Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 16 lis 2024, o 23:02


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 202 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 maja 2014, o 12:52 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27308
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Witam,

Panowie i Panie ....

czy ktoś może mi odpowiedzialnie ;) polecić jakąś dobrą drukarkę laserową w tym sensie że sprawdzoną jeśli chodzi o dobre wydruki (jak wiadomo) np z Eagla na papier kredowy z dużą , wręcz tłustą ilością tonera ;)

oczywiście drukarka czarno-biała

i wolałbym (jeśli ktoś zna) coś z nowszych drukarek jeśli takie są ... niż ze starych, których już nie da rady kupić normalnie ... tylko gdzieś po allegrach itp

fajnie by było gdyby ktoś wiedział też że daje radę taka polecana drukarka ... z wydrukami na folii przeźroczystej i przy okazji na jakiej konkretnie folii - jeśli ktoś używał tego ....

dziękuję z góry za wszelkie sugestie i pomysły w tym zakresie

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 12:55 

Pomógł: 0

Stare HPeki 1018/1020 używałem i bardzo ładnie się odbija.
Ale Mirku jeżeli chcesz to Intre poszedł w metodę fotograficzną, podobno dużo dokładniejsza jest.

Najnowszą drukarką jaką mam to 1320nw z 2008 roku ;).

Kolega LogTeam ma opanowane, pewnie ma jakąś nowszą drukarkę.



Góra
  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 13:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 lut 2014
Posty: 205
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 22

Za duża ilość tonera to też źle, ponieważ wtedy zaczyna się rozpływać i w newralgicznych miejscach (ścieżki blisko siebie, albo blisko padów) może powstać zwarcie.
Pozdrawiam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 13:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sie 2013
Posty: 795
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 59

Osobiście polecić mogę Samsung ML-2010



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 13:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Ja mam Samsunga ML-1865 za którą dałem 200zł w sklepie. Drukuje na standardowej ilości tonera w ustawieniach menu (tylko jakość grafiki daję najwyższą) i wychodzi idealnie (nawet duże płaszczyzny). Ważne żeby toner był oryginał, bo jak mi się starter skończyl i proszek kupiłem to było idealnie, ale tylko na papierze - ani jednej płytki na zamienniku nie mogłem zrobić(!). Dokupiłem w końcu oryginał i z pierwszego strzała znowu było idedalnie :)

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 13:19 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

Ja używam HP LaserJet 1200 na oryginalnych tonerach bardzo dobry efekt.

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 13:42 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 maja 2014
Posty: 24
Pomógł: 1

icer_cmg napisał(a):
Osobiście polecić mogę Samsung ML-2010

dokladnie ja mam ML1610 sprawuje sie super

_________________
Kawczynski



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 15:07 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27308
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

oooo ;) dziękuję za tyle odpowiedzi - to już chyba będzie w czym powybierać ;) poszukać ... o to mi chodziło - o coś co macie sprawdzone u siebie na warsztacie

------------------------ [ Dodano po: 1 minucie ]

rezasurmar napisał(a):
Ale Mirku jeżeli chcesz to Intre poszedł w metodę fotograficzną, podobno dużo dokładniejsza jest.


no to jest pewne jak amen w pacierzu że dokładniejsza jest ta metoda ... ale co z lampą, wytrawianiem itp ....

chyba muszę się z kolegą Intre na sok jabłkowy w Bydzi umówić (jak będę do brata jechał) i przedyskutować temat :lol:

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 15:20 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 maja 2013
Posty: 568
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 31

Praktycznie każda drukarka się nada, trzeba tyko trochę poeksperymentować.
Ja używam OKI B4350N, projekty robię KiCADem, eksportuję do svg i drukuję spod Inkscape, wszystko pod Linuxem.
Aby wydruk dobrze wyszedł na papierze kredowym, podaję dwie kartki papieru, kredowego i zwykłego.

_________________
Und schreien

Spring
Erlöse mich
Spring
...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 16:31 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2011
Posty: 186
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 8

Ja używam Kyocere FS1100N
Jeśli drukuje na samym papierze kredowym wychodzą na nim bąble.
więc aby uzyskać odpowiedni efekt przyklejam kawałkiem taśmy klejącej papier kredowy do normalnej kartki papieru jeden może 2 centymetry poniżej krawędzi.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 16:38 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 kwi 2013
Posty: 187
Lokalizacja: Kobiernice
Pomógł: 13

Również przyklejam papier kredowy do zwykłej kartki za pomocą taśmy malarskiej, ale to dlatego, że mojej drukarce smakuje sam papier kredowy i lubi go zjadać

_________________
zapraszam na bloga http://bakcyl8bit.blogspot.com/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 16:43 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Kawczynski napisał(a):
icer_cmg napisał(a):
Osobiście polecić mogę Samsung ML-2010

dokladnie ja mam ML1610 sprawuje sie super


Mam ML-2010 i na oryginalnych tonerach daje rade zrobic atmege 8 i 32 w smd i elementy 0805 jak i bat54 zresxta toner sie skonczyl kupilem zamiennik i jakosc ta sama jak i rfekt koncowy. Plytke trawie w nadsiarczanie sodu i jest ok.
W avatarze poplatane sciegi atmegi 32. Sciegi ktore mi ladnie wyszly to minimum 5mils mniejszych nie testowalem.

Drukowalem na papierze kredowym na folii niestety nie testowalem bo to jakas specjalna by musiala byc by sie nie stopila.

Za drukarke dalem 189 pln bez wifi

Wysłane z telefonu

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 17:08 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 sie 2013
Posty: 1154
Lokalizacja: Lublin / Kraków
Pomógł: 72

No ja ostatnio też bawię się żelazkiem.
Mam "tylko" HP ColorLJ 3800. Urządzenie jest bardzo fajne, ale toner kolorowy zupełnie inaczej się zachowuje. Bardziej się rozpływa.
Owszem wychodzi, ale na czarnej drukarce jest lepiej. Niestety takowej nie mam...
Mam za to fax laserowy i robię na nim kopię. I tutaj, mimo że to kopia, jest dużo lepiej.

Myślę, jednak że bardzo ważną sprawą jest papier. Obecnie robiłem próby na papierze kredowym o bardzo małej gramaturze (około 40). Papier pochodzi z katalogu, po prostu wyrywam kartki. ;)
Ale muszę spróbować na jakimś "dekowanym" papierze.
Przymierzam się też do metody fotograficznej.

Na koniec ciekawostka. Nie bardzo mam ochotę cynować PCB na gorąco. Mógłbym pocynować chemicznie, ale nie mam aktualnie 2 związków, które pozwalają na galwaniczne pokrycie cyną w łatwy sposób. W związku z czym dokonuję srebrzenia PCB :) Jest to bardzo proste, pod warunkiem posiadania soli srebra. Srebro, nawet lekko utlenione lutuje się znacznie lepiej niż miedź.

------------------------ [ Dodano po: 10 minutach ]

mirekk36 napisał(a):
no to jest pewne jak amen w pacierzu że dokładniejsza jest ta metoda ... ale co z lampą, wytrawianiem itp ....


"Wywoływanie" prowadzisz w NaOH czyli popularny "Kret" może być. Tylko uwaga na skórę i oczy. Dobrze mieć pod ręką miseczkę z wodą zaprawioną octem, żeby zobojętnić jeśli zamoczy się skóra.
A naświetlanie... Teoretycznie powinno to być UV. Może być UV-a czyli około 400nm. Są świetlówki z filtrem Wooda (te czarne). Może być lampa kwarcowa. Tu już wali głębszym UV. Ale podobno bardzo dobre efekty dają diody UV, ale takie diody mocy zasilane prądem np. 1 A. Podobno wystarczy też halogen. Bo emulsja jest uczulono już od kolory niebieskiego w górę.
Będę robił próby to Ci będę zdawał relacje. :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 17:37 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Ja mogę HP LJ 1100 polecić, tylko że z jakimś dobrym tonerem. Na tonerze za 15zł wydruki są słabe, a toner poligonu prześwituje :/ Do tego trzeba zmienić sterownik (nie ten co jest automatycznie ustawiany przez win).

Niestety do HP1100 trzeba jeszcze kupić specjalny kabel centronic i do tego najlepiej przejściówka USB-LPT. Wystarczy taka za 5zł.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 17:41 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 maja 2014
Posty: 24
Pomógł: 1

ja drukuje na reklamach z lidla , te "sztywniejsze troszkę" efekt ?, 10 milsów z palcem w puszce " :) no i o zapas papieru sie nie musze martwić

trzeba zrobic kilka prób z prasowaniem , u mnie troszkę ponad 1/3 maksymalnej temp żelazka i prasuje jakies ~5min maks. rozmiary 10 x 10 cm pcb

toner mam na 18.50 zł z allegro drukarka ~50zł samsung ml-1610

_________________
Kawczynski



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 18:44 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sie 2013
Posty: 795
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 59

Na ml-2010 zrobiłem ostatnio kilka płytek pod QFN-20 ze ścieżkami 10 mil, także bosko. Przenoszenie laminatorkiem.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 19:21 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014
Posty: 569
Lokalizacja: Żagań
Pomógł: 54

Od jakiegoś czasu używam Samsung ML-1640.
Warto ustawić rozdzielczość 600dpi. Przy przełączeniu na 1200można robić cieńsze ścieżki.
Tutaj można zobaczyć jak wychodzi w rozdzielczości ustawionej na 600:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2761101.html

Drugą drukarkę, którą mogę z czystym sumieniem polecić to HP LaserJet 4000.
Wydruki ze sterownikami dla rozdzielczości 1200 wychodzą bezbłędnie.

_________________
http://leszczamiga.ppa.pl/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 maja 2014, o 21:32 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 07 gru 2013
Posty: 90
Pomógł: 6

To ja dorzucę swoje trzy grosze. Pierwszą drukarką jakiej używałem do płytek był HP2100 ( niestety tylko LPT + irda ) płytki "wychodziły" bardzo ładnie pod atmegę smd czy pod ft232rl ( toner nie orginałny ). Teraz używam Brother MCF-7860DW ( w prawdzie jest to drukarka, skaner itp ) płytki według mnie wychodzą o niebo lepiej niż na HP-ku chociaż na początku trochę bałem się gdyż toner po wydruku był praktycznie nie wyczuwalny na kartce, ale moje obawy nie potwierdziły się, Niedawno skończył się toner i zmieniłem na zamiennik, ale płytki troszeczkę gorzej ( ścieżka 12mil pomiędzy rezystorem smd 0805 rozlała się - ale wydaję mi się że to kwestia dogrania ). Podsumowując polecam drukarkę.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 maja 2014, o 15:51 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 18 mar 2014
Posty: 9
Pomógł: 0

mirekk36 radzę zapomnieć o żelazku. Tylko fotochemia :P Niedawno z ciekawości kupiłem lampę do tipsów za 50zł na allegro, kupiłem też folię światłoczułą negatywową. Laminator do nakładania folii już miałem, a jeśli nie masz to da się też za 50zł kupić. Dobre efekty są prostsze do uzyskania, płytka wyszła za pierwszym razem (oczywiście nie licząc dobierania czasu). Do wywołania tej folii używam sody kalcynowanej, kreta czyli sody kaustycznej używam do usuwania utwardzonego lakieru. Wytrawiasz tak samo jak po żelazku. Za "parę złotych" można wystartować z tą metodą, także szczerze polecam.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 maja 2014, o 19:40 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27308
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

no kusi kusi taka metoda foto ;)

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 maja 2014, o 19:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Ja robię płytki termortansferem i nie narzekam. Jakiś czas temu udało mi się zrobić ścieżki 8mils. Teraz zrobiłem pseudo wytrawiarkę i jest już bardzo dobrze.
Fotochemia jest na pewno dobrym sposobem, jednak myślę że droższym.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 maja 2014, o 22:57 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 07 gru 2013
Posty: 90
Pomógł: 6

Kolego "_lukasz" mam kilka pytań jak dobierałeś czasy naświetlania, czasy wywoływania - czy po prostu metoda poradników ( youtube itp ) i metoda chybił trafił; jak byś porównał termo-transfer do foto-chemii, po twoim opisie trochę mnie kusi aby spróbować tej metody chociaż trochę boję się; w termo-transferze drukowałem na papierze kredowym później laminator ( przygotowanie płytki papier ścierny 1200 + mydło w płynie później rozpuszczalnik nitro ) i płytki wychodziły cudownie w sumie prosta metoda, a w foto-chemia dochodzi naświetlanie wywoływanie i w sumie mnie to trochę przeraża na początek. Jak tobie udało się przeskoczyć na foto-chemie?. Miałbyś chęci opisać twoją metodę z foto-chemią ( nawet na pw )? p.s. chyba za bardzo mnie kusi ta foto-chemia. A takie drobne pytanie próbowałeś robić płytki dwustronne foto_chemią ?. ( sorki że nie w temacie post; ale to forum jest bardzo hm przyjacielskie ).



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 01:54 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

Obrazek

Mirku więc tak, ja tzw. "żelazkowskiej" metodzie mówię stanowcze NIE :) robiłem różne próby, doświadczenia z papierami, drukarkami tonerami, laminatorem itd. i genialnie szło nieźle jeśli chodzi o THT ale jak zacząłem się bawić SMD to coraz gorzej, a jak już miałem wypracowaną w miarę jakąś metodę to zmienił mi się toner i wszystko wzięło w łep. Poza tym przeniesienie rysunku wychodziło czasem za 3-4 razem i zawsze jakieś poprawki trzeba było robić a jak już się pojawił poligon masy to w ogóle kaplica. Zaczęło mnie to irytować, dużo czasu na to traciłem i ogólnie zniechęcało do robienia czegokolwiek. No i tak się zainteresowałem metodą fotochemiczną.

Edukacje jej zacząłem od postu na forum:
http://forum.atnel.pl/topic1292.html

Felerem, wadą tej metody są koszty jakie trzeba ponieść na początku jak i również wyższe samego wykonywania płytek PCB. Oczywiście można je zminimalizować wykonując naświetlarkę samemu czy eksperymentując z taka do paznokci, stosując folię światłoczułą, lakier itp.

Ja jednakże zagłębiając się w temat i wyciągając wnioski czytając różne opinie, rozmawiając z innymi bywalcami forum a także mając na uwadze swoje negatywne doświadczenia z metodą "żelazkową" stwierdziłem że jest to na tyle dla mnie ważny element mojego hobby elektronicznego że chcę to mieć w miarę możliwości dobrze, powtarzalnie bez tzw. stresu, nerwów i oszczędzając czas nawet ponosząc wyższe nieopłacalne na logikę koszty.

Po niżej podam wraz z linkami i uzasadnieniem jaką mam sprawdzoną technologię czyli taki zestaw, z którym ja pracuje i mogę polecić z zastrzeżeniem że nie jest to jak wspomniałem w żaden sposób ekonomiczne, można rzec że jest to po prostu pójście na łatwiznę. Ale wydaje mi się że jest to jedyna droga żeby znów nie walczyć z dopracowywaniem dla odmiany metody fotochemicznej, a cieszyć się z szybko wykonanego prototypu PCB w sposób prosty i przyjemny. Do rzeczy:

1. Naświetlarka - Polecam tą UV Proma 140007 i takiej używam oczywiście jest model większy lub można kupić nawet dwustronną ale ta mi się wydaje taki rozsądek cenowy:
http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=530689&queryFromSuggest=1&refKey=4ygHxNcrK
zdjęcie jej w ofercie jest mylące ona wygląda inaczej i ma Timer czasowy z wyświetlaczem LED dokładnie tak: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/525000-549999/530689-da-01-de-UV_Belichtungsgeraet.pdf
Na pewno w niej jest odpowiedni rodzaj szkła, moc i rodzaj lamp, docisk, odległości itd. z tego co czytałem samoróbki ludziom rożnie wychodzą i różnie to działa, prześwietla nie doświetla, za słaby docisk itp. itd.

2. KALKA TECHNICZNA A4 canson - czyli to na czym drukujemy obraz do naświetlenia - http://allegro.pl/kalka-techniczna-a4-canson-70g-komplet-100-arkuszy-i4246454658.html - toner się bardzo dobrze na niej trzyma nie odpada, a wałki drukarki nie ślizgają podczas druku.

3. DENSITY TONER - Zaciemniacz wydruków do drukarek laserowych - http://allegro.pl/zaciemniacz-do-wydrukow-laserowych-density-toner-i4172797881.html
wg. mnie bardzo ważna rzecz, jakoś chyba nie doceniana przez ludzi robiących tą metodą ale to co ona robi z wydruku po "psiknięciu" na kartkę to chyba są czary, stosują go ludzie wykonujący pieczątki na tym filmie to widać jak działa - akcja od ok. 6 min. - https://www.youtube.com/watch?v=ntez32EUFhY#t=358 Sam potwierdzam działa niesamowicie wydruk staje się bardzo ciemny i nie przepuszcza światła.

4. Pozytywowy Laminat światłoczuły - polecam firmy BUNGARD - dostępne w różnych rozmiarach w TME np. http://www.tme.eu/pl/details/fr4210x300_3500/laminaty-jednostronne/bungard/# - oczywiście jedno i dwustronne - firma ta specjalizuje się w profesjonalnym dostarczaniu materiałów do prototypownia z ciekawości można się zapoznać z jej ofertą i filmami pokazowymi na stronie http://www.bungard.de/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1&lang=german To że jest pozytywowy to oznacza to że drukujemy na kalce tak jak do żelazka, dokładnie tak samo prosto z Eagla bez żadnych kombinacji. Odradzam wszelkie folie, lakiery itd. wiem że sporo tańsze ale folie bąble no i największa jej wada wydruk w Inwersji bo jest negatywowa Eagle mimo że ma wtyczkę robi to średnio, a położyć równo lakier possitiv graniczy z cudem + czekanie 1 dzień żeby wysechł i finalnie się okazuje że jest nie tak, porażka. Oczywiście są fachowcy co tak jak inni z żelazkiem którzy robią to idealnie - ja nie mam czasu nerwów może nawet i umiejętności nie wnikałem nawet i nie sprawdzałem wyciągnąłem wnioski z opinii innych. Na tym laminacie jest od ręki bez nerwów, zawsze wychodzi - drogie i nieekonomiczne fakt, czy są tańsze? owszem są czy dobre? cóż jak wspomniał gdzieś Rezasurmar za dobre i jakość trzeba płacić.

5. Wywoływacz do płytki - SENO-4007 - Preparat chemiczny: wywoływacz; torebka; 22g - http://www.tme.eu/pl/details/seno-4007/materialy-do-produkcji-plytek-drukow/#zaraz pojawią się posty że strasznie drogi są tańsze, inne i równie dobre a i można w krecie - owszem można - wyświetlacz LCD też można obsługiwać jakąś znalezioną biblioteką w sieci i też będzie działał ale... no własnie i tu jest to ale ten wywoływacz po 1 jest bezpieczniejszy - nie ma NAOH więc rąk nie popali i wszystkiego dookoła jednakże oczywiście jest żrący i trzeba zachować ostrożność, drugą jego zaleta jest to że nawet jak nie ma właściwej temperatury czy jest za zimny czy za ciepły nie robi - wsadziłem płytkę nawet eksperymentalnie na 5-10 min do niego i co warstwa nie naświetlona została nienaruszona tak jak powinna być, a nie że spłynęła i zniknęła, wydaje mi się że ma on też jakieś jakby wspomagacze do lakieru, którym pokryta jest płytka robiąc na niej bardzo wyraźny wydruk naszej PCB i dodatkowo go utrwalając.

Dodam jeszcze ze ja go trzymam w butelce jak wytrawiacz, zmienia kolor analogicznie jak on ale na brązowy przypuszczam że po kliku płytkach trzeba będzie zrobić nowy więc nie jest tak jak niektórzy myślą że jedna płyta i jedna torebka takiego wywoływacza, piszę to bo spotkałem się z takimi opiniami tzw. malkontentów tej technologii którzy nawet jej nie spróbowali tylko że bardzo droga i trudniejsza i jeszcze więcej elementów co może pójść nie tak. Owszem może, pewnie że tak nic nie jest doskonałe ale to tak samo jak można sobie zrobić samemu programator do procesora i ściągnąć jakieś Avrdude i się dziwić czemu nie działa lub czasem działa itp. albo po prostu kupić sprawdzony dobry Atnelański programator z licencją MkAvrCalca i się przestać stresować, o takie porównanie żeby było dosadnie jasne że przy tej metodzie efekty są jak się pracuje na dedykowanych do tego materiałach, chemii i urządzeniach.

No i to w zasadzie jest wszystko co potrzebne żeby zacząć. Ja drukuję i naświetlam płytkę 2,5 min czekam 30 min. w międzyczasie grzejąc B327 wołam jakieś 2-3min, wrzucam do wytrawiarki na 10-15 min. koniec. Płytkę więc wraz z drukowaniem, naświetlaniem, a także wierceniem robię ok 1h bez żadnego stresu, nerwów, poprawiania kolejnego zawału że toner został na papierze, zawsze powtarzalnie sucho i przyjemnie o własnie tak jest :) :lol:. U mnie po prostu z wszelkimi problemami przy robieniu PCB jakie miałem ręka odjął - uzyskałem więc to co chciałem. Także gorąco zachęcam do zapoznania się z ta technologia fotochemiczną, a jak budżet pozwala to pójście drogą, którą tu opisałem aczkolwiek zdaje sobie sprawę i mam świadomość że koszt jest spory tej technologi w moim wydaniu jednakże myślę że jak ktoś wiąże z wykonywaniem PCB przyszłość to należy potraktować to jako inwestycję, która myślę że się szybko zwróci. A jeszcze dodatkowo tak dając do myślenia jak byśmy chcieli zrobić np. krótka serię 10 szt, to mając 1 kliszę i naświetlając jedna za drugą to byśmy mieli co 10-15 min. płytkę. A jak płytka nie duża i klika klisz to już w ogóle manufaktura. Oczywiście ktoś napisze że wtedy można dać do produkcji, a owszem można ale dajmy na to jest piątek a my dopiero kończymy rysować PCB z różnych względów takich czy nie innych, a płytki maja być w poniedziałek na rano u klienta to co? kto nam wyprodukuje na szybko? może i jest taki ale czy w normalnej stawce że będzie to dalej opłacalne? A jak zrobiliśmy błąd na PCB to co? A nie sprawdziliśmy bo nie chciało nam się z żelazkiem walczyć. I powodzenia życzę również z taka ilością na "żelazku". Może płytki by nie miały metalizacji, soldermaski a ocynowane ale wydaje mi się że i tak jakość ich w tej metodzie jest bardzo dobra i z powodzeniem można ją stosować w krótkich seriach pod klienta.

Nawiązując do pytania o drukarkę to jestem zdania że zmieniając wykonywanie PCB na metodę fotochemiczna, której zalety przytoczyłem specjalnie najpierw odpada nam problem jaki ma być jej model, toner itp. Wystarczy nam wtedy dowolna laserowa, a na upartego może być i nawet atrament chodź tego akurat nie testowałem ale wiem że ludzie z powodzeniem drukują na atramentach przy metodzie fotochemicznej.

Przykład płytek jakie zrobiłem ostatnio:
ObrazekObrazek


mirekk36 napisał(a):

chyba muszę się z kolegą Intre na sok jabłkowy w Bydzi umówić (jak będę do brata jechał) i przedyskutować temat :lol:


Oczywiście Serdecznie Zapraszam i wypijemy nie jeden podczas dyskusji na ten temat :lol:


P.S.
A tak z ciekawości dopowiem że chcę jeszcze dodatkowo urozmaicić wykonane płytki i nakładać na nie Soldermaskę robiłem już eksperymenty z folia polimerową typu SOLDERMASK ale jest mało trwała i odporna na temperaturę, mycie w myjce ultradźwiękowej oraz estetyka wg. mnie średnia. Jak znajdę chwile czasu to spróbuję sprowadzić sobie taki zestaw:
http://www.lpkf.com/products/rapid-pcb-prototyping/solder-masks-legend-printing/index.htm
https://www.youtube.com/watch?v=4l1mXpL5lDQ
wydaje mi się to dobrym trwałym rozwiązaniem no cóż wyjdzie w praniu, a może ktoś już takową przerabiał i wie gdzie można nabyć w Polsce?

A jak naumiem się rysować i robić dwustronne PCB - bo jeszcze tej wiedzy nie zgłębiłem to kto wie czy nie pójdę w ogóle na całość:
https://www.youtube.com/watch?v=CzSgHedW9iA
http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=547858&queryFromSuggest=1&refKey=765Fsjl8J :lol:



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 07:58 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27308
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Intre ---> zbieram już trzecią godzinę szczękę z podłogi :lol: .... Tak w ogóle to ten post powinien KONIECZNIE trafić do działu PORADNIKI! ... kolejny opis metody fotochemicznej...

Powiem tak ... no nie jest to NIBY tanio .... .... ale skąd to słowo NIBY ? ..... Bo jak się weźmie pod uwagę CZAS, poświęcany częstokroć na metodę żelazkową i ilości powtórek ... już nie mówiąc o nerwach albo często chodzeniu na kompromis, polegający na tym, że po 11-tej próbie wmawiamy sobie, że ... aaaaaa no teraz jest prawie ładnie a te kilka ścieżek dociągnę ręcznie drucikiem.... to to słówko NIBY pokazuje wyraźnie - że nagle ta metoda nie jest wcale droga ....

co więcej opis przygotowany w końcu TAK PRECYZYJNIE że "mucha nie siada" LINK :lol:

NAJWIĘKSZE rodzynki w tym opisie to np ten czarodziejski SPRAY do zaciemniania tonera na wydruku .... albo zajawka nowego rodzaju soldermaski ;)

INTRE ..... tacy ludzie jak ty kończą zwykle dużą firmą co to produkuje płytki PCB dla całego kraju albo i świata ;)

poza tym jeszcze dla tych którzy uważają że to drogo ... hmmm tu jest pokazany zarys jak można to zrobić od razu w komplecie i żeby działało od ręki, a jak ktoś lubi się pobawić, ma własny czas np na zrobienie własnej naświetlarki, samemu nakładać warstwę światłoczułą - no to przecież spokojnie można ten własny czas poświęcić .... a dzięki temu zaoszczędzić część tych pieniędzy ... choć w tym przypadku ta oszczędność jak zdajemy sobie sprawę czasem bywa złudna ...

INTRE - z mojej strony WIELKIE DZIĘKI .... no takiego opisu trzeba mi było ... już choruję na tą metodę

No MUSIMY się spotkać i przy soku jabłkowym omówić jeszcze ew szczegóły :lol:

------------------------ [ Dodano po: 3 minutach ]

aha na koniec jeszcze pytanie do ciebie, dlaczego piszesz:

Intre napisał(a):
A jak naumiem się rysować i robić dwustronne PCB


tzn chodzi ci o przeniesienie dwustronnej metodą fotochemiczną ? czy w ogóle o przygotowanie tego w samym Eaglu ? bo nie do końca rozumiem

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 11:38 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

No dziękuję za miłe słowa z samego rana :) , starałem się napisać to tak by zachęcić do tej metody mimo jej wady jaką są koszty no i w sumie wyszedł z tego jakby mini. poradnik. Może faktycznie przy okazji robienia jakieś kolejnej płytki dorobię fotografie każdego etapu i dodam do odpowiedniego działu zastanowię się i pomyślę nad tym :)

mirekk36 napisał(a):
Powiem tak ... no nie jest to NIBY tanio .... .... ale skąd to słowo NIBY ? ..... Bo jak się weźmie pod uwagę CZAS, poświęcany częstokroć na metodę żelazkową i ilości powtórek


Dokładnie nikt zwykle nie liczy czasu, a jego odzyskanie w tej metodzie jest chyba najważniejsze. Ja myślę że finalnie trzeba do tego tematu podejść jak do porządnego zestawu uruchomieniowego czy oscyloskopu (można przecież zrobić jedno i drugie samemu na schemacie z internetu po taniości i nawet może będzie to działało ale.. no i własnie zawsze jest to ale), a prototypownie układu mam nadzieje że się ze mną zgodzicie jest tak samo ważne jak rysowanie schematu czy pisanie programu (1-wsze przecież można robić na laurkę w programie graficznym , a program pisać w Notepads Editor można, no pewnie że tak ale znów ten czas, wygoda oraz szereg innych zalet.
Jestem więc zdania że należy sobie po porostu wpisać na listę rzeczy jaka mi potrzebna do zabawy z elektroniką by robić to poprawnie, wygodnie bez stresu czyli: profesjonalne materiały do prototypownia + naświetlarka .

I jeszcze jedną ważną zaleta opisanej przeze mnie technologi i chyba najważniejszą jest powtarzalność, a nie przypadkowość.

mirekk36 napisał(a):
INTRE ..... tacy ludzie jak ty kończą zwykle dużą firmą co to produkuje płytki PCB dla całego kraju albo i świata


No no haha :lol: miłe to ale bez przesady. Ja to naprawdę robię do celów tylko hobbistycznych dla własnej wygody i przyjemności bo hobby takie wg. mnie ma być, a nie droga przez mękę i za karę :-)

mirekk36 napisał(a):
No MUSIMY się spotkać i przy soku jabłkowym omówić jeszcze ew szczegóły


Napisz do mnie na PW tylko kiedy to działamy ,ja myślę że można by nie tylko sok ale jakiś wytrawiacz nawet rozpracować :) :lol:

mirekk36 napisał(a):
tzn chodzi ci o przeniesienie dwustronnej metodą fotochemiczną ? czy w ogóle o przygotowanie tego w samym Eaglu ? bo nie do końca rozumiem


No w tym sensie że jeszcze takowej nie robiłem ani jako projekt w Eaglu ani wytrawiając no więc takiej umiejętności nie mam, co oczywiście nie wiąże się z tym że się tego nie nauczę :) wcześniej po prostu zanim zainteresowałem się metodą fotochemiczną to w ogóle nie wchodziło to w grę gdyż zrobienie tego na żelazku skończyło by się chyba dla mnie depresją, katatonia no po prostu postradaniem zmysłów do reszty :lol:. Teraz w zasadzie pracuje nad pewnym swoim projektem (co poniektórzy wtajemniczeni wiedzą jakim :lol: ) jak go skończę to zapewne narysuje już dwuwarstwowo ale to jeszcze trochę bo projekt to mały nie jest i będzie to na 2-3 płytkach z racji ograniczeń darmowej wersji Eagla jak i problematyki samego urządzenia. Wtedy będę ćwiczył z dwustronnym laminatem UV ale myślę że to większym problemem nie będzie aczkolwiek dojdzie jeden nowy element jak synchronizowanie i klejenie klisz ze sobą ale w razie niepowodzenia już podpatrzyłem na filmach jak to robią profesjonaliści otóż stosują taki rozkładany bardzo cieniutki kątownik, który zatrzaskują najpierw na podświetlanym stole więc w razie większych niepowodzeń takowy nabędę.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 18:07 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27308
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Intre napisał(a):
Ja to naprawdę robię do celów tylko hobbistycznych dla własnej wygody i przyjemności bo hobby takie


Ale za to jak fajnie wszystko po kolei że tak się wyrażę "obcykane", sprawdzone ... obmyślone ... i przekazane ;)

Intre napisał(a):
ja myślę że można by nie tylko sok ale jakiś wytrawiacz nawet rozpracować


:lol: jasna sprawa :lol:

Intre napisał(a):
i klejenie klisz ze sobą ale w razie niepowodzenia już podpatrzyłem na filmach jak to robią profesjonaliści otóż stosują taki rozkładany bardzo cieniutki kątownik, który zatrzaskują najpierw na podświetlanym stole


ooo a ja myślałem że wystarczy tu taki sposób na tzw "kopertę" jak przy żelachu .... ale muszę gdzieś poszukać tej metody o której wspomniałeś

A jak się spotkamy to w razie czego - spokojnie możesz mnie przypiłować z pytaniami odnośnie projektowania dwustronnych płytek w eaglu ;) uwierz mi że to jest prostsze i lepsze niż robienie jednostronnych - sam jak zaczniesz to później ciężko ci będzie w ogóle myśleć o jednostronnych ...

dlatego zainteresował mnie też ten DZIURKACZ ...

http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&p ... =765Fsjl8J

chociaż niby takie to niewinne ale ... no kilka pieniążków trzeba wydać ... ciekawe czy znajdzie się ktoś kto to posiada i może powiedzieć , że jest to warte swojej ceny - czyli czy w rzeczywistości tak robione przelotki to fajna i wygodna, ale też praktyczna, powtarzalna i mało czasochłonna sprawa :lol:

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 18:24 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 25 lip 2013
Posty: 2583
Pomógł: 128

Intre - w pelni sie z Toba zgadzam. Metoda foto wg mnie najlepsza. Naswietlarka i laminaty sa jak najbardziej godne polecenia. Nie uzywalem zaciemniacza - zaraz go zamowie. Do tej pory to albo wydruki na hp1022 albo naswietlona w drukarni foliaa (100% czarnego).
Ps. Kalke tez zamowie :) dzieki za pomysły!

Sent from my mobile.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 20:15 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

mirekk36 napisał(a):
A jak się spotkamy to w razie czego - spokojnie możesz mnie przypiłować z pytaniami odnośnie projektowania dwustronnych płytek w eaglu


Zapamiętam i nie omieszkam zwłaszcza jak skończymy konsumować wytrawiacz :lol:

Intre napisał(a):
dlatego zainteresował mnie też ten DZIURKACZ ...


No mnie to też ciekawi ale jeszcze pamiętaj że trzeba do niego dokupić głowicę na każdy rozmiar przelotki jaki chcesz użyć
np.
http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=551740&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1,
http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=551724&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1

plus no same przelotki
http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=551716&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1

więc cena takiej zabawki wzrasta wraz z materiałem prawie dwukrotnie.

No to ja jeszcze dorzucę inne rozwiązanie przelotkowe do przemyślenia :)

Metoda chemiczna:

http://www.lpkf.de/_mediafiles/1322-lpkf-proconduct.pdf

http://www.lpkf.de/produkte/rapid-pcb-prototyping/durchkontaktierung/chemiefreie-durchkontaktierung/index.htm

W sumie ta firma LPKF ma bardzo podobną i równie bogatą ofertę produktów ułatwiających prototypownie PCB jak firma BUNGARD.

Powiem tak że na fali dzisiejszych rozważań o tej metodzie napisałem do nich po cennik ich rozwiązań. Jak go otrzymam to poinformuję jakie są to koszty.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 21:15 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27308
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Intre napisał(a):
i nie omieszkam zwłaszcza jak skończymy konsumować wytrawiacz


o matko, to wtedy omówimy chyba nawet 47-warstwowe :lol:

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 maja 2014, o 21:59 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2012
Posty: 177
Pomógł: 9

Intre napisał(a):
Odradzam wszelkie folie, lakiery itd. wiem że sporo tańsze [...], a położyć równo lakier possitiv graniczy z cudem + czekanie 1 dzień żeby wysechł i finalnie się okazuje że jest nie tak, porażka.


To może dodam 2 zdjęcia z moich początków, a właściwie to był koniec, z positivem. Tak jak Intre napisał położenie jest bardzo trudne. Rzadko kiedy udało mi się położyć równomierne, bez żadnych zanieczyszczeń.
Obrazek
tutaj widać właśnie zanieczyszczenia. Nawet jeżeli wkoło tych zanieczyszczeń fotolakier się równo rozłożył, to i tak podczas naświetlania te miejsca zostają niedoświetlone i robią zwarcia

Obrazek
Drugie zdjęcie to skutki nierównomiernej warstwy fotolakieru, po lewej stronie został prześwietlony i mozaika podczas wywoływania znikła. Nierównomierna warstwa to też kłopot podczas naświetlania, ponieważ za każdym razem musimy naświetlać różnym czasem w zależności od grubosci

Także również odradzam różne kombinacje z fotolakierami. Gotowe płyki z nałożonym już lakierem są chyba najlepszym rozwiązaniem.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 202 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO