Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 20 kwi 2024, o 16:44


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 gru 2016, o 22:16 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Witam!
Mam nadzieje ,ze to dobry dział. Jest tu trochę elektromechaników to i pewnie nie będzie problemu z odpowiedzią.
Zamontowałem w tamtym roku wabasto w samochodzie i jeden akumulator nie daje rady. Chce podłączyć drugi i do niego podłączyć ogrzewanie i cos tam pewnie innego co przydaje sie w czasie biwaków i innych wypadów.
Alternator mam 70A ,akumulator oryginalny chyba 90A/h.Drgi chce podobny dolozyc. Wiem ze czasem będę musiał go doładować prostownikiem.
Drugi aku chce podpiąć przez sterownik. Bedzie on dołączał ten zapasowy gdy na głównym będzie napięcie około 13,5v. Dzieki temu najpierw ten główny będzie sie doładowywał. Mam tranzystor IRF4905 ,myślę sterować plusem. Czy to co wymyśliłem to dobre rozwiązanie? Jaki prąd lądowania może wchodzić w grę? Nie mam zielonego pojęcia. Jak układ zda egzamin przez zimę to na lato chce dołożyć baterie słoneczną.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 gru 2016, o 22:30 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 sie 2015
Posty: 15
Pomógł: 0

Miałem u siebie w Audi A3 podobny układ jak planujesz zrobić. Główny akumulator 75Ah + 60Ah dodatkowy podłączony do webasto. Ten drugi ładował się dopiero minute po odpaleniu samochodu i rozpoczęciu ładowania przez alternator poprzez przekaźnik czasowy. Najprostsze ładowanie jakie mi przyszło do głowy. Układ prosty i tani. Czas można oczywiście ustawić wg własnych preferencji.

Wysłane z mojego SM-A300FU przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 gru 2016, o 22:40 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

A jaki masz przekaźnik? Mierzyłeś może jaki prąd płynie do tego dodatkowego aku?
Ja chce zrobić mierząc napięcie.U mnie w Patrolu świece jeszcze po odpaleniu samochodu przez jakiś czas dogrzewają silnik.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 01:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2012
Posty: 291
Lokalizacja: okolice Opola
Pomógł: 20

Ja bym proponował najnormalniej w świecie podłączyć ten drugi równolegle do pierwszego i gotowe. Alternator da sobie bez problemu radę. A co do przekaźników i innych wynalazków to pamiętaj, że alternator nie zachowuję się jak zwykły prostownik z ograniczeniem prądu tylko jak źródło napięciowe więc po dołączeniu rozładowanego aku, prąd jego ładowania będzie ograniczony tylko wydajnością alternatora -> 70A, ewentualnie przy starszym akumulatorze jego rezystancją wewnętrzną. Więc wszystkie twoje przekaźniki musiały by taki prąd przenieść...

Jedno co bym dodał to wyłącznik pod napięciowy, aby nas kiedyś rozładowany aku nie zaskoczył.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 07:07 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 sie 2015
Posty: 15
Pomógł: 0

Miałem to 2 lata temu. Samochód sprzedałem. Ale przez 2 lata użytkowania działało dobrze. Był to duży 100A przekaźnik sterowany przez ten czasowy podłączony do sygnału z alternatora. W moim zamyśle chodziło o to żeby pierwszy ładował się akumulator główny. Żona jeździła tym autem. Mieszkamy w małej miejscowości i nie możesz kupić wszystkiego co potrzebujesz w jednym sklepie. A podjazd pod następny z kolei zajmował ok 1 min wiec tak miałem ustawione. Można byłoby to rozbudować o jakiś układ sprawdzający naładowanie drugiego akumulatora, jeżeli by było za małe to by wysterował przekaźnik na określony czas. Ale mi to wystarczało bo samochód nie był używany na jakiś długich odcinkach (maks 20 km). W sumie 3000 km rocznie. Możesz to zmodyfikować pod siebie w taki sposób jaki będzie Ci odpowiadał.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 07:11 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Nie chce na stale,bo to się nie sprawdza.Sprawdzone. Na postoju ten jeden musi być odłączany. Chodzi właśnie o te zaskoczenie. Ogrzewanie sporo prądu ciągnie. Po za tym w lato często wypady na kilka dni i wtedy tez chce mieć pewność ,ze samochód odpali. To może przekaźnik od wyciągarki.One sa do 200-300A. Ewentualnie PWM. Sterowaniem dam sobie rade.Tylko te przekazanie mocy o dużym prądzie. Ja swoim właśnie tez nie duzo jeżdżę. :)Niestety



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 09:05 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 sie 2015
Posty: 15
Pomógł: 0

Myślę że 100 A wystarczy. Mam w pracy prostownik do 30 A. Szczerze to musi być duży i mocno rozładowany akumulator by wyciągnął z niego te 30 A. Zresztą webasto nie rozładuje Ci do końca akumulatora. Wyłącza się poniżej jakiegoś napięcia i jeżeli jest za niskie przed rozpaleniem to nie wystartuje.

Wysłane z mojego SM-A300FU przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 09:57 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lis 2013
Posty: 353
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 6

Jaki prąd ciągnie Webasto? Pytam się ponieważ są gotowe moduły UPS'a do samochodu. Ja używam picoUPS, ale tam jest kilka A max prąd, na ALIExpressie widziałem moduły UPSa o większych mocach. Rozwiązanie idealne bo zaczyna ładować dopiero jak napięcie się ustabilizuje, a rozładowuje tylko do określonego napięcia. Masz 3 podwójne wyprowadzenia.
1 parę podłączasz do zasilania
2 parę do odbiornika
3 parę do dodatkowego akumulatora.
Proste i skuteczne



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 11:49 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 sie 2015
Posty: 15
Pomógł: 0

Z tego co pamiętam to ok. 42 W. Przy rozwiązaniu iwi webasto zostało by rozłaczone od zasilania (tak ja to rozumiem ) co niesie za sobą potrzebę ponownego ustawienia godziny i czasów włączania piecyka. Co jest niewygodne. Programator nie ma pamięci ustawień przy braku zasilania.

Wysłane z mojego SM-A300FU przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 12:17 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 lis 2013
Posty: 353
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 6

picoUPS ma 6A ciągłego obciążenia a 10A chwilowego.
Działa na zasadzie że pobiera prąd z głównego akumulatora, a jak główny padnie to z drugiego.
Dla nas to jest niedopuszczalne, więc wystarczy podłączyć trochę inaczej tzn. zasilanie idzie po stacyjce do picoUPS - w takim przypadku rozładowanie akumulatora głównego nigdy nie nastąpi, natomiast zegar się zresetuje dopiero jak drugi akumulator padnie co też nie powinno mieć miejsca jeśli odpowiednio zarządzamy energią.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 16:55 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Witam!
Do webasto mam 5A bezpiecznik wiec mniej więcej tyle bierze.Bo jest on na styk. Przy odpalaniu.Później troszkę mniej. Do ogrzewania mam juz sterownik ,który struje włączeniem i wylaczeneim.Samo webasto wyłącza sie przy 10,5v ale mój sterownik wyłącza je wcześniej przy 11,5v.Temat sterowania jest zamknięty.
Chce drugi akumulator,bo w lato będę mógł podłączyć lodówkę czy wieczorem jakieś oświetlenie.
Widziałem te separatory,ale drogie trochę.
Wiec robię jakiś avr plus przekaźnik. Jedyne jakie znalazłem o dużej mocy to te od wyciągarek. Jak by ktos wiedział gdzie kupie jakiś 100A ze złączami śrubowymi to prosiłbym o linka.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 17:47 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 sie 2015
Posty: 15
Pomógł: 0

Wysłałem Ci link na priv

Wysłane z mojego SM-A300FU przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 18:52 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Dzieki. Przekaźnik kupiony. Jeszcze bezpiecznik i parę gratów i będzie można poskładać.
Dzieki Matiyas ,za odzew.Wcześniej czytałem podobne tematy i niestety grożono wszystkimi plagami egipskimi ,które spadną na użytkownika po podłączeniu drugiego aku. Temat wyczerpany chyba.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 gru 2016, o 22:23 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 28 sie 2015
Posty: 15
Pomógł: 0

Spoko. Trzeba się dzielić doświadczeniami.

Wysłane z mojego SM-A300FU przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 23 sty 2017, o 18:56 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lip 2013
Posty: 759
Pomógł: 37

Na początku roku uruchomiłem drugi akumulator w samochodzie. Podłączyłem go jak pisaliśmy przez przekaźnik. Wszystko dałem na wyrost bo kable 25mm2 ,przekaźnik 100A , a gdy zmierzyłem jaki płynie prąd to wyszło kilka Amper.
Najważniejsze,ze układ się sprawdza i przy największych mrozach samochód po kilkunastu minutach ciepły.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO