemem jest fakt że np. przy padach pod atmege jest dość mały odstęp (w niekórych miejscach) pomiędzy padami. Powinienem trochę dużej potrzymać w wytrawiaczu ale w innych miejscach zaczęło już dochodzić do podtrawień więc musiałem przerwać.

Płytka wyszła tak sobie, jak na pierwszy (jeszcze nie robiłem do montażu powierzchniowego) raz może być (robiłem folią i muszę powiedzieć oficjalnie że jest to dla mnie dużo wygodniejsze niż papier kredowy) ;) :
Obrazek
(wcześniej próbowałem na forum wysłać ale chyba mieliście jakieś przejściowe problemy)

-Czy muszę pocynować te pady przed lutowaniem (bo wydaje mi się że mogą się zlać - odstęp jest w niektórych miejscach ok 0,15mm; co więcej boje się że przy cynowaniu odejdą ścieżki, cynuje się jakąś niższą temperaturą?)?
-Czy może uda się polutować bez ocynowania?
-Macie jakieś praktyczne wskazówki jeśli chodzi o lutowaniu PCB na płytce własnej roboty?

Do lutowania chce użyć następującego sprzętu: stacji zhaoxin 936A, grota minifala T-K, cieniutkiej cyny (0.25mm) z topnikiem, pasty lutowniczej.

Z góry dzięki za odpowiedzi.

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 18:55 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 15 lut 2012
Posty: 224
Lokalizacja: Opole
Pomógł: 24

Możesz sam pocynować płytkę - bierzesz jakiś szeroki grot (Nie testowałem minifali także nie wiem jak się spisze w tym zadaniu), roztapiasz trochę cyny na szerszej ścieżce, albo polu masy i rozsmarowujesz grotem tak aby na miedzi powstała b.cienka warstwa bez grudek. Wcześniej jest dobrze wysmarować płytkę niewielką ilością pasy lutowniczej (Ja używam takiej za 5 zł - wystarczy trochę rozsmarować pędzelkiem (Wcześniej można dodać kilka kropelek np. izo-propanolu, aby pasta była łatwiejsza w rozprowadzaniu) http://electropark.pl/kalafonia-pasty-l ... 73007.html ).



Ostatnio edytowano 13 lip 2013, o 19:00 przez ps19, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 18:58 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

tzn ja bym pocynował tylko pady i okolice - i jest to konieczne do prawidłowego przylutowania scalaka?

Podczas cynowania powstaje cienka warstwa cyny - jak cienka ? Musiała by mieć max 0,05mm żeby mi nie doszło do zwarć.

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:03 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 15 lut 2012
Posty: 224
Lokalizacja: Opole
Pomógł: 24

Nie, ale łatwiej się lutuje, najlepiej po cynować całe PCB, wtedy miedź nie utlenia się (równocześnie zwiększa swoją rezystancję), przy okazji możesz pozbyć się w ten sposób mikro podtrawień i pęknięć :)

Cytuj:
Podczas cynowania powstaje cienka warstwa cyny - jak cienka ? Musiała by mieć max 0,05mm żeby mi nie doszło do zwarć.


Jak dobrze rozprowadzisz to podejrzewam, że kilkadziesiąt um - płytka ma być tylko posrebrzona, po cynowaniu można jeszcze przejechać po płytce plecionką w celu usunięcia grudek, nadmiaru cyny i przeoczonych zwarć ;)


Autor postu otrzymał pochwałę


Ostatnio edytowano 13 lip 2013, o 19:11 przez ps19, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2012
Posty: 177
Pomógł: 9

ja robię tak, najpierw normalnie cynuje ścieżki, z dodatkiem topnika, kalafoni czy co tam jest pod ręką, a później odsysam plecionką i zostaje mi minimalna warstewka cyny



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:07 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

Zanim odeśśesz plecionką to masz zwarcia? Jak ta plecionka się fachowo nazywa?

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:12 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2012
Posty: 177
Pomógł: 9

raczej nie mam ale to sumie bez różnicy czy są czy nie ma, a plecionka to chyba po prostu plecionka do odsysania cyny ;P


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:15 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 15 lut 2012
Posty: 224
Lokalizacja: Opole
Pomógł: 24

Coś takiego (Taką posiadam, tylko 3m - były kiedyś w promocji za podobną cenę ;) ) : http://www.tme.eu/pl/details/ch-sw60-3- ... sw60-3-5/#

Wystarcza na dosyć długo



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:18 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Ja osobiście lubię cynować przy użyciu topnika RF800. Daję parę kropel, nakładam trochę cyny na grot płaski i zaczynam zabawę. Czyli podobnie jak kolega NCIS
Nie wydaje mi się aby cynowanie było konieczne do odpowiedniego przylutowania smd. Już raz robiłem bez cynowania i nie było problemów. Jedynie trzeba trochę dłużej trzymać pad i dopiero wtedy lutować.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:32 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 17 mar 2012
Posty: 74
Lokalizacja: Okolice Gdańska
Pomógł: 3

Wypróbowane, wydajne i bardzo łatwe - cynowanie stopem Lichtenberga - jedna sztabka (praktycznie za grosze) starcza na pocynowanie PCB wielkości boiska do piłki nożnej ;) Link do opisu:
http://mdiy.pl/pcb-cynowanie-mechaniczne/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 19:37 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2013
Posty: 65
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 4

Tu dobry sposób na cynowanie ;)



Można też cynować za pomocą plecionki :)
P.s. Wojtek przy okazji co to za folia do termotransferu której używasz??

_________________
Tylko głupi wie wszystko....



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2013, o 21:11 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 gru 2011
Posty: 204
Lokalizacja: Boguchwała
Pomógł: 3

Technologia Zinyx, cynowania płytki pcb jest chyba najbardziej odpowiednia. Osobiście przetestuję.

Możesz też nie cynować płytki przed położeniem elementów. Tuż po wytrawieniu płytki przecieram ją papierem 2000, przemywam acetonem
i powlekam roztworem kalafonii na spirytusie. Obsadzałem w ten sposób płytkę z elementami smd 1206 i przewlekanymi (240 elementów na płytce).
Można wtedy używać cyny bez topnika. Cyna podpływa pod powierzchnie elementów smd, powstają piękne i pewne punkty lutownicze.
Scalaki smd lutowane tym sposobem nawet po 2, 3 nóżki na raz nie wykazały zwarć.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lip 2013, o 20:24 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 15 lip 2013
Posty: 10
Pomógł: 0

Faktycznie sposób od Zinyxa jest chyba wart przetestowania.

Ja próbowałem za to plecionką, chemicznie oraz stopem Lichtenberga.

Zdecydowanie polecam ostatnią metodę.

Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lip 2013, o 21:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27212
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

a do mnie przyjdzie jutro ta pasta ;) spróbuję z nią ;)

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2013, o 17:53 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2012
Posty: 177
Pomógł: 9

patolele napisał(a):
oraz stopem Lichtenberga.



Jest to do dostania w Polsce?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2013, o 17:55 
Offline
Moderator zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lip 2012
Posty: 3187
Lokalizacja: Kraków - obok FAB5 ATMEL'a
Pomógł: 89

http://www.google.pl/#output=search&sclient=psy-ab&q=stop+Lichtenberga+cena&oq=stop+Lichtenberga+cena&gs_l=hp.12...1187.10250.0.12108.26.24.2.0.0.0.146.2142.14j7.21.0....0...1c.1.23.psy-ab..23.3.316.IN_eSoiD5Fg&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.50165853,d.ZWU&fp=e1980984dfe0d1c3&biw=1140&bih=505



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2013, o 21:30 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2012
Posty: 177
Pomógł: 9

chyba sobie zamówie jedną sztabkę, wcześniej jak czytałem ten temat to nie było możliwości kupienia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2013, o 11:04 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Obiecująca, ale niestety nie łatwa :/
Dużo prościej jest cynować za pomocą pasty do lutowania miękkiego miedzi (chydrauliczna)

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2013, o 19:05 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 17 mar 2012
Posty: 74
Lokalizacja: Okolice Gdańska
Pomógł: 3

janeczqu napisał(a):
Obiecująca, ale niestety nie łatwa :/


Wydaje mi się że zależy od przygotowanych narzędzi - wziąłem miskę Żony - taką ok fi15, emaliowaną z namalowanymi kwiatkami i płaskim dnem ;) i silikonową, kuchenną szpatułkę - taką do dokładnego wygarniania z miski ciasta ;)

Nalałem wody, wsypałem kwasku i zagotowałem z małym kawałkiem stopu. Jak się rozpuściło to zmniejszyłem moc podgrzewania i na granicy wrzenia gwałtownym ruchem wrzucałem kuleczki cyny na płytkę i rozprowadzałem - idzie bardzo wygodnie i szybko. (używałem płyty ceramicznej, chociaż teoretycznie i na gazie da radę)

Jeżeli chodzi o pastę do rur to znalazłem informację że zawiera agresywne topniki i trzeba dobrze umyć po cynowaniu.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2013, o 19:16 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 29 lis 2012
Posty: 1074
Lokalizacja: Sochaczew
Pomógł: 21

Skoro to temat o lutowaniu smd, to może ktoś podrzuci linka o lutowaniu smd na profesjonalnie wykonanych płytkach. Będę miał w najbliższym czasie troszkę lutowania w tym atmega128. Do dyspozycji mam zwykła lutownicę oraz hot air'a. Mogę też załatwić jakąś pastę ułatwiającą lutowanie, ale z TME musiała by być.
Podrzucicie coś?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2013, o 23:52 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

Zinyx napisał(a):
P.s. Wojtek przy okazji co to za folia do termotransferu której używasz??

Sorry że dopiero teraz odpowiadam. Folia sam nie wiem jaka, w zasadzie dopiero 2 razy robiłem z folią (za każdym razem z m32 w smd) i za każdym razem wyszło dobrze a miałem 2 różne folie.

Folia raczej każda będzie dobra - chodzi o to żeby była śliska (niektóre są zmatowione z jednej strony to wtedy trzeba nadrukować na tamtej drugiej stronie).

Folie kupuje w punkcie wydruku wiec nie wiem jakie to były dokładnie.

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 08:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 30
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 1

Płytka wyszła całkiem ładna- brawo :)
Kilka rad z mojej strony apropos lutowania procka- Zacznij od wyczyszczenia płytki drobnym papierem ściernym najlepiej na mokro, ewentualnie proszek do szorowania lub mleczko. Jak wyschnie to IPA albo aceton, aczkolwiek uważam że aceton ma tutaj małe uzasadnienie. Pady obcynuj i zetrzyj plecionką (solder wick), to samo możesz zrobić z nogami procka ale nie jest to konieczne. Co do topnika, zdecydowanie polecam Ci pastę do lutowania BGA. Nie jest najtańsza, ale ma sporo zalet, jest wydajna, łatwa w czyszczeniu i swoją funkcję spełnia lepiej niż kalafonia. Na jakikolwiek topnik się zdecydujesz, kieruj się zasadą że zaszkodzić może jego niedomiar niż nadmiar, dobrze żebyś lekko posmarował topnikiem pady na laminacie oraz nogi procka.
Połóż atmege i wypozycjonuj. Trzymaj palcem procka i nałóż "mokrym" grotem cynę na skrajny pin. Postaraj się, żeby tylko jego przylutować, ale jeżeli cyna zaleje Ci więcej niż jedną nogę to nie panikuj. Teraz podnieś palec i przylutuj przeciwległy pin. Możesz wcześniej dokonać minimalnej korekty położenia.
Scalak jest teraz przyfastrygowany do pcb :) Możesz go jeszcze w razie konieczności przesunąć i skorygować położenie. Jeżeli jest ok, to dolutuj pozostałe piny.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 08:21 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 maja 2013
Posty: 568
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 31

Ja lutuję na fluxa bez cynowania, po trawieniu toner usuwam mechanicznie zmywakiem kuchennym i lutuję.

_________________
Und schreien

Spring
Erlöse mich
Spring
...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 11:12 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 sie 2013
Posty: 1154
Lokalizacja: Lublin / Kraków
Pomógł: 72

Myślę, że warto pomyśleć nad cynowaniem galwanicznym, bezprądowym.
Może być w wersji kwaśnej albo zasadowej.
Do kwaśniej będzie potrzebny roztwór siarczanu cyny(II), niestety sól ta jest nietrwała i musi zostać wytworzona samemu, ponieważ istnieje stabilnie tylko w roztworze wodnym o nadmiarze jonów H+.
Można go otrzymać na drodze wymiany. Z siarczanu miedzi i metalicznej cyny.

Metoda zasadowa wymaga użycia roztworu cynkanu sodu, który powinno dać się nabyć bo jest to sól trwała.
Są też inne kąpiele, bardziej złożone, ale ze względu na odczynniki mogą być prostsze do wykonania, jednak nie miałem z nimi styczności.
Np. chlorek cyny(II), kwaśny winian sodowo potasowy (albo kwas winowy), tiomocznik.
Ale muszę to sprawdzić bo z głowy nie pamiętam.

Powłoka cyny jest równa a jej nałożenie zachodzi w niskiej temp.

Oczywiście powierzchnia miedzi musi być ABSOLUTNIE idealnie odtłuszczona, i wytrawiona. Dobrze jeśli się ją również "zaaktywuje" przez krótkie zanurzenie w roztworze soli cynku.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 11:21 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 30
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 1

Czy bielenie ścieżek ma jeszcze jakąś inna funkcje poza zabezpieczeniem?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 11:24 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 sie 2013
Posty: 1154
Lokalizacja: Lublin / Kraków
Pomógł: 72

Andrzej444 napisał(a):
Czy bielenie ścieżek ma jeszcze jakąś inna funkcje poza zabezpieczeniem?


Oczywiście. Tzw lepsza "lutowność"



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 11:43 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 30
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 1

Nie rozumiem...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 11:56 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 sie 2013
Posty: 1154
Lokalizacja: Lublin / Kraków
Pomógł: 72

Andrzej444 napisał(a):
Nie rozumiem...


Chodzi o to, że lut lepie wiąże się z podłożem które jest cyną, albo stopem cyny. Wynika to z raz z podobnych temp. topnienia, dwa z tego, że nawet utleniona cyna nie przeszkadza w lutowaniu. Tlenek tlenkowi nie równy.
Przykładowo utlenione aluminium nie jest możliwe do zlutowania kompletnie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 12:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 30
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 1

Zgoda, ale po co pokrywać cyną ścieżki skoro nic do nich nie będzie przylutowane, można (trzeba) pady, a całość na końcu zabezpieczyć lakierem, lub roztworem kalafonii ze spirytusem?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 12:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 sie 2013
Posty: 1154
Lokalizacja: Lublin / Kraków
Pomógł: 72

Myślę, że to wynika z tego, że pocynowanie całej płytki jest jakby łatwiejsze. Jeśli robi się to przemysłowo czy półprzemysłowo. Profesjonalne wykonania PCB często są nawet złocone.
Jeszcze innym zagadnieniem jest technika analogowa w.cz. gdzie często wskazane jest srebrzenie obwodów. Podobnie jak stosuje się cewki nie z drutu nawojowego tylko właśnie ze srebrzanki.

Kalafonii nie polecam, bo jest za delikatna, w wyższych temp będzie się lepić, a poza tym na dłuższą metę sama może być przyczyną korozji lutu, jeśli jest zanieczyszczona.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO