Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 18 cze 2025, o 23:54


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 11:04 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    Witam :)
    Zaprezentuję tutaj od A-Z budowę pewnego urządzenia. Zobaczycie jak rodzi się w bólu i pocie czoła.

    Nie mogę się za nie zabrać, a z Waszą pomocą może będzie się rodziło szybciej jak Fenix :) Co jak co, ale ludzie z tego forum najlepiej motywują mnie do działania.

    CEL: Sterowanie zamykaniem i otwieraniem "czegoś" bez trzaśnięcia.

    Główne zadanie do ogarnięcia:
    - sterowanie prędkością obrotową silnika (PWM) w zależności od położenia suwaka potencjometru 10k

    HADRWARE:
    - ATB (ATMEGA32, L293D, uswitch, może LCD do testów jako podgląd wartości ADC)
    - Silnik DC 12V sprzężony z potencjometrem A 10k

    TERMIN: 2 miesiące (nocami)? :D

    Wstępny pseudo-kot programu realizujący PODSTAWOWĄ funkcjonalność:
    inicjalizacja
    ustalenie kierunku
    obroty max (PWM=100%)
    zbliżanie się do wartości ~10k -> zwalnianie (PWM->0)
    znikome różnice ADC (silnik zblokowany) -> zatrzymanie silnika
    zapamiętanie wartości ADC jako MAX w EEPROM
    zmiana kierunku
    obroty max (PWM=100%)
    zbliżanie się do wartości ~0R -> zwalnianie (PWM->0)
    znikome różnice ADC (silnik zblokowany) -> zatrzymanie silnika
    zapamiętanie wartości ADC jako MIN w EEPROM
    zmiana kierunku
    uśpienie

    PĘTLA GŁÓWNA:

    Switch jako przerwanie
    wybudzenie
    obroty max (PWM=100%)
    zbliżanie się do wartości EE_MAX -> zwalnianie (PWM->0)
    znikome różnice ADC (silnik zblokowany) -> zatrzymanie silnika
    porównanie wartości ADC z EE_MAX -> jeśli duża różnica to odświeżenie wartości
    zmiana kierunku
    uśpienie
    Switch jako przerwanie
    wybudzenie
    obroty max (PWM=100%)
    zbliżanie się do wartości EE_MIN -> zwalnianie (PWM->0)
    znikome różnice ADC (silnik zblokowany) -> zatrzymanie silnika
    porównanie wartości ADC z EE_MIN -> jesli duża róznica to odświeżenie wartości
    zmiana kierunku
    uśpienie


    Mam kilka dylematów:

    1) Nie wiem czy robić to pierwsze "otwarcie / zamknięcie" i potem "jechać" do zapamiętanych wartości, czy zawsze czekać na dojście klapy powolnym ruchem do "zderzaka" i porównywać zapis w eepromie i aktualizować zmiany rezystancji potencjometru wraz ze zmianą warunkow (temperatura, zużycie suwaka) czy dać sobie spokój z tym EEPROMEM i sprawdzać tylko czy silnik się kręci ... trzeba jakoś uniknąć trzasku przy zamykaniu.

    2) Nie wiem czy napisać jedną "bardziej wypasioną" funkcję na otwieranie i zamykanie i dłużej sę motać (przekazywać parametr poprzedni kierunek i zamieniać wartości MIN i MAX jakie należy osiągnąć) czy jedną funkcję na otwieranie i drugą na zamykanie

    Wiem że całość można by osiągnąć na wyłącznikach krańcowych i logice od rolet, ale nie chcę dokładać krańcówek skoro mam hardware którym można też wykrywać zamknięcie w dodatku w bardziej subtelny sposób :) Łatwiej byłoby też na krokowym, ale mamy to co mamy :D


    KOLEJNE PLANY ROZBUDOWY:
    1)Przesiadka na m8
    2) Załączannie/wyłączanie funkcji AUTO_ENABLE dłuższym przyciśnięciem przycisku OPEN/CLOSE (krótkie OPEN/CLOSE nadal musi reagować. jak dotychczas)

    Załączona funkcja AUTO_ENABLE:
    automatyczne otwieranie przy pojawieniu się napięcia na pewnym pinie "ACC on"
    automatyczne zamykanie przy zniknięciu napięcia na tym pinie "ACC off"

    3) opóźnienie otwierania na 10sek po pojawieniu się "ACC on"

    4) porada rezasurmar: wyłącznik nadprądowy silnika w razie zacięcia, blokady, uszkodzenia potencjometru i innych nieprzewidzianych zachowań w zabezpieczeniu przed niepożądanymi skutkami zwarć i przeciążeń.


    ZADANIE NA DZISIEJSZY WIECZÓR:
    - odpalić po kilku miesiącach przerwy i przeprosić się z ATB,ECLIPSE,ATB_MEAGER,FTDI,
    - PODPIĄĆ SILNIK DC
    - Zrealizować proste sterowanie silnikiem DC na L293
    (przycisk -> silnik w lewo) (przycisk -> silnik w prawo)

    ZADANIE NA JUTRO:
    Skorzystać 1 raz w życiu z ADC :D

    ------------------------ [ Dodano po: 2 godzinach ]

    I już wiem że jutrzejszy wieczór zacznę od Przetwornik ADC w AVR dla początkujących :D

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Ostatnio edytowano 24 cze 2013, o 14:49 przez NIEBO!, łącznie edytowano 3 razy

    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 12:00 

    Pomógł: 0

    Wykrywanie domknięcia można zrealizować na poborze prądu silnika, przy domknięciu i tak praktycznie zawsze trzeba podciągnąć silnikiem jeszcze. Zależnie oczywiście od mechanizmu, luzów, konstrukcji itd.



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 12:12 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    Widziałem takie rozwiązanie. Ktoś na tej samej mechanice co mam zastosował jakiś KIT AVT wykrywający zatrzymanie poprzez wzrost poboru prądu przez silnik.
    EFEKT: mechanizm jedzie.... huk - pełną prędkością uderza w zderzak... zębatki dostają w kość... silnik jest na chwilę zwarty, wyłączenie. Nie podoba mi się!
    Ja zrobię tak: START - rozpędzanie na 100% - pełna prędkość - "wiem", że dojeżdżam (ok. 90% odcinka) - zwalnianie - wiem że jestem naprawdę bliziutko (98% odcinka) - dojeżdżam z minimalną prędkością, opór (ADC "stoi"), zatrzymanie.

    Ja chcę ADC użyć do kontroli położenia, a nie do pomiaru prądu silnika...

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 12:26 

    Pomógł: 0

    Nie o to chodzi.......wiedziałem, że źle to opisałem :P nie mam na myśli trzaskania, no weź, ale chyba nie myślisz że czytając twój elaborat zaproponował bym ci chamskie wykrywanie! przecież masz nie trzaskać.
    Chodzi o wykrycie samego końca domknięcia, jako dodatkowa opcja.......sam powiedziałeś, potencjometr może się wytrzeć, mechanizm zablokować.....
    Pomiar prądu na silniku jako dodatkowy ficher, a nie główny pomiar!!!!, zresztą zrobisz jak uważasz.....ale albo chcesz jakiś porad, czy pomysłów, albo po prostu piszesz by tylko przedstawić swój tok myślenia ;).



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 12:40 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    rezasurmar napisał(a):
    no weź, ale chyba nie myślisz że czytając twój elaborat zaproponował bym ci chamskie wykrywanie! przecież masz nie trzaskać...Pomiar prądu na silniku jako dodatkowy ficher, a nie główny pomiar!!!!, .

    Właśnie tak pomyślałem, bo po prostu coś takiego widziałem na własne gały! AŁA! A tak jak proponujesz to spoko - ale to z czasem... bo, że silnik stanie to będę wiedział po tym unieruchomieniu potencjometru ... ale masz rację ... jakieś zabezpieczenie drugie być musi, więc później też o tym pomyślę - drugi kanał ADC i heja!

    rezasurmar napisał(a):
    ale albo chcesz jakiś porad, czy pomysłów, albo po prostu piszesz by tylko przedstawić swój tok myślenia ;)

    Pewnie że chcę porad, ale myślałem że chcesz iść na skróty :) Teraz już jasne Twoje intencję, więc dodaję to jako jako planowaną rozbudowę! Dzięki! Oczywiście będzie też w razie wojny bezpiecznik ~1-2A (muszę potestować ile podczas pracy i zatrzymania będzie brał silnik), bo w przypadku ostatecznego zła i zesłania do piekieł źródło będzie potrafiło dostarczyć i z 400A, a samozapłony to nie ten projekt :P

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 12:50 

    Pomógł: 0

    Nie wiem jaką masz konstrukcję, tj. jaka masa, jaka bezwładność, ale obawiam się czy nie trzeba by było trzasnąć PIDa w sterowaniu, albo zacząć zwalniać już wcześniej, bo przeciążenia na mechanizmie mogą być spore. tj. nie wiem, czy w tym wypadku liniowy charakter sterowania się sprawdzi. Coś na kształt logarytmu ;) czyli niska prędkość początkowa, środek najszybciej, a potem sukcesywne zwalnianie przed końcem.



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 12:53 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 19 lut 2013
    Posty: 26
    Pomógł: 2

    Moim zdaniem wykrywanie kolizji jest niezbędne bo:
    stoi na drodze drzwi pies / ręka / dziecko,
    coś się gdzieś zacięło, wyskoczyło z prowadnicy itp,
    tak na wszelki inny przypadek.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 13:10 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    @rezasurmar - mała masa i mała bezwładność - jak na moje nie trzeba, aczkolwiek nie pogardziłbym takim czymś "czyli niska prędkość początkowa, środek najszybciej, a potem sukcesywne zwalnianie przed końcem." Na początek wsytarczą mi trzy stopnie ale jak ktoś mi przerobi /podpowie na logarytm to jestem otwarty. Na razie muszę wystartować z początkiem.
    @poczciwy - mój mechanizm jest bardziej piekielny niż Ci się zdaje :twisted: , na obecną chwilę przyjmijmy, że jest to np. kieszeń CD-ROM - powinienem to w sumie zaznaczyć na wstępie. Gdyby to była prawdziwa brama - zaiste masz rację!

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 13:17 

    Pomógł: 0

    Czyli coś na zasadzie zwykłego proporcjonalnego sterownika z współczynnikiem.
    Stały współczynnik i licznik, który zlicza od dołu do "środka" x współczynnik, czyli im bliżej środka tym większe wartości, następnie od środka licznik w dół i to samo, czyli im mniejsze wartości tym współczynnik ma mniejszy wpływ na wynik końcowy.

    Albo zaimplementować prosty logarytm ;) gdzie przy końcu tj. coraz bliżej końca "zakresu" masz co raz mniejsze wartości dążące do zera wypełnienia ;).



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 13:52 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    rezasurmar napisał(a):
    co raz mniejsze wartości dążące do zera wypełnienia
    Teoretycznie do zera, a w praktyce muszę sprawdzić przy jakim wypełnieniu silnik w ogóle będzie się kręcił, bo możliwe że np 10% już będzie za mało :) Ale oboje wiemy o co chodzi :)

    Najbardziej mnie nurtuje jak obrać punkty końcowe:
    1) sprawdzać je co "przebieg" i odświeżać w pamięci
    2) jak wyżej, ale odświeżać, jeśli przesunęły się bardziej niż 5%
    3) zmierzyć je podczas budowy i ustawić na stałe w pamięci np 10% i 90% od końca zmierzonych, a potem "logarytmicznie do zderzaka"

    Sposób 2) wydaje mi się najbardziej elegancki

    w przypadku 1 lub 2 gdzie przechowywać te dane max i min? EEPROM czy w RAM i przepisywać do EEPROM tylko gdy zniknie zasilanie? ilośc "open/close" w roku ~1000 (max 4000)

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 14:23 

    Pomógł: 0

    Wszystko też, zależy od trwałości potencjometru, niestety do tego musiał byś użyć specjalnego "cermentowego" lub innych napylanych na ceramiki.
    W dobrych serwomechanizmach można znaleźć solidne potencjometry, swojego czasu w starych odtwarzaczach CD technicsa był stosowany potencjometr pozycjonujący laser (nie do zajechania 15lat i nadal działa ;)).

    Zapisywał bym stale jeżeli więcej niż 5%, a jeżeli mniej to trzymać w RAM a do EEPROMa tylko jak braknie zasilania.
    3) sposób jest dobry, jak by go wykorzystać, jako bazę, czyli te 10-90% na stałe wpisane, reszta w programie......bo z drugiej strony jak potencjometr zacznie świrować wiecej niż 10% to już jest do wywalenia ;). Bo to już nawet nie chodzi o zmiany temperatura, ale po prostu się wytrze ;).
    Mimo wszystko poszukał bym naprawdę dobrego potencjometru, ewentualnie zastosować koder jak w myszce, nic się nie będzie zużywać ;).



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 14:30 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    Nie mam możliwości wybrania potencjometru - jak się zużyje wtedy będę kombinował - na razie jest to element fabryczny (silnik sprzężony na stałe z potencjometrem) i zamierzam go użyć - czarna zębatka to napęd reszty mechanizmu, a widoczne piny to wyprowadzenia potencjometru
    Obrazek

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 17:26 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 19 lut 2013
    Posty: 26
    Pomógł: 2

    co do przyspieszeń / hamowań to poczytaj rampie np tu: http://www.cnc.info.pl/topics65/rampa-na-arduino-vt35799.htm?sid=6f64d2cc889cee9f3646d7026e6b4dd4



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 18:14 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 21 cze 2012
    Posty: 171
    Pomógł: 5

    Witam,
    może podpowiem jak to się robi w profesjonalnych sterownikach drzwi.
    Tam do pomiaru położenia wykorzystuje się enkodery inkrementalne. W pierwszym etapie instalacji odpala się tzw. "teach-in" czyli naukę pozycji krańcowych polegającą na powolnym przejeździe drzwi od jednej skrajnej do drugiej skrajnej pozycji. Pozycja te jest wykrywana wzrostem prądu (zatrzymanie silnika). Układ realizuje jazdę rampową czyli rampa startu i hamowania. W sterowniku ustawia się nachylenie ramp, czyli długość trwania (ilość impulsów). Dodatkowo rampa startowa rozpoczyna się a rampa końcowa kończy się tzw jazdą "creeples czy pełzaniem". Polega to na tym, że gdy startujemy najpierw silnik zaczyna obracać się z prędkością pełzającą, następnie przechodzi do jazdy rampowej. Przy końcu jazdy przechodzimy z prędkości nominalnej do pełzającej po rampie, następnie już przy minimalnej prędkości, dojazd do pozycji krańcowej mechaniki. Taka jazda ma na celu zminimalizowanie wszelkich stuków i trzasków w pozycjach krańcowych mechanicznie. Algorytm sterowania posiada zaimplementowany prosty reg. PI prędkości liniowej. Syg, wejściowy to prędkość obliczona z enkodera, syg. wyjściowy to PWM do silnika.

    Pozdrawiam
    R.L.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 20:19 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 29 lis 2012
    Posty: 1074
    Lokalizacja: Sochaczew
    Pomógł: 21

    Popieram powyższe i dorzucę że czasem, ale bardzo rzadko stosuje się oznaczenia końców ruchu za pomocą przycisku. Czyli przyciskiem wskazujesz gdzie są położenia skrajne a siłownik za pomocą enkodera oblicza sobie wartości i sam ustala w których miejscach ma spowalniać.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 20:40 
    Offline
    Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 16 lip 2012
    Posty: 2088
    Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
    Pomógł: 411

    NIEBO! napisał(a):
    czy zawsze czekać na dojście klapy powolnym ruchem do "zderzaka"

    Wierzę, że dzięki temu wynalazkowi jest szansa na poprawę warunków w toalecie w pociągach PKP, bo normalnie ześwirować można ;). Mam tylko taką refleksję, że dodawanie przycisków spowoduje zagubienie użytkowników. Wykorzystując pomiar pozycji i przemieszczenia można by pokusić się o wykrywanie próby zamknięcia/otwarcia co następnie uruchamiałoby automatykę wpomagającą.

    _________________
    Dragonus Cracovus: Biomagia



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 cze 2013, o 22:11 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    Lemosek napisał(a):
    może podpowiem jak to się robi w profesjonalnych sterownikach drzwi.
    hehe no czyli zupełnie podobnie jak ja sobie to założyłem. Dziękuję za podpowiedzi, ale jak wiecie sprzęt już jest narzucony :)
    Krauser -> :lol: - to nie będzie sterownik dla PKP, aczkolwiek kto wie ... może kiedyś :)

    Plan na dzisiaj wykonany na 100%:
    - odpalić po kilku miesiącach przerwy i przeprosić się z ATB,ECLIPSE,ATB_MEAGER,FTDI, V
    - PODPIĄĆ SILNIK DC V
    - Zrealizować proste sterowanie silnikiem DC na L293 V
    (przycisk -> silnik w lewo) (przycisk -> silnik w prawo) V

    Pokazywać kod? Może jeszcze nie, bo bazuje w 90% na kodzie z książki:
    12_Silnik_DC

    Zaczynam teraz już realizować jutrzejszy plan! Ale założenie osiągnięte! Tempo wzrosło, bo mnie motywujecie!!! :)

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 25 cze 2013, o 07:10 

    Pomógł: 0

    Pewnie zrobić ma nietrzaskającą deskę, bo zapomina opuszczać ;)



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 25 cze 2013, o 07:24 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    Antic: A znasz lepsze miejsce na ten wątek ? :) ... myślałem że zrobię tu taki projekcik programistyczny od A-Z, ale proszę przenieść do LOCHu jeśli zasługuję :D Ew RYBNY, ale nie oczekuję gotowca, ew drobnej pomocy w kilku sprawach na których utknę po drodze... więc sam nie wiem gdzie to się nadaje :)
    Antystatyczny napisał(a):
    Niebuś, zdradzisz do czego to ma byc docelowo?
    Jeszcze NIE, BO! zniknie tajemnica, a wraz z nią magia :lol: , ale kieszeń CD-ROM to dobre porównanie. :idea:

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 25 cze 2013, o 09:48 

    Pomógł: 0

    Nawet szyby w lepszych samochodach sie tak domykają ;), działa to latami i nic się nie rozlatuje :).



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 25 cze 2013, o 19:17 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    Antystatyczny napisał(a):
    A i owszem, znam lepsze miejsce. Workspace w eclipsie
    :lol:
    No trudno się z tym nie zgodzić :D

    Dzisiejszy plan nie będzie zrealizowany :(

    Ale jak mnie już tak męczycie tym pomiarem prądu to jak to zrealizować? wpiąć jakiś posobnik i na nim mierzyć sobie spadek ... ale jak to wpiąć ... U 12V L293 przez np 0,22R czy jak? I jak z tym podejść do ADC? Pytam tak przyszłościowo, bo na razie będę robił pomiar potencjometru, czyli podstawowego dzielnika wpiętego między masę, a 12V ... ale już mnie to absorbuje jak spiąć ze sobą ADC i silnik sterowany z L293 :)

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 25 cze 2013, o 19:23 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 10 sty 2013
    Posty: 844
    Lokalizacja: Przemyśl
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 43

    Posobnik to służy do zwiększenia zakresu wejściowego woltomierza ;)

    Wstaw w zależności od prądu pobieranego przez silnik taki bocznik aby powstawał na nim spadek podczas maksymalnego prądu rzędu 100-200mV i po sprawie ;) i lepiej od masy- nie masz problemów wtedy z dostosowaniem napięcia wejściowego do zakresu napięć wejściowych procesora.

    _________________
    Klimatyzacja Przemyśl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 05:57 

    Pomógł: 0

    W zasadzie gotowy projekt masz w bluebook, reszta j.w. pamiętaj tylko by bocznik był w stanie znieść kilkukrotnie większy prąd.

    Wysłane z mojego XT910 za pomocą Tapatalk 2



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 07:10 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    No z tym posobnikiem to się nie popisałem, a sprawy bocznika nie przemyślałem, bo myślałem że mi będzie zjadał cały czas prąd, a na nim przecież będzie się odkładało napięcie (płynął prąd) tylko jak silnik będzie pracował ... no dobrze to już wiem ...
    rezasurmar napisał(a):
    W zasadzie gotowy projekt masz w bluebook
    to wiem (już działa mi proste sterowane jak pisałem wyżej) tylko:
    janeczqu napisał(a):
    i lepiej od masy- nie masz problemów wtedy z dostosowaniem napięcia wejściowego do zakresu napięć wejściowych procesora.
    właśnie, które wyprowadzenia L293 są "od masy" ... przecież chyba nie mogę zrobić tego wg tej laurki:

    Obrazek

    Przecież tam będą inne wyniki przy obrotach w lewo, a inne w prawo ... tak czy siak będę mierzył tam coś, a nie spadek na tym rezystorze. No chyba że w programie to uwikłać, że jak jadę w lewo to nie powinien przekroczyć wartości A, a jak w prawo to innej wartości B, dobranych podczas prób.

    ------------------------ [ Dodano po: 16 minutach ]

    Coś czuję, że bez dodatkowego jakiegoś wzmacniacza pomiarowego się nie obędzie... przez chwilę mi przez głowę przeszło podpięcie masy L293 poprzez rezystor i badanie prądu pobieranego przez cały układ ale nie wiem czy tak mogę :)

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 09:32 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    NIEBO! napisał(a):
    przecież chyba nie mogę zrobić tego wg tej laurki:


    Pewnie że nie możesz bo to nie zadziała nawet :(

    z tym scalakiem akurat nie jest to proste bo masa cyfrowa połączona jest z analogową wewnątrz (to jedno) ... a tam gdzie chcesz się przyłączyć to w ŚRODKU mostka H ;) (to drugie) mógłbyś spowodować przy zbyt małym rezystorze że mostek H w scalaku odparuje przez taką lurkę.

    Jak to rozwiązać ? albo zastosować inny scalak który ma już wyprowadzone specjalne piny Rsense czyli właśnie na dołączenie takich rezystorów albo ... no właśnie albo jednak bawić się z rezystorem w gałęzi zasilania silników niestety. Czyli rezystor pomiędzy pinem zasilania silników w scalaku a napięciem zasilania .... i z tego miejsca sprawdzaj - licząc się jednak z niedogodnościami z dostosowaniem napięcia pomiarowego jak pisał wyżej Janeczqu

    ------------------------ [ Dodano po: 2 minutach ]

    aha no na tym schemacie masz BABOLA - nie chodzi o ten bocznik - ale wejścia PWM scalaka są w TTL - więc nie można podłączać ich do VCC2 (czyli zasilania silników) - spójrz na pin u ciebie oznaczony jako 3,4E - leci do VCC2 !

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 12:39 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 cze 2012
    Posty: 420
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 5

    No czyli dobrze myślałem, że to wcale nie będzie takie HOP-SIUP i pupa! Dzięki Mirku! Póki co zaczynam jutro testy bez tego :twisted: ,a później dla testu spróbuję podłączyć ten R w zasilanie silników i zobaczymy czy coś jestem w stanie z tego pomierzyć. Jeśli nie wyjdzie i ostatecznie zdecyduje się na rozbudowę o pomiar prądu to przesiądę się z L293 na L298 - tak chyba będzie najprościej.
    ADC on board!

    _________________
    Wysłane z nowego ATB 1.05beta + ATB ETHERNET



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 15:28 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    poszukaj w razie czego innych alternatywnych driverów do silników bo są DUŻO lepsze i łatwiejsze w obsłudze niż L298 ;) jest tego cała KUPA ;) że tak powiem

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 16:35 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    mirekk36 napisał(a):
    poszukaj w razie czego innych alternatywnych driverów do silników bo są DUŻO lepsze i łatwiejsze w obsłudze niż L298 ;) jest tego cała KUPA ;) że tak powiem


    a co w nim takiego skomplikowanego w obsłudze jest jeśli się mogę spytać ??

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 16:49 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    SunRiver napisał(a):
    a co w nim takiego skomplikowanego w obsłudze jest jeśli się mogę spytać ??


    Może się źle wyraziłem - sorki - po prostu jakoś mi ten scalak nie przypadł do gustu .... Więc masz rację - pewnie nie ma w nim nic skomplikowanego

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 26 cze 2013, o 16:55 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    no właśnie Mirku to co w każdym innym

    2 sygnały Direction i PWM :P

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO