Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 16 kwi 2024, o 22:56


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 lip 2016, o 21:30 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 19 lis 2014
Posty: 24
Pomógł: 1

Obrazek
Witam.
Chciałem przedstawić projekcik , który powstał z potrzeby chwili.
Mam leciwy ciągniczek ogrodniczy którego używam bardzo sporadycznie a to przekłada się na wiecznie niedoładowany akumulator (który też ma swoje lata)
Postanowiłem wykonać prostownik odporny na "poniewierkę" w garażu a zarazem zdolny szybko podładować akumulator oraz mieć możliwość regulacji prądu ładowania.
Transformator , którego moc szacuję na około 250-300 VA ( jest to najsłabsze ogniwo prostownika ) przewinąłem tak aby na wtórnym uzyskać uzyskać około 20 V.
Zespół prostowniczy składa się z diod 80 A pozyskanych z alternatora oraz z modułu tyrystorów o prądzie o ile pamiętam 160 lub 200 A,
Tyrystory nabyłem okazyjnie na giełdzie z myślą o regulacji prądu spawarki transformatorowej,
jednak miedzy czasie wykonałem spawarkę inwertorową a moduł przekładałem z miejsca na miejsce aż przyszła na niego kolej.
Sterowanie wykonałem na Atmedze 8, do detekcji zera wykorzystałem transoptor.
Trochę problemów miałem z wysterowaniem tyrystorów ale po kilku doświadczeniach wykorzystałem dławik występujący prawie w każdym zasilaczu impulsowym.
Do regulacji prądu użyłem potencjometru, podłączonego do przetwornika ADC.
Na schemacie jest jeszcze kilka elementów które są w chwil obecnej nie wykorzystywane tak na wszelki wypadek.
Może kiedyś mnie najdzie żeby coś przerobić.
Prostownik pracuje w dwóch trybach:
Automat- wykrywa podłączony akumulator i sprawdza czy jest dobrze podłączony, a za pomocą potencjometru ustawiam maksymalny prąd ładowania.
wraz ze wzrostem napięcia na akumulatorze prąd systematycznie spada a rośnie napięcie do około 14,6 V i na tym poziomie się utrzymuje
aż do wyłączenia prostownika. Nie ma możliwości przekroczenia napięcia 14,6 V
Tryb ręczny- pełne regulacja od 0 do około 20 V a prąd zwarcia brakuje amperomierza:))
Programowo wykonałem drobne zabezpieczenia polegające na tym że po każdym włączeniu prostownika
lub zmianie trybu pracy tyrystory są wyłączone do momentu ustawienia potencjometru na minimum.
Jeżeli chodzi o grzanie się prostownika to tylko transformator się grzeje jeżeli prąd przekracza 15 A
Oczywiście zastosowałem chłodzenie wentylatorem a czujnik temperatury przykleiłem do uzwojenia transformatora.
Obudowa wykonana samodzielnie miała być taaaka duża a jak zwykle ledwo się zmieściłem:)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2016, o 16:49 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 11 lut 2015
Posty: 2
Pomógł: 0

Możesz wrzucić jakiś schemat i kod ,z tego co napisałeś to wiem że zrobiłeś I tyle.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 paź 2017, o 11:52 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 11 lut 2015
Posty: 2
Pomógł: 0

Witam, czym steruje Q1, oraz możesz pokazać w jaki sposób masz włączony tyrystor i z którego miejsca idzie zasilanie na trafko sterujące bramką tyr
Pozdrawiam
I jeszcze jaki tranzystor T2



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 23:50 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 lip 2017
Posty: 140
Pomógł: 6

Co miałeś na myśli pisząc "made IN Marek" :D?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 10:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06 lut 2015
Posty: 33
Lokalizacja: Stalowa Wola
Pomógł: 0

Witam. Czy mógłbyś temat rozwinąć? Wsad, schemat części prądowej.....



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 14:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Akumulatora napięciem 14,6 nie naładujesz do pełna. Jak już robiłeś mogłeś dać ograniczenie do 16,4v. Tez miałem robić ,ale ostatecznie kupiłem DPS 5015 u chińczyków i wszystko co potrzebne tam już jest.
Akumulator najpierw lądujesz stałym prądem do 14,4v ,później zjeżdżasz z prądem na koniec dobijasz go przez jakiś czas napięciem ponad 16v i nie dużym prądem. Troche chaotycznie napisałem, ale można znaleźć wykresy jak lądować akumulatory z plynnym elektrolitem.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO