Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 11 gru 2017, o 14:42


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 sie 2017, o 19:30 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 18 lis 2015
Posty: 9
Pomógł: 0

Witam,

od jakiegoś czasu bawię się na nowo AVR i przede mną stanęło nowe wyzwanie. W nowej pracy mam pewien problem z maszyną i chciałem udoskonalić pewien jej aspekt. Chcę zbudować coś na wzór dwukanałowego regulatora temperatury.

Działać to ma następująco:
- za czujniki temperatury mają robić termistory, które będą podłączone zamiast jednego z rezystorów w dzielniku napięcia.
- 4 klawisze podłączone pod ADC na zasadzie dzielnika napięcia. W zależności jaki będzie odczyt napięcia taka ma być reakcja.
- sterowanie triakami BT136, do których będą podłączone dwie grzałki max 200 W na 230V AC
- optotriaki jakie chce zainstalować to MOC3041 (nie znalazłem ich w eaglu więc wstawiłem zamienniki - bynajmniej tak mi się wydaje:) )
- temperatury z poszczególnych pomiarów mają być wyświetlane na wyświetlaczach 7-segmentowych LED (po 3 segmenty na odczyt)
- reakcja na klawisze ma być następująca: wciśnięcie klawisza sprawia że na jednym z wyświetlaczy pojawia się wartość ustawionej temperatury i każdorazowe wciśnięcie zwiększa lub zmniejsza ustawioną wartość o 1 stopień a po upływie 3 sek wyświetlacz ponownie wyświetla temp odczytaną.

i mam parę wątpliwości jeżeli chodzi o późniejsze działanie układu a mianowicie:
- układ musi być odporny na zakłócenia z maszyny (wydaje mi się że uwzględniłem wszystkie elementy filtrujące podane w jedyny z poradników Mirka)
- kwestia zasilania mikro kontrolera (chwilowo chce to rozwiązać instalując zasilacz z ładowarki do tel) jeżeli ktoś ma lepsze rozwiązanie bardzo chętnie posłucham.
- nie wiem czy do pomiaru napięcia trzeba instalować zewnętrzny rezonator kwarcowy. Czy to w tym układzie zbędny element (wiem że to nie wielki koszt no ale... )

Niżej zamieszczam schemat

Obrazek


Chyba o wszystkim napisałem i liczę na fachową pomoc i radę.

Pozdrawiam Rafał



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:07 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 gru 2013
Posty: 179
Lokalizacja: Koszalin
Pomógł: 18

Kondensator C3 odwrotna polaryzacja.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:09 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 18 lis 2015
Posty: 9
Pomógł: 0

Rzeczywiście - moje niedopatrzenie;) Dzięki

Poprawione



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:12 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 712
Pomógł: 54

Rezystory przy OK1 OK2



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:13 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

Ja zwrócę Tobie uwagę na układ termistorów. Podłączyłeś oba dzielniki równolegle, a to skutkować będzie tym że oba termistory będą na siebie wzajemnie wypływały. Zobacz że stworzyłeś tam układ czterech rezystorów w gałęzi szeregowo/równoległej.
Mało tego, analogowa klawiatura również będzie wtrącała Ci przekłamania. W momencie wciśnięcia jednego z przycisków, dołączasz znowu równolegle rezystancję (przez R18) do Twoich dzielników z termistorem.
Żeby temu zapobiec, musisz szeregowo z każdym dzielnikiem rezystor/termistor wstawić diody które odizolują dzielniki od wzajemnych wpływów.

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:26 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 18 lis 2015
Posty: 9
Pomógł: 0

Jarecki a co dokładnie z nimi nie tak?

SP2LUB o takie podłączenie czy chodzi?
Obrazek

jeżeli tak to dochodzi kwestia spadku napięcia...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:33 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

Tak właśnie o to chodzi. Kwestia spadku napięcia jest pomijalna bo przecież możesz sobie przeliczyć Twój dzielnik tak aby to skorygować.
Możesz też zastosować diody Schottkiego które w przeciwieństwie do zwykłych krzemowych, mają o połowę mniejszy spadek... Jednak myślę że przeliczenie dzielnika wystarczy :)


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:35 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 18 lis 2015
Posty: 9
Pomógł: 0

OK dzięki wielkie za wskazówkę, czekam na następne;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 06:18 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 712
Pomógł: 54

SP2LUB napisał(a):
Ja zwrócę Tobie uwagę na układ termistorów. Podłączyłeś oba dzielniki równolegle, a to skutkować będzie tym że oba termistory będą na siebie wzajemnie wypływały.


Koledze chyba się coś pomyliło. Nic nie będzie na siebie wpływało, nie trzeba tam żadnych diod. Masz dwa niezależne dzielniki podłączone do zasilania a ich wyjścia podłączone do ADC.
To jest na pewno dobrze

------------------------ [ Dodano po: 1 minucie ]

RafalC napisał(a):
Jarecki a co dokładnie z nimi nie tak?


To, że ich nie ma w ogóle :D dodaj po prostu rezystory np 1k om (jeden wpięty szeregowo z diodą Ok1 i drugi wpięty szeregowo z diodą OK2)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 07:04 
Offline
Tech-support
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1701
Lokalizacja: Łódź
Pomógł: 143

Jarecki napisał(a):
Koledze chyba się coś pomyliło. Nic nie będzie na siebie wpływało, nie trzeba tam żadnych diod. Masz dwa niezależne dzielniki podłączone do zasilania a ich wyjścia podłączone do ADC.To jest na pewno dobrze


zgadza się. Nie powinno to mieć jakiegos znaczącego wpływu.

W ogóle ten schemat jest bardzo nie przejrzyście narysowany. Zalecałbym go poprawić.

_________________
Zapraszam pasjonatów ARM, ESP, ZIGBEE na forum.sunduino.pl.
GITHUB



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 08:20 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 lip 2017
Posty: 6
Pomógł: 0

Nefarious19 napisał(a):
W ogóle ten schemat jest bardzo nie przejrzyście narysowany. Zalecałbym go poprawić.

Proponowałbym na początek wstawić symbole Vcc dla zasilania 5V i GNA dla masy, wyeliminuje sie w ten sposób połowę linii i schemat będzie dożo czytelniejszy (łatwiej będzie się go analizować).

Nie wiem, czy ATmega nie będzie pracować na granicy swoich możliwości. Każde wyjście może dać 20mA prądu. O ile dla segmentu wyświetlacza LED to wystarczy, to dla cyfry może być trochę mało. Przy świecących wszystkich segmentach i 20mA na cyfrę mamy tylko 2,5mA na segment. Przy wypełnieniu 1/6 daje nam to średni prąd 0,4mA. A to może być za mało. Można zasilać cyfry przez tranzystor i wtedy nie ma tego ograniczenia. W urządzeniu przemysłowym, ja zastosowałbym wyświetlacze duże (myślę, że o wysokości 1cala) i dałbym raczej duży prąd średni, by były dobrze widoczne,. Sprawdziłbym też czy nie jest przekroczony maksymalny prąd ze wszystkich wyjść, który dla ATmega8 wynosi 300mA.

Termistory będą, jak rozumiem daleko od układu - na długich przewodach. Dałbym równolegle z termistorem kondensator, by wyeliminować zakłócenia zbierane przez przewody (konkretna wartość zależy od rezystancji termistora, cos z przedziału 100n - 10u).

RafalC napisał(a):
chwilowo chce to rozwiązać instalując zasilacz z ładowarki

Mi się takie rozwiązanie sprawdziło, z tym, że dałem jeszcze transila i stabilizator LDO.

Przymierzam się do podobnego urządzonka, z tym, ze ja chce zrobić pojedynczy. Może rozwiązanie dwu niezależnych sterowników było by lepsze.
W każdym razie służę radą i pomocą.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 11:25 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

Piszecie że nie trzeba diod w dzielnikach? No nie chcę polemizować z Wami koledzy, ale popatrzcie na schemat i przemyślcie to proszę raz jeszcze. Zmiany oporności jednego termistora będą zmieniały oporność wypadkową całej gałęzi..
Nie chcę robić zamieszania ale sugeruję żebyście to dobrze przemyśleli.
Naprawdę proszę Was przemyślcie wasze wypowiedzi koledzy Nefarious19 i jarecki. Tutaj się kłaniają podstawy elektroniki...

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 12:08 
Offline
Tech-support
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1701
Lokalizacja: Łódź
Pomógł: 143

Obrazek

Masz taki układ jak powyzej. jaki wpływ na dzielnik R1 i R2 ma zmiana rezystancji R4 np? ;)

_________________
Zapraszam pasjonatów ARM, ESP, ZIGBEE na forum.sunduino.pl.
GITHUB



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 12:25 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

Ano taki że oba dzielniki połączone są RÓWNOLEGLE i zmiana wypadkowej rezystancji jednego dzielnika, będzie wpływać na wartość rezystacji wypadkowej w drugim dzielniku.
Popatrz na to w ten sposób: Podłączasz równolegle dwa potencjometry i kręcąc jednym z nich zmienia się wartość rezystancji w drugim którego nie dotykasz.

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 12:30 
Offline
Tech-support
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1701
Lokalizacja: Łódź
Pomógł: 143

SP2LUB napisał(a):
Ano taki że oba dzielniki połączone są RÓWNOLEGLE i zmiana wypadkowej rezystancji jednego dzielnika, będzie wpływać na wartość rezystacji wypadkowej w drugim dzielniku. Popatrz na to w ten sposób: Podłączasz równolegle dwa potencjometry i kręcąc jednym z nich zmienia się wartość rezystancji w drugim którego nie dotykasz.


chyba ja się innej elektrotechniki uczyłem ale ok :)

------------------------ [ Dodano po: kilkunastu sekundach ]

Zrób sobie symulacje albo policz. Co wolisz.

_________________
Zapraszam pasjonatów ARM, ESP, ZIGBEE na forum.sunduino.pl.
GITHUB



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 12:34 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

R1 i R2 połączone szeregowo da wypadkową wartość 2K tak?
R3 i R4 połączone szeregowo też da wypadkową wartość 2K tak?
Jeżeli teraz obie te wartości połączysz RÓWNOLEGLE to otrzymamy wartość wypadkową 1K tak?
Jeżeli teraz zmienisz wartość chociaż jednego z tych rezystorów to nadal twierdzisz że wartość wypadkowa całości nie ulegnie zmianie?



No ale Ty jesteś admin ale tech-support a ja tylko zwykły elektronik.. zapewne Ty się znasz i wiesz co piszesz. Tak więc przepraszam że ośmielam się dyskutować z supportem technicznym :)

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 13:32 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 712
Pomógł: 54

SP2LUB napisał(a):
R1 i R2 połączone szeregowo da wypadkową wartość 2K tak?
R3 i R4 połączone szeregowo też da wypadkową wartość 2K tak?
Jeżeli teraz obie te wartości połączysz RÓWNOLEGLE to otrzymamy wartość wypadkową 1K tak?
Jeżeli teraz zmienisz wartość chociaż jednego z tych rezystorów to nadal twierdzisz że wartość wypadkowa całości nie ulegnie zmianie?



No ale Ty jesteś admin ale tech-support a ja tylko zwykły elektronik.. zapewne Ty się znasz i wiesz co piszesz. Tak więc przepraszam że ośmielam się dyskutować z supportem technicznym :)


Kolego jesteś w błędzię. To co mówisz jest słuszne tylko wtedy gdy rezystancja zasilania byłaby rzędu dziesiątek kilo om i więcej.... a tutaj tak nie jest

------------------------ [ Dodano po: 2 minutach ]

SP2LUB napisał(a):
Tak więc przepraszam że ośmielam się dyskutować z supportem technicznym :)


Ze mną możesz podyskutować :) Obliczanie rezystancji przedstawione przez Ciebie jest jak najbardziej poprawne ale to kalkulacje widziane od "strony zasilania" a nie od ADC. Dla ADC to dwa niezalezne dzielniki podłaczone do źródła zasilania i tyle.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 13:44 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

Jarecki napisał(a):
SP2LUB napisał(a):
R1 i R2 połączone szeregowo da wypadkową wartość 2K tak?
R3 i R4 połączone szeregowo też da wypadkową wartość 2K tak?
Jeżeli teraz obie te wartości połączysz RÓWNOLEGLE to otrzymamy wartość wypadkową 1K tak?
Jeżeli teraz zmienisz wartość chociaż jednego z tych rezystorów to nadal twierdzisz że wartość wypadkowa całości nie ulegnie zmianie?



No ale Ty jesteś admin ale tech-support a ja tylko zwykły elektronik.. zapewne Ty się znasz i wiesz co piszesz. Tak więc przepraszam że ośmielam się dyskutować z supportem technicznym :)


Kolego jesteś w błędzię. To co mówisz jest słuszne tylko wtedy gdy rezystancja zasilania byłaby rzędu dziesiątek kilo om i więcej.... a tutaj tak nie jest

------------------------ [ Dodano po: 2 minutach ]

SP2LUB napisał(a):
Tak więc przepraszam że ośmielam się dyskutować z supportem technicznym :)


Ze mną możesz podyskutować :) Obliczanie rezystancji przedstawione przez Ciebie jest jak najbardziej poprawne ale to kalkulacje widziane od "strony zasilania" a nie od ADC. Dla ADC to dwa niezalezne dzielniki podłaczone do źródła zasilania i tyle.


Naprawdę tak uważasz? Ja już nie mam siły z Wami polemizować. Nie ma znaczenia co tam podłączysz do dzielnika, czy jest to ADC czy voltomierz czy omomierz... zawsze kiedy zmienia się wartość choć jednego z rezystorów nie ważne którego dzielnika, napięcie na wyjściu drugiego dzielnika podłączonego równolegle też się zmieni.
Ale ok ja już się więcej nie wypowiadam. Uczyłem się prawa ohma za czasów kiedy nie było googli i musiałem to czytać z książek. Pewnie miałem złe książki.
Powodzenia koledzy w konstrukcjach :) Ja ze swojej strony już nie mam nic do dodania.

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 13:50 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 712
Pomógł: 54

Miałem nadzieję że poprzesz swoje teorie jakimiś wzorami :)

------------------------ [ Dodano po: kilkunastu sekundach ]

Bo ja swoje bez problemu mogę :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 13:55 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

Jarecki to proszę Cię poprzyj swoje teorie jakimiś wzorami.
Nawet jeżeli mój umysł nie jest w stanie tego ogarnąć, to zapewne przyda się innym na przyszłość.

OK nie musisz potwierdzać swojej teorii. Macie koledzy rację. To ja byłem w błędzie i patrzyłem na to jak koń z klapkami.
Zatem muszę przeprosić kolegów za sprzeczanie się i nie dokładne przeanalizowanie tego układu. Mój błąd zrozumiałem przeliczając napięcia na wyjściu dzielników po tym jak Kolega Jarecki naprowadził mnie na to by spojrzeć na dzielnik od strony ADC.
Tak więc przepraszam za krnąbrność i upartą obronę swoich nie słusznych teorii.

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Ostatnio edytowano 7 sie 2017, o 14:20 przez SP2LUB, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 14:17 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 29 lip 2014
Posty: 195
Pomógł: 44

Witam,

Kolego SP2LUB, niestety nie masz racji.

Te dzielniki są zasilane ze stabilizowanego napięcia +5V, które zasila mikrokontroler. Jego rezystancja wewnętrzna jest pomijalnie mała w stosunku do rezystorów znajdujących się w dzielnikach, można więc przyjąć, że mamy do czynienia z idealnym źródłem napięcia. W związku z tym, patrząc na schemat, jaki umieścił Kol.Nefarious19, możemy napisać:

- Napięcie na rezystorze R2: UR2 = I*R2,

gdzie I = V1/(R1+R2)

i dalej: UR2 = V1*(R2/(R1+R2))

Jak widać, rezystancje R3 i R4 nie mają żadnego wpływu na spadek napięci na rezystorze R2.

Pozdrawiam, QuadMan.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 14:18 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 712
Pomógł: 54

SP2LUB napisał(a):
Jarecki to proszę Cię poprzyj swoje teorie jakimiś wzorami.
Nawet jeżeli mój umysł nie jest w stanie tego ogarnąć, to zapewne przyda się innym na przyszłość.


Bardzo proszę :)

Obrazek

Jak widać z wzorów A i B napięcia w dzielnikach nie zależą od rezystancji w sąsiednich gałęziach....



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 14:22 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

OK nie musisz potwierdzać swojej teorii. Macie koledzy rację. To ja byłem w błędzie i patrzyłem na to jak koń z klapkami.
Zatem muszę przeprosić kolegów za sprzeczanie się i nie dokładne przeanalizowanie tego układu. Mój błąd zrozumiałem przeliczając napięcia na wyjściu dzielników po tym jak Kolega Jarecki naprowadził mnie na to by spojrzeć na dzielnik od strony ADC.
Tak więc przepraszam za krnąbrność i upartą obronę swoich nie słusznych teorii.

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 14:24 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 712
Pomógł: 54

SP2LUB napisał(a):
OK nie musisz potwierdzać swojej teorii. Macie koledzy rację. To ja byłem w błędzie i patrzyłem na to jak koń z klapkami.
Zatem muszę przeprosić kolegów za sprzeczanie się i nie dokładne przeanalizowanie tego układu. Mój błąd zrozumiałem przeliczając napięcia na wyjściu dzielników po tym jak Kolega Jarecki naprowadził mnie na to by spojrzeć na dzielnik od strony ADC.
Tak więc przepraszam za krnąbrność i upartą obronę swoich nie słusznych teorii.


Luzik, wszyscy się uczymy :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 14:33 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 189
Pomógł: 13

:oops: No dla mnie to świetna lekcja. Widzę że potrafię się zafiksować w swoim punkcie widzenia i bronić go mimo braku racji. To okropne tak na własne życzenie ograniczyć się do jednego punktu widzenia. Głupio mi... :oops:

_________________
Skype - SP2LUB http://www.sp2lub.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 20:51 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 18 lis 2015
Posty: 9
Pomógł: 0

wprowadziłem zmiany przez was proponowane i poprawiłem trochę schemat (mam nadzieję że poprawiłem a nie bardziej ....:) ) oto chwilowy efekt :

Obrazek

co do kondensatorów przy termistorach, kabelki będą miały max 0,5m czy w takiej sytuacji też są te kondensatorki ważne? (wiem że to niewielki koszt)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 21:22 
Offline
Tech-support
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1701
Lokalizacja: Łódź
Pomógł: 143

Tak, dodatkowo skręć je w skrętke. To pomoże zredukować zakłócenia. 0.5 m to już dobra antena.

_________________
Zapraszam pasjonatów ARM, ESP, ZIGBEE na forum.sunduino.pl.
GITHUB



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 23:58 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 lip 2017
Posty: 6
Pomógł: 0

Teraz schemat jest dużo czytelniejszy.
Co do kondensatorków (i innych elementów co do których nie masz pewności czy będą potrzebne), to można albo umieścić je na schemacie (i przewidzieć na płytce) a nie montować albo nie umieszczać i w gotowym urządzeniu dolutować (kondensatorki można dolutować do złącza. Ja preferuję pierwsze rozwiązanie. Ale, ponieważ wszystkiego nie da się przewidzieć i często nie opłaca się wykonywać kolejnej płytki, zdarzało mi sie dolutowywać elementy.
Do sterowania cyfr zastosowałeś tranzystory npn, więc wyświetlacz będzie ze wspólną katodą (WK). Wydaje mi się, że bardziej dostępne są wyświetlacze ze wspólna anodą (WA). Wtedy należy zastosować tranzystory pnp (emiter do wyświetlacza, kolektor do plusa zasilania).
Do zasilania Atmegi zastosowałbym stabilizator LDO. Ładowarki nie stabilizują napięcia, bo elementem stabilizującym jest sam akumulator. A dzielnik napięcia z termistorami powinien być zasilany stałym napięciem. Przy wyświetlaczach z WA wyświetlacze można zasilić napięciem niestabilizowanym, przez co prąd stabilizatora LDO będzie mały.
Klawiatura analogowa. W shield'ie do Arduino wyświetlacz LCD + klawiatura rezystory połączone są szeregowo i zwierane przez przyciski a nie jak u Ciebie równolegle i załączane przez przyciski. Nie bardzo wiem dlaczego zastosowano tam akurat takie rozwiązanie, ale się sprawdza. Może ktoś podpowie.

I jeszcze pytanie: jaka temperatura i jaka dokładność Cię interesuje? Bo Atmega8 może okazać się za mała. Termistor jest elementem nieliniowym i dokładne przeliczenie rezystancji na temperaturę może zająć dużo pamięci oraz zaawansowane algorytmy regulacji też wymagają dużo pamięci.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2017, o 05:58 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 18 lis 2015
Posty: 9
Pomógł: 0

Teraz jestem w pracy więc nie mam jak poprawić schematu ale po niej to uczynię.

Więc tak:
- zakres odczytu temperatury to od +20 do +100 stopni C
- dokładność pomiaru to 1 stopień C
- histereza między 2 - 5 stopni C
- próg załączenia grzania to od ustawionej temp - 10 stopni


co do wyświetlacza czy to będzie WA czy WK to sprawa ma się tak że nie ma to osobiście dla mnie większego znaczenia:)

jeżeli chodzi o klawiaturę analogową to mogę w sumie ją również przerobić ale czy to jest aż taki problem? zasada działania (moim zdaniem) będzie taka sama?

no i kwestia jeszcze częściowo problematyczna to fakt że cały układ muszę umiejscowić w obudowie wielkości natynkowej puszki elektrycznej, na nic większego niestety nie mogę sobie pozwolić...

jeżeli chodzi o zasilanie docelowo najlepiej pasowało by mi aby układ zasilacza znajdował się na płytce z układem, aby uniknąć łączenia całego układu nadmierną ilością przewodów... ale jako że to prototyp to uznałem że mogę zastosować wcześniej wspomniany zasilacz z ładowarek tel.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 wrz 2017, o 21:05 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 wrz 2017
Posty: 32
Pomógł: 5

Może trochę odgrzeje temat, ale czy za dzielnikiem napięcia nie powinieneś dodać wzmacniacza-wtórnika?
Z tego co pamiętam dzielnik napięcia nie powinien być stosowany jako źródło napięcia odniesienia, ponieważ dołączenie do jego wyjścia równoległej rezystancji odbiornika/układu pomiarowego zmienia cały dzielnik.

W przypadku stwierdzania czy napięcie jest czy go nie ma i dzielnik da radę, jednak jeśli mówimy o jakiś pomiarach a nie wskazaniach... :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO