Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 28 mar 2024, o 12:56


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 sie 2013, o 14:59 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

Ja używałem do lutowania jakiegoś taniego topnika do lutowania miękkiego. Kupiłem u siebie w mieście.
Raczej nie mam porównania co do fluxa i innych topników ale wydaje mi się ze spisuje się dobrze.

Tylko mam pewną wątpliwość: czy po przylutowaniu elementu trzeba go oczyścić z topnika, bo ja tego nie robiłem
i powstał taki zielony osad (też się zmywa pod wpływem wody).
Co to jest i czy poza względami estetycznymi jest jakiś powód żeby to umyć?
Obrazek
widać to szczególnie po lewej stronie, tam gdzie jest matryca przycisków.

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 15:05 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

też tak na początku myślałem (że to patyna) ale to raczej nie możliwe bo powstało b. szybko i zmywa się pod wpływem wody.
Jeśli patyna sama powstawała by na płytkach to po co by je dodatkowo zabezpieczać?
Ten topnik i ten zielony nalot wodą zmyć?

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 15:17 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 maja 2012
Posty: 112
Pomógł: 10

Napisz jaki konkretnie topnik zastosowałeś. Zapewne to tzw. "topnik aktywny" który, zawsze musi być zmywany po lutowaniu !!! Jeśli tego nie zrobisz to za kilka tygodni nie będzie warstwy miedzi w miejscach stosowania topnika !
Przemyj płytkę wodą, miejsca "zielone" delikatnie potraktuj szczoteczką. Potem przemyj alkoholem i wysusz. Na koniec zabezpiecz całość ( roztworem kalafonii lub lakierem)


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 15:22 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

Tak, jest napisane "zawiera topnik aktywny", ale jeśli np. trochę się dostało pod scalaka pod którym przebiegają ścieżki to co?
Może być zwykła woda z kranu czy musi być destylowana?

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 15:36 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 maja 2012
Posty: 112
Pomógł: 10

Dalej nie wiem jaki dokładnie zastosowałes topnik ? Mam nadzieję, że nie był to topnik do lutowania miękkiego rur miedzianych !
Tak, zastosuj wodę z kranu (bo nim zdobędziesz destylowaną ... korozja zje Twoją płytkę :( )
Szczoteczka może być taka jak do zębów :) ale potem nie używaj jej do celów higienicznych :o (bo związki miedzi są toksyczne)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 15:50 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

taki:
Obrazek

Nie mam czystego spirytusu, może być wódka? :D

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 16:13 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 maja 2012
Posty: 112
Pomógł: 10

Ten topnik, nie jest najlepszy do lutowania takich precjozów jak Twoja płytka. Ale już się stało. :( Tak jak producent proponuje, najlepiej nadmiar topnika usunąć terpentyną ( albo benzyną ekstrakcyjną, benzyną lakową,...) Jeśli jednak korozja już "ruszyła", a dowodem tego jest zielony kolor na płytce, to produkty korozji usuń wodą i alkoholem. Może być wódka ale "czysta" żadne tam kolorowe czy "gorzkie" bo te zawierają cukier .



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 16:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

To po czym mam poznać topnik który jest "dobry" do moich zastosowań? Może jakieś konkretne przykłady? - kupuje w tme i sklep.avt

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 17:13 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sie 2012
Posty: 245
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 6

Co do tego topnika to ponad rok temu zrobiłem zegarek właśnie z tym topnikiem, nie wyczyściłem go i do tej pory zegarek działa - więc proces niszczenia jest dużo powolniejszy niż kilka tygodni?
Poza tym chyba ma też znaczenie dostęp do tlenu, czy nie?

Dlaczego na opakowaniu jest napisane aby usuwać topnik w "uzasadnionych przypadkach" tak jakby producent sugerował że zazwyczaj się tego nie robi?

_________________
1, 1, 2, 5, 14, 42, 132, 429, 1430, 4862, 16796



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 sie 2013, o 17:45 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 02 maja 2012
Posty: 112
Pomógł: 10

Wojtek001 napisał(a):
To po czym mam poznać topnik który jest "dobry" do moich zastosowań?
Do lutowania "elektroniki" na dobrze oczyszczonej płytce, powinien wystarczyć topnik który jest w cynie. :)
Jeśli musimy zastosować dodatkowy topnik, to najlepiej wybierać taki który jest typu NO CLEAN. Takim pospolitym topnikiem jest kalafonia lub jej roztwór w alkoholu np. izo-propylowym (IPA). W handlu jest bardzo duży wybór topników tego typu. Najczęściej są to produkty chemicznej modyfikacji kalafonii z dodatkiem organicznych kwasów lub amin.
Wszystkie topniki zawierające aktywatory powinny być usuwane po procesie lutowania (dobrze jest to robić też z topnikami typu NO CLEAN).



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 sie 2013, o 18:07 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 25 lip 2013
Posty: 2561
Pomógł: 126

Ja uzywalem do cynowania dedykowanego srodka, ktory sie rozpuszczalo w goracej wodzie. jedyny mankament byl taki, ze trzeba bylo w miare szybko taka plytke lutowac (tydzien/dwa?) kupowany byl albo w TME albo Semiconie (przynajmniej tak mi się wydaje)

Sent from my mobile



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 sie 2017, o 22:21 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2017
Posty: 25
Pomógł: 0

patolele napisał(a):
Faktycznie sposób od Zinyxa jest chyba wart przetestowania.

Ja próbowałem za to plecionką, chemicznie oraz stopem Lichtenberga.

Zdecydowanie polecam ostatnią metodę.

Obrazek


Jak w Eagle uzyskać taki wygląd pada połączonego z masą? U mnie jest po prostu dziura na wiercenie, nie ma tego obrysu z czterema połączeniami do masy



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 sie 2017, o 07:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2016
Posty: 1146
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 93

Jaki element? Załóż nowy temat, możesz dołączyć pliki z eagle'a, łatwiej będzie pomóc



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 sie 2017, o 14:30 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 29 lis 2012
Posty: 1074
Lokalizacja: Sochaczew
Pomógł: 21

W opcjach Polygonu zaznacz thermal.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 sie 2017, o 11:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2014
Posty: 233
Lokalizacja: Rzeszów
Pomógł: 11

Do pobielania płytek używam stopu Lichtenberga - próbowałem cynowania ale efekt był mizerny - na polach lutowniczych SMD pojawiały się "bulwy" cyny. Czyszczenie ich plecionką czasem kończyło się przegraniem i odpadnięciem ścieżki - ot - taki ze mnie fachowiec :oops: .
Szpatułkę do rozprowadzania stopu zrobiłem sam - kawałek dwustronnego laminatu - ok 2 cm na 4 cm - z jednej strony przylutowałem drut miedziany np. 6mm2 na tyle długi, aby go wygiąć - dzięki temu para mnie po łapach nie parzy (oczywiście drut w izolacji). Gdy woda z kwaskiem wrze rzucam jedną kuleczkę stopu, przyciskam szpachelką - stop pokrywa miedź na laminacie i tym "gładzę" zrobioną przez siebie płytką. Warstwa wychodzi równa i cienka. Gdy płytka jest dwustronna przewracam ją na drugą stronę i powtarzam czynność. Po wyjęciu przepłukuję wodą (aby pozbyć się kwasku).
Pozycjonuję scalaka - lutuję jedną nóżkę. Potem nakładam pastę lutowniczą i lecę falą. Gdy dwie nóżki się "zleją" nakładam tam pastę i lutuję jeszcze raz (bez cyny oczywiście - przedtem grot czyszczę gąbką nasączoną wodą). Gdy nie pomaga - odsysam plecionką.
Co do pasty - próbowałem kilku (zastrzegam - nie wszystkich) - najlepiej pracuje mi się z tą (mam nadzieję, że nie jest to kryptoreklama ;) ):

http://termopasty.pl/pl/produkty/topnik-zel/

Po jej nałożeniu cyna jakby sama "przyciągała się" do nóżek i ścieżek - tworząc wypukłe "bulwy".
W ten sposób radzę sobie nawet z układami o rastrze 0,65mm (np FDG6331L).

_________________
Mr. Nobody



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 sie 2017, o 12:19 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 06 maja 2014
Posty: 415
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 26

Również polecam stop lichtenberga - łatwo go nałożyć i bardzo ułatwia lutowanie elementów do płytek wykonywanych w domu.

A tak swoją drogą:
Cytuj:
Gdy dwie nóżki się "zleją" nakładam tam pastę i lutuję jeszcze raz (bez cyny oczywiście

Nakładasz topnik, bo pasta lutownicza zawiera spoiwo które po podgrzaniu lutuje elementy.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO