Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 29 mar 2024, o 12:11


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 lip 2017, o 19:20 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Witam! Musze w wentylatorze nawiewu samochodu zastosować PWM. Chce zrobić N mosfet i diodę MUR1560. Nie mam pojęcia jaki prąd pobiera taki wentylator mam nadziej ,ze dioda 15A wystarczy. (Czy w takim zastosowaniu diody można połączyć równolegle ?) Pytanie moje czy dioda musi być koniecznie przy stykach silnika czy mogła by być w jednym module wraz z tranzystorem i na wspólnym radiatorze oddalonym o kilkanaście centymetrów od silnika.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lip 2017, o 20:32 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2012
Posty: 283
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 17

Taki silnik potrafi brać nawet 10A. Jeśli będzie lekko przytarty to nawet 15A.
Kiedyś takich sterowników robiłem dużo - na NE555 :) - i do tej pory działają!

Co do diody - spokojnie wystarczy. Nie wiem o co Ci chodzi z łączeniem diód równolegle?
Pamiętaj, że silniki nawiewu potrafią przy rozruchu brać duuużo prądu!

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lip 2017, o 21:20 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Diodę równolegle w razie jakby jedna była za słaba. Ale jak wystarczy to Ok. Tranzystory mam IRF4905 albo IRFZ44z wiec mam nadzieje, że wystarcza. Chyba wezmę IRF4905 co prawda to P mosfet ale to chyba bez znaczenia. Do sterowania nim mam driver ICL7667. Tak właśnie myślałem, ze z 15A może pobierać. Jak duży radiator zastosować no i co z ta dioda musi być przy silniku ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lip 2017, o 22:51 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2013
Posty: 74
Lokalizacja: Sierakowice/Gdańsk
Pomógł: 9

grzeniu 73 napisał(a):
Czy w takim zastosowaniu diody można połączyć równolegle ?

Zobacz jaki wpływ ma temperatura diody na jej napięcie przewodzenia:

Obrazek

Trudno połączyć dwie diody równolegle w taki sposób, aby płynący prąd rozłożył się na obu z nich po równo. Gdy jedna dioda zacznie przewodzić, jej temperatura zacznie wzrastać a napięcie przewodzenia spadać. W tym czasie druga dioda może nie przewodzić bo jej napięcie przewodzenia będzie nieco większe.

Chyba daje się to jakoś wykonać. Trzeba by połączyć je do kupy w taki sposób aby temperatura na nich była jednakowa. Do tego pewnie jeszcze trzeba by zbadać czy ich napięcia przewodzenia są sobie równe. Nie wiem jakie są rozbieżności, ale pewnie miały by one znaczący wpływ.

To co napisałem o tym łączeniu, to tylko tak dla informacji, nie mówię że należy w twoim przypadku robić taki cyrk z diodami :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 00:56 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Albo użyć podwójnej diody, np. MBR20200CTG... :)

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 07:11 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 1079
Pomógł: 73

Jak chcesz dwie diody podłączyć równolegle to zrób dwie pary: dioda połączona szeregowo z rezystorem i dopiero dwa takiety złącz równolegle (wyeliminujesz problem nierównych spadków napięć). Rezystory np 0,22 ohma/2W. Taki silnik działa jak prądnica kiedy kręcisz jego wirnikiem. Więc kiedy silnik jest rozpędzony a Ty wyłaczysz tranzystor to przez te diody będzie płynął prąd i one muszą go wytrzymać. A czy to będzie 5A czy 25A to już zalezy od konkretnego silnika....Diody najlepiej umieścić przy silniku bo będą tez tłumiły część zakłóceń :) kilka cm od silnika, na radiatorze tragedii nie zrobi ;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 10:11 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 cze 2014
Posty: 68
Pomógł: 4

Jarecki napisał(a):
Taki silnik działa jak prądnica kiedy kręcisz jego wirnikiem. Więc kiedy silnik jest rozpędzony a Ty wyłaczysz tranzystor to przez te diody będzie płynął prąd i one muszą go wytrzymać. A czy to będzie 5A czy 25A to już zalezy od konkretnego silnika...

Taki silnik rzeczywiście działa jak prądnica (ale nie stanowi to problemu) i można to wykorzystać do jego hamowania. Problemem przy tego typu sterowaniu jest u=di/dt, czyli napięcie które powstaje przy gwałtowniej zmianie prądu na indukcji(taka zmiana następuje w przypadku zamknięcia tranzystora). Prąd jaki będzie płynął przez diodę nie będzie większy niż prąd który pobierał silnik w momencie zamykania tranzystora (cewkę silnika będzie interesowało podtrzymanie tego prądu i zrobi wszystko z napięciem by prąd taki popłynął, dioda ma małe napięcie przewodzenia, więc napięcie nie urośnie za dużo i niczego nie uszkodzi).



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 10:25 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 1079
Pomógł: 73

kijas1 napisał(a):
Taki silnik rzeczywiście działa jak prądnica (ale nie stanowi to problemu) i można to wykorzystać do jego hamowania. Problemem przy tego typu sterowaniu jest u=di/dt, czyli napięcie które powstaje przy gwałtowniej zmianie prądu na indukcji(taka zmiana następuje w przypadku zamknięcia tranzystora). Prąd jaki będzie płynął przez diodę nie będzie większy niż prąd który pobierał silnik w momencie zamykania tranzystora (cewkę silnika będzie interesowało podtrzymanie tego prądu i zrobi wszystko z napięciem by prąd taki popłynął, dioda ma małe napięcie przewodzenia, więc napięcie nie urośnie za dużo i niczego nie uszkodzi).


Dokładnie :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 11:31 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Dzięki za wyjaśnienia !
Co prawda wiem ,ze diodę trzeba stosować i stosuje, ale do tej pory bawiłem się prądami kilkaset mA ,tu jednak będzie sporo większy. Pozdrawiam!
A jeszcze jedno. Czy jest sens dodać kondensator ,żeby napięcie wygładzić ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 14:22 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Wspomnianą wcześniej duodiodę mam przy sterowniku silnika DC 30A pojedyncza wytrzymuje 20A, a że są w jednej obudowie to można je bez problemu łączyć i prąd wzrasta. Poza tym jest to szybka dioda shottky na 200V. Dioda powinna raczej być blisko tranzystora, bo to jego zabezpiecza, a nie przy silniku.
Kondensator na zasilaniu zawsze jest wskazany.

DO MODERATORA
Czy coś się stało z systemem powiadomień, bo mimo obserwacji tematu i nowych wpisów nie mam info o nowym poście??

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 14:36 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 1079
Pomógł: 73

SylwekK napisał(a):
Dioda powinna raczej być blisko tranzystora, bo to jego zabezpiecza, a nie przy silniku.


chyba nie do końca....analogicznie diody stosowane przy przekaźnikach też zabezpieczają tranzystory nimi sterujące a montowane są w pobliżu wyprowadzeń przekaźnika.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 16:36 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Idąc tą drogą... a długie kable od silnika/przekaźnika do tranzystora nie tworzą dodatkowej indukcji? :)

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 19:24 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Reasumujac. Czy to jest poprawny uklad?
Pominalem atmege
Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 20:29 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 cze 2014
Posty: 68
Pomógł: 4

Tranzystor jest sterowany z drivera? Jeśli tak to warto dać jakiś rezystor ograniczający prąd drivera, ograniczy to stromość zboczy przy przełączaniach, a co za tym idzie będzie siało mniej harmonicznych (kosztem większego grzania tranzystora.)Kondensator w tym układzie będzie stanowił dodatkowe obciążenie dla tranzystora oraz ograniczy możliwość regulacji obrotów (w uproszczeniu po zamknięciu tranzystora energia będzie czerpana dalej z kondensatora). SylwekK mówił o kondensatorze na zasilaniu, czyli między masą a +14V.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 21:03 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Dokładnie! Wywal ten kondek z silnika i wstaw na zasilanie.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 21:16 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Na zasilaniu mam ,tylko tu pominąłem to ,żeby było łatwiej ocenić. Ok dzięki za wszystkie wskazówki.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 23:03 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 1079
Pomógł: 73

SylwekK napisał(a):
Idąc tą drogą... a długie kable od silnika/przekaźnika do tranzystora nie tworzą dodatkowej indukcji? :)


Oczywiście że tak, ale tu chodzi o diodę zwrotną :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lip 2017, o 09:13 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Co do rezystora miedzy driverem a mosfetem to sugerowałem się Datasheet i tam producent na schematach pokazuje bezpośrednie podłączenie pomijając rezystor. Ale nie problem dodać. Jeśli chodzi o kondensator to przy mniejszych silniczkach zauważyłem, ze dodanie kondensatora silniczek działa płynniej ,ciszej. Pomyślałem, ze tu tez tak będzie. Dziś poskładam układ to się okaże jak to będzie działać :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lip 2017, o 15:57 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Uklad zrobilem wedlug tego schematu.
Obrazek
Test co prawda zrobielem z silnikiem o poborze okolo 3A ,ale tak dioda jak i tranzystor zimne.
Dzieki za pomocne wpisy. Moze sie innym tez przydadza.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 22:16 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Tak czytam ten wątek i jedna rzecz mi nie daje spokoju... Panowie, indukcja to wielkość która określa natężenie pola magnetycznego w jakimś materiale, np. w rdzeniu transformatora. Wyraża się ją w Teslach i jest ona iloczynem przenikalnosci magnetycznej i natężenia pola wywołanego przez amperozwoje. Wam chodzi o indukcyjnosć czyli o wielkość która mówi o zdolności danego elementu do magazynowania energii w polu magnetycznym. Proszę Was uprzejmie, rozróżniajmy B [T] od L [H] bo jesteśmy na forum elektronicznym więc poprawna nomenklatura jest przydatna ;) nie czepiam się a proszę uprzejmie ;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO